امسال ۲۰ درصد ورودی مخازن سد‌های کشور کاهش داشته است

سخنگوی صنعت آب کشور از کاهش ۲۰ درصدی ورودی مخازن سد‌های کشور خبر داد.

فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب کشور گفت: سه سال است که در کشور با خشکسالی مواجه هستیم و امسال هم با کاهش ۲۰ درصدی بارش‌ها در کشور و کاهش ۲۰ درصدی در ورودی مخازن سد‌ها نسبت به متوسط ۵ سال گذشته مواجه بودیم و امیدواریم بارش‌های تابستان بخشی از این کسری را تامین کند.

او افزود: استان گلستان سال‌های خشکی را سپری کرده است و امسال نیز تاکنون هر چند شرایط بارش در استان نرمال است، اما شاهد تنها حدود ۱۰ درصد پرشدگی سد‌ها هستیم.

سخنگوی صنعت آب کشور از کسری ۳۰۰ میلیون متر مکعبی منابع زیرزمینی در گلستان به دلیل خشکسالی و کم بارشی و همچنین برداشت زیاد از سفره‌های زیرزمینی خبر داد و گفت: لازمه عبور ایمن از شرایط تنش آبی، بازنگری در مصارف عمده از جمله کشاورزی و شرب است.

قاسم زاده ادامه داد: اطلاعات و داده‌ها از مهم‌ترین مسائلی است که در بحث اعتبارات باید به آن توجه شود، ولی در زمان تخصیص در پایین‌ترین رده‌ها قرار می‌گیرد.

او افزود: معاون آب و آبفای وزیر نیرو در این مساله راهکار تامین اعتبار را از محل تهاتر نفت برای این موضوع در نظر گرفته است که دنبال عملی شدن آن هستیم تا بتوانیم تجهیزات جدید که مورد نیاز بخش مطالعات است را تامین کنیم.

او استفاده از آب شیرین کن‌ها و بازچرخانی فاضلاب برای تامین آب صنایع و استفاده از الگوی کشت را در استان‌ها بر اساس توان هر منطقه را از جماه راهکار‌های اساسی برای بهره وری از منابع آبی به ویژه در شرایط کنونی خشکسالی عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.