السودانی: رابطه ایران و عراق تاریخی است

نخست وزیر عراق رابطه بغداد و تهران را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید ایران در جنگ با داعش به عراق کمک کرده است.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با مجله آلمانی «بیلد» در خصوص همکاری‌های آلمان و عراق در زمینه انرژی، در خصوص مسائل منطقه‌ای و روابط این کشور با ایران نیز سخن گفت.

به گزارش راشاتودی، السودانی درباره روابط عراق و ایران توضیح داد: «این رابطه تاریخی است و ما با ایران بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک داریم. همچنین بین دو کشور اشتراکات فرهنگی و دینی و اجتماعی وجود دارد و ایران از زمان تغییر [نظام سیاسی] در سال ۲۰۰۳ حامی روند‌های سیاسی در عراق بوده است».

او در خصوص نقش ایران در مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت: «ایران به عراق در جنگ با گروه داعش کمک کرد و رابطه با ایران، رابطه مثبتی است و همکاری‌ها و پشتیبانی‌ها به دور از دخالت در امور داخلی [ایران] مدیریت می‌شود».

نخست وزیر عراق گفت: عراق کشوری است که بیشترین آسیب را از نقض فاحش حقوق بشر در دوران دیکتاتوری متحمل شده است و متأسفانه کشور‌های غربی چشمان خود را از این رژیم دیکتاتوری برگردانده و با آن رابطه برقرار کرده و شاهد نقض فاحش حقوق بشر بوده‌اند. عراق کشوری است که هر ونه نقض حقوق بشر را به هر نحوی رد می‌کند.

او در ادامه در خصوص استاندار‌های دوگانه غربی در خصوص حقوق بشر تاکید کرد که «حقوق بشر غیرقابل تقسیم است. دنیای غرب باید در همه جا به آن توجه کند، نه فقط در ایران».

السودانی  در نهایت در خصوص سیاست خارجی عراق تاکید کرد: «عراق حامی سیاست قطب‌بندی در منطقه و جهان نخواهد بود و اصل روابط متوازن را برای تعامل با کشور‌های همسایه اتخاذ می‌کند». ما همچنین ایده‌هایی را برای دستیابی به مشارکت‌های اقتصادی پیشنهاد می‌کنیم تا عراق محل تلاقی کشور‌های منطقه مطابق با منافع مشترک همه ملت‌ها باشد».

السودانی همچنین در این مصاحبه اعلام کرد که هفته آینده به دعوت اولاف شولتش، صدر اعظم آلمان به این کشور سفر خواهد کرد و دو کشور قصد دارند همکاری‌های خود را به خصوص در زمینه انرژی افزایش دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
همیشه فارس
۱۷:۱۹ ۲۵ دی ۱۴۰۱
چرا سفارت عراق در پایتخت را به اتوبان خلیج فارس انتقال نمیدید تا از کلمه جعلی خلیج ..... استفاده نکنن.
اصلا بزارید وسط اتوبان خلیج فارس
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۳:۱۳ ۲۲ دی ۱۴۰۱
برادر ابو جاسم رابطه ایران و عراق جنسش از جنس اسلام است و نه تاریخ. شما وامدار اسلام هستید. قبل از اسلام بجز عربستان و یمن چه کشوری عربی بود؟ بحث از فلسطین نداریم. ما دو برادر دینی هستیم. اسلام باعث گرمی بازار ما شد. وگرنه تاریخ براحتی بین ما اختلاف ایجاد خواهد کرد. ما هم به پرچم دین مبین اسلام پایبندیم. و نه به تاریخ.
آخرین اخبار