آمادگی علوم پزشکی خراسان شمالی برای مقابله با پیک هشتم کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی گفت: بنا به اعلام وزارت بهداشت موج هشتم در کشور آغاز شده و به تبع آن استان ما نیز درگیر خواهد شد.

پور نقی گفت: رصد وضعیت بیماران در بیمارستان‌ها نیز حاکی از افزایش موارد سرپایی است، اما در میزان بستری‌ها افزایشی مشاهده نشده است.

او گفت: ایجاد تغییرات در سویه‌ها و زیر سویه‌های جدید بیماری کرونا موجب شیوع موج جدید در دنیا شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی گفت: اگرچه واکسیناسیون در کشورهای مختلف جهان انجام شده است، اما مجدداً درگیر بیماری شده‌اند.

او گفت: بنابراین با وجود اینکه در ماه‌های گذشته دارای ثبات نسبی بوده‌ایم، اما باید از همه لحاظ آماده ایجاد هر شرایطی در کشور و استان باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی  گفت: در راستای ایجاد آمادگی در بخش‌های پیشگیری و درمان، قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در استانداری تشکیل و ضمن هم‌اندیشی، تصمیمات مهمی برای کسب آمادگی همه دستگاه‌ها اتخاذ شده است.

پورنقی گفت: بیماری‌های سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سویه جدید کرونا دارای علائم مشابهی هستند و دستگاه فوقانی تنفسی را درگیر می‌کنند که معمولاً با کسالت و بی‌حالی، گلو درد، سوزش گلو، تب خفیف و گاهی هم با علائم گوارشی همراه است.

 

وی افزود: درصد کمی از مبتلایان به این سویه، ممکن است علائم تنفس تحتانی مانند تنگی نفس داشته باشند که این بیماران شامل افراد با به بیماری‌های زمینه‌ای نیز می‌شود که امکان بستری آن‌ها حتی در بخش آی سی یو نیز بیشتر است، بنابراین توصیه می‌شود سریع‌تر نسبت به تزریق دوز یادآور واکسن کرونا اقدام کنند.

 

دکتر پورنقی با تأکید بر این‌که درمان این بیماری‌های تنفسی، درمان علامتی است و نیازی به مصرف دارو و مکمل‌ها برای پیشگیری و درمان نیست، ادامه داد: استراحت و نوشیدن مایعات گرم کمک کننده است و توصیه می‌شود.

 

وی درباره وضعیت نارنجی در مرکز خراسان شمالی نیز توضیحاتی را ارائه کرد: به‌طورمعمول وضعیت رنگ‌بندی شهر‌ها با صبغه قبلی مقایسه می‌شوند و اگر شهری مدتی در وضعیت زرد بماند تبدیل به نارنجی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.