سامانه «خرید کتاب» دست کتاب‌فروشی‌ها را در دست خریدار می‌گذارد

مدیر پردازش آمار خانه کتاب گفت: سامانه «خرید کتاب» هم به کتاب‌فروشی‌ها کمک می‌کند که عرضه‌کننده کتاب باشند، هم خریدار راحت‌تر کتاب خریداری کند.

مجتبی تبریزنیا، مدیر پردازش اطلاعات و آمار کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو در بررسی سامانه «خرید کتاب» گفت: این سامانه تمرکزش بر کتاب‌فروشی‌هاست. از آنجایی که کتاب فروشی‌ها حلقه مهم زنجیره نشر هستند و وظیفه عرضه کتاب را به عهده دارند، تعدادشان بسیار کمتر از حجم تولید کتاب در کشور است. 

تبریزنیا ادامه داد: از طرفی، رویدادی مانند نمایشگاه کتاب جایی بود که به طور مستقیم ناشران کتاب‌ها را عرضه می‌کردند و باعث می‌شد کتاب فروشی‌هایی که  تعدادشان اندک است، دچار مشکل شوند. از سال‌ها پیش طرح‌هایی در خانه کتاب شکل گرفت که طرح فروش فصلی بود. این طرح با کتاب‌فروشی‌ها عجین بود. ولی خریداران با خرید کتاب مشکل داشتند. شاید باید سالی یکبار منتظر می‌ماندند تا نمایشگاه کتاب برگزار شود. 

مدیر پردازش اطلاعات و آمار کتاب موسسه خانه کتاب با بیان اینکه از دل این تجربه‌ها این سامانه شکل گرفت، افزود: این سامانه با این رویکرد شکل گرفت که تلاش شود دو هدف اصلی را محقق کند. هدف اول اینکه کتاب‌فروشی‌ها در این سامانه به عنوان فعالیت تخصصی‌شان عرضه‌کننده کتاب باشند و به کتاب‌فروشی‌هایی کمک شود که صرفاً فروشگاه نیستند و کانون فرهنگی برای گفتگو هستند. هدف دوم این بود که خریداران بیشتری بتوانند راحت‌تر کتاب بخرند. 

سامانه خرید کتاب

وی با بیان اینکه از اوایل امسال و بعد از نمایشگاه کتاب برنامه‌ریزی‌های این طرح انجام شد، توضیح داد: البته این سامانه از تجربیات طرح‌های فصلی سال‌های پیش برخوردار بود. همچنین، شرایط کرونایی کشور را به سمت مشکل مراجعه حضوری برد. درنتیجه به فروش‌های غیرحضوری توجه شد. از آنجایی که حفظ و کمک به کتاب‌فروشی‌ها اهمیت دارد، به این مقوله کمک شد. سامانه «خرید کتاب» از تابستان به صورت تستی آغاز به کار کرد. دو سه طرح را به اجرا گذاشتیم و مشکلات را برطرف کردیم. این سامانه در آبان و همزمان با هفته کتاب رونمایی شد و شروع به کار کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار