پیشرفت ۲۵ درصدی طرح تامین آب مشهد مقدس

خط انتقال اضطراری تامین آب شرب مشهد از غرب این شهرستان اکنون از پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی برخوردار است.

مجری طرح ویژه تامین آب مشهد شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: طرح انتقال آب از غرب شهرستان مشهد، از شهریورماه امسال با سرمایه گذاری هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان در دست اجراست.

علی عبداللهی افزود: طرح انتقال آب از غرب شهرستان مشهد، از شهریورماه امسال با سرمایه گذاری هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان در دست اجراست.

وی گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی و کسری آب شرب در مشهد، طرح انتقال آب از منابع آبی غرب شهرستان مشهد از اسلام آباد تا کورده (روستایی در بخش مرکزی شهرستان مشهد) و مخزن آب و برق این کلانشهر به منظور تامین کسری نیاز آبی مشهد و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال اجراست.

عبداللهی افزود: تاکنون ۱۲ کیلومتر لوله‌گذاری از خط انتقال ۴۸ کیلومتری طرح مزبور اجرا شده است و با اجرای آن سه هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آب شرب مشهد افزوده می شود.

مجری طرح ویژه تامین آب مشهد شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: بخش اول این خط به طول ۳۰ کیلومتر تا پایان سال جاری و تمام پروژه تا پایان نیمه اول سال آینده بهره برداری می شود.

وی در خصوص پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور نیز گفت: این طرح با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که البته شرایط جوی در زمستان تا حدودی روی پیشرفت این پروژه تاثیرگذار است.

عبداللهی افزود: برای جلوگیری از تنش آبی برنامه‌ریزی و اجرای طرح های تامین کسری نیاز آبی با فوریت در دستور این شرکت قرار دارد.

خراسان رضوی در اقلیم خشک واقع شده و از لحاظ شرایط آبی به شدت وابسته به منابع زیرزمینی است، به طوریکه بیش از ۸۵ درصد آب مورد نیاز آن از منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

هم‌اکنون بیش از ٩٨ درصد حوضه شهرستان مشهد و ٩۵ درصد پهنه استان خراسان رضوی درگیر خشکسالی است. در تابستان امسال ۱۶ شهر استان از لحاظ تامین آب در شرایط قرمز قرار دارند و میزان مصرف آب در استان از تولید آن پیشی گرفته است.

همچنین ۹۹۲ روستای خراسان رضوی امسال با بحران کم‌آبی مواجه هستند که از این تعداد ۳۸۶ روستا در وضعیت قرمز، ۳۰۰ روستا در وضعیت نارنجی و ۳۰۶ روستا در شرایط زرد قرار دارند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.