رها بودن اغلب بنا‌های تاریخی در تملک دستگاه‌های دولتی خوزستان

یک کارشناس حقوق گفت: اغلب بنا‌های ارزشمند تاریخی که در تملک دستگاه‌های دولتی خوزستانی هستند به حال خود رها شده و ورودی آن‌ها بسته است.

سعید محمدپور با اشاره به بنا‌های تاریخی استان که در تملک و اختیار دستگاه‌های دولتی هستند می‌گوید: از این رو و با رعایت نکردن قوانین موجود هم‌اکنون فقط نقش استانداری و دادگستری در حفاظت از هویت تاریخی این استان نقش بی‌بدیل و موثری دارد.

او افزود: استانداری از طریق شورای تامین استان و دادگستری از طریق شورای عمومی و یا دفتر حقوق عمومی لازم است که به این حوزه ورود کنند و دستگاه‌های دولتی مالک این گونه بنا‌ها را بازخواست و موظف کنند که بنا‌های تاریخی را مرمت و احیا نمایند.

آقای محمود پور گفت: همچنین ادارات دولتی که توانایی حفاظت از این بنا‌های تاریخی را ندارند تعیین تکلیف کنند و این بنا‌های تاریخی را به اداره میراث فرهنگی برای نگه‌داری و مرمت واگذار کنند.

این کارشناس حقوق با اظهار اینکه اداره دارایی استان خوزستان در حال واگذاری ۱۱ اثر تاریخی به میراث فرهنگی برای حفاظت و مرمت است ادامه داد: اداره دارایی می‌تواند الگویی مناسب برای سایر دستگاه‌های دولتی باشد.

سعید محمد پور یادآور شد: طبق ماده ۹۸ برنامه ۵ ساله توسعه ششم کشور دستگاه‌های دولتی که بنا‌های تاریخی در تملک دارند موظف‌اند با هماهنگی و نظارت میراث فرهنگی تامین اعتبار کنند و بنا‌های تاریخی را در زمینه حفظ و نگهداری مرمت کند.

به گفته او اجرای این قانون در خوزستان از زمانی که رقم خورد تاثیری نداشته چرا که همواره دستگاه‌های دولتی نسبت به بنا‌های تاریخی که در تصرف و تملک دارند عملکرد موثری نداشته‌اند و فقط در برخی بنا‌ها کار‌های جزیی صورت گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.