ضرورت استفاده از پساب در توسعه طرح‌های منابع طبیعی

معاون برنامه‌ریزی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: استفاده از پساب برای توسعه آبیاری و اجرای طرح‌های مرتبط با منابع طبیعی ضروری است.

مصطفی جلیلی گفت: در طرح‌های حفاظت و توسعه منابع طبیعی به‌ویژه در صنعت زراعت چوب، از پساب می‌توان بهره برد، اما در استفاده از پساب باید نوع محصولاتی که آبیاری می‌شود مشخص و خاص باشد و نمی‌توان همه گیاهان را با این منبع آبی آبیاری کرد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اهمیت استفاده از پساب در مناطق درگیر با معضل خشکسالی مانند اصفهان تصریح کرد: در این زمینه و در بخش کشاورزی آبیاری محصولات و گیاهان غیرمثمر انجام می‌شود.

جلیلی همچنین با اشاره به طرح دولت برای توسعه پوشش گیاهی به تعداد یک میلیارد اصله نهال در سراسر کشور خاطرنشان کرد: دراین زمینه از تمام نهالستان‌های کشور بهره خواهیم گرفت که یکی از اصلی‌ترین آن استان اصفهان است.

او اضافه کرد: این طرح از جمله پروژه‌های پیشران منابع طبیعی و مورد تاکید رییس جمهور است.

در حال حاضر از مجموع ۸.۵ میلیارد مترمکعب مصرف آب آشامیدنی در کشور که ۷۰ درصد آن، معادل ۵.۵ میلیارد مترمکعب به پساب تبدیل می‌شود، تنها یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آن بازچرخانی و باز می‌گردد.

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل ۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان (معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.


منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.