تمرچین در پیرانشهر نقطه اتصال ایران به مدیترانه

استاندار آذربایجان‌غربی در سفر به پیرانشهر گفت: تمرچین نزدیک‌ترین نقطه اتصال ایران به بنادر و سواحل مدیترانه است که باید از این ظرفیت بیشتر استفاده کرد.

استاندار آذربایجان‌غربی پنجشنبه شب در جلسه هم اندیشی در جهت توسعه، پیشرفت و آبادانی پیرانشهر با بیان اینکه مرز رسمی تمرچین پیرانشهر نزدیک‌ترین نقطه اتصال استان‌های مختلف ایران به بنادر و سواحل مدیترانه است تاکید کرد: باید از این ظرفیت  مرزی بیشتر و بهتر استفاده کرد.

محمدصادق معتمدیان  افزود: مرز تمرچین به عنوان کریدوری بین المللی استان‌های مختلف ایران را به مرز ابراهیم خلیل در اقلیم کردستان عراق، درسیم و سواحل دریای مدیترانه متصل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پیرانشهر در اطلس توسعه ایران جایگاه ویژه‌ای دارد، اضافه کرد: ایجاد امنیت پایدار در این منطقه می‌تواند زمینه را برای توسعه صادرات و استفاده از ظرفیت تمرچین در احیای جاده ابریشم فراهم کند؛ ضمن اینکه کریدور تمرچین - درسیم می‌تواند یکی از گزینه‌های این احیا باشد.

وی با اشاره به اینکه امنیت پایدار یکی از مولفه‌های توسعه است، ادامه داد: ملت ایران با همراهی و همگامی با برنامه‌های دولت به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که این امنیت و منافع ملی را خدشه دار کند.

پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه امسال به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: یکی از پروژه مهم استان انتقال آب سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه است که این پروژه با کمک دانش بومی شروع شد و اکنون تنها ۱۵۰ متر از حفاری تونل آن باقی مانده و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

معتمدیان افزود: در این پروژه علاوه به انجام کار تخصصی حفاری و ساخت تونل انتقال، باید به ابعاد اجتماعی مساله نیز توجه می‌شد.

وی اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد مطالبات مردم در اجرای پروژه انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه پرداخت شده و مابقی مطالبات مردم نیز در اجرای این پروژه به زودی پرداخت خواهد شد.

اجرای طرح تغییر الگوی کشت نیازمند همکاری و همراهی مردم است

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به طرح تحول الگوی کشت نیز گفت: دنیا به سمت کم‌آبی پیش می‌رود و تغییر الگوی کشت و جایگزینی محصولات جدید به جای محصولاتی با نیاز آبی بالا یک واقعیت انکار ناپذیر است.

معتمدیان تاکید کرد: ما در طرح تغییر الگوی کشت نیازمند همکاری و همراهی مردم هستیم تا علاوه بر کاهش محصولات با نیاز آبی بالا، بهره‌وری و درآمد کشاورزان را نیز افزایش دهیم.

وی با برشمردن ظرفیت‌های دیگر پیرانشهر از جمله بارش‌های مناسب و خاک حاصلخیز یادآور شد: هیچگاه نباید واژه محروم به شهرستان پیرانشهر الصاق شود، چون این شهرستان از موهبت‌های الهی بسیار خوبی برخوردار است.

آذربایجان غربی پازلی ۱۹ قطعه‌ای است

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: این استان دارای ۱۹ شهرستان مختلف با بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت است که با هم پازلی ۱۹ قطعه‌ای تشکیل داده و تصویری زیبا از استان درست کرده است.

معتمدیان افزود: هدف از سفر‌های شهرستانی، شناسایی استعداد‌ها و پتانسیل‌های هر کدام از قطعات این پازل است و ما در صدد هستیم در این سفر‌ها به افکار عمومی مردم و مطالبات آنان مراجعه کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر سفر شامل چهار مرحله است، اضافه کرد: در مرحله نخست سفر مسایل و مشکلات مردم هر منطقه شناسایی می‌شود و در مرحله دوم مسوولان شهرستانی همراه با تیم‌های مدیران ارشد استانی به بازدید‌های میدانی می‌روند.

وی ادامه داد: در مرحله سوم مدیران کل جمع بندی مسایل را به معاونین استاندار اعلام می‌کنند تا پیشنهادات و تامین اعتبار لازم برای آن‌ها انجام گیرد و در مرحله چهارم در قالب سفر و تشکیل شورای توسعه و برنامه ریزی استان این موارد مطرح و به رای اعضای جلسه گذاشته می‌شود.

معتمدیان گفت: در مرحله اول نگاه ما این است که شاخص‌های هر شهرستان را به میانگین استان ارتقا دهیم و در در مرحله دوم شاخص‌های استان را به میانگین کشوری برسانیم تا در نهایت به وضعیت مطلوب و استاندارد شاخص‌ها ارتقا پیدا کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.