افزایش قیمت تمام شده فرش در کشور قدرت رقابت درسطح بین المللی را کاهش می‌دهد

رئیس مرکز ملی فرش ایران امروز در سفر به بایگ شهر ملی ابریشم کشی کشور ازتلاش‌های این مرکز برای کمک به بهبود چرخه ابریشم کشی به عنوان اولین نقطه اغاز زنجیره فرش بافی خبر داد.

فرح ناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: درحال حاضر قسمتی از نیاز بازار فرش ما از تولید داخلی که محصول کارگاه‌های ابریشم این خطه است تامین می‌شود که بدون شک افزایش قیمت در تامین مواد اولیه این کارگاه‌ها می‌تواند قیمت تمام شده فرش ما را نیز افزایش دهد.

او افزود: در حال حاضر طبق قانون مجلس شورای اسلامی فرش دستباف وتمام مواد اولیه آن از پرداخت ارزش افزوده معاف هستند موضوعی که در واردات پیله لحاظ نمی‌شود.

رئیس مرکز فرش ایران ادامه داد: به منظوربررسی وارائه راهکار جهت رفع این مشکل امروز در بایگ حضور پیدا کردیم وامیدواریم با رایزنی‌هایی که انجام خواهد شد وتلاشی که از سوی مرکز توسعه نوغانداری کشور به عنوان متولی اصلی صورت خواهد گرفت مشکل ارزش افزوده واردات پیله مرتفع گردد.

رافع با اشاره به از هم گسستگی زنجیره‌های مرتبط در حوزه فرش وابریشم در کشور بیان کرد: از آنجا که فرش دستباف ایرانی هویت ودر واقع شناسنامه ایران در انتقال تمدن وفرهنگ ایرانی در دنیا محسوب می‌شود نیازمند این هستیم که مرکز ملی فرش کشور تبدیل به سازمانی شود که کل زنجیره فرش از ابتدا تا انتها درآن دیده شود تا هم مدیریت شود وهم نظارت واگر این اتفاق رقم بخورد قطعا بسیاری از مشکلات حوزه ابریشم کشی ونوغانداری نیز مرتفع خواهد شد.

او تصریح کرد: در حال حاضر پروژه ابریشم که از پروژه‌های اولویت دار وزارت صمت می‌باشد در اختیار مرکز ملی فرش قرار گرفته که بدون شک دراین پروژه تصمیمات مهمی برای ابریشم بایگ لحاظ خواهد شد وچنانچه در حوزه شهرستانی زمینه راه اندازی پردیس خلاقیت ونواوری ابریشم وفرش فراهم شود می‌توان امیدوار به رقم خوردن اتفاقات خوب در حوزه ابریشم باشیم.

متولی فرش کشور تأکید کرد: مرکز ملی فرش کشور در حمایت از بافندگان وقالی بافان آمادگی ارائه تسهیلات ارزان قیمت را دارد ودر حوزه ابریشم کشی نیز از انجا که ابریشم کشی مستقیما زیر نظر مرکز ملی فرش فعالیت نمی‌کند ومتولی آن میراث فرهنگی است تلاش می‌کنیم با شناسایی راهکار مناسب زمینه ارائه تسهیلات از محل تبصره ۱۸ را به صاحبان کارگاه‌ها فراهم سازیم.

گفتنی است قبل از بازدید رئیس مرکز فرش کشور از کارگاه‌های ابریشم کشی وکارگاه قالی بافی بایگ به منظور بررسی مشکلات حوزه ابریشم کشی جلسه‌ای با حضور رئیس مرکز ملی فرش کشور ونماینده مردم شهرستان تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی ومسئولان بایگ وجمعی از دست اندرکاران صنعت ابریشم کشی در محل شرکت تعاونی ابریشم کشان بایگ برگزارگردید.

برچسب ها: فرش ، ابریشم بافی ، کشوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.