سخنرانی مقامات عراق در مراسم سومین سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی؛

نخست‌ وزیر عراق: ترور فرماندهان پیروزی حمله به حاکمیت کشور بود

محمد شیاع السودانی تاکید کرد که هدف قرار دادن فرماندهان پیروزی توسط آمریکا، نقض آشکار حاکمیت عراق بوده است.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق امروز پنجشنبه تایید کرد که هدف قرار دادن فرماندهان پیروزی توسط آمریکا یک حمله آشکار به حاکمیت عراق بوده است.

به گزارش السومریه نیوز، السودانی در جریان مراسم رسمی سومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: «هدف قرار دادن فرماندهان پیروزی توسط دولت قبلی آمریکا، حمله آشکار به خاک و حاکمیت عراق است. این عمل توسط تمامی هنجار‌ها و قوانین بین‌المللی محکوم است.»

او افزود: هدف قرار دادن دو فرمانده که نقش برجسته‌ای در دفع حملات تروریستی به عراق و منطقه داشتند، نشان دهنده احترام به توافقات دو جانبه بین دو کشور نیست و مبارزه با تروریسم نیازمند ایمان راسخ و قدرت و شجاعت است.

السودانی اظهار کرد که "دولت او برای ایجاد یک بنیان محکم برای حاکمیت عراق تلاش می‌کند" و خاطرنشان کرد که "عراق مستقل از درگیری‌های منطقه‌ای و بین المللی است و از آن فاصله گرفته و نقش مهم خود را در جستجوی حل آن‌ها ایفا می‌کند. "

او ادامه داد: عراق نقش موثری در نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های طرفین دارد و به لطف موقعیت استراتژیک جغرافیایی و غنای تاریخی می‌تواند در رفع بحران‌ها موثر باشد.

او با اشاره به اینکه «هدفی که شهدا برای آن جنگیدند و برای آن تلاش کردند این است که عراق از ثبات برخوردار باشد»، تاکید کرد: برای رفع آثار تروریسم در هر کجا که باشد به تلاش خود ادامه خواهیم داد.

او خاطرنشان کرد: دولت عراق بدون تردید برای کنترل گذرگاه‌های مرزی و ریشه‌کن کردن پدیده قاچاق ارز تلاش می‌کند و ما با توسعه صنعت و کشاورزی و ارتقای سطح زندگی مردم عراق در راستای تحقق اهداف دولت حرکت می‌کنیم. 

رئیس جمهور عراق: فرماندهان پیروزی طرح دشمنان را خنثی کردند

عبدالله العلیاوی، نماینده رئیس جمهور عراق در مراسم رسمی سومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: جنایت ترور باید در اولویت برخورد‌های سیاسی قرار گیرد. جنایت فرودگاه بغداد باید همواره محکوم شده و مورد نکوهش قرار گیرد. فرماندهان پیروزی طرح دشمنان را خنثی کردند.

او افزود: روش زندگی فرماندهان پیروزی باید مایه مباهات همه وطن پرستان و آزادی‌خواهان باشد. ما تسلیت خود را به خانواده این دو شهید تکرار می‌کنیم و از رزمندگان می‌خواهیم به پیروی از راه آنها ادامه دهند.

رئیس شورای عالی قضایی عراق: حکم بازداشت ترامپ را صادر کردیم

فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز در این مراسم گفت: ترور فرماندهان پیروزی جنایتی خائنانه بود که هیچ پایه و اساس قانونی ندارد. شهادت فرماندهان پیروزی زیان بزرگی است که با هیچ چیز جبران نمی‌شود. فتوای مرجعیت عالی شیعیان برنامه‌ها و جنایت‌های داعش را ناکام گذاشت.

او افزود: مسئولیت دستگاه قضایی برای محاکمه همه کسانی که در حق فرماندهان پیروزی مرتکب جنایت شدند، دو چندان است. دستگاه قضایی برای انجام اقدامات قانونی در حق کسانی که جرمشان در قضیه ترور فرماندهان پیروزی ثابت شود، هرگز تردید نمی‌کند. ما حکم بازداشت رئیس جمهوری سابق آمریکا را صادر کردیم که خود به ارتکاب این جنایت اعتراف کرد. ما از تیم تحقیقات قضیه ترور فرماندهان پیروزی می‌خواهیم که برای شناسایی عاملان تلاش بیشتری داشته باشند.

گفتنی است سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیرو‌های مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ترور شدند و به شهادت رسیدند.

گروه‌های مقاومت عراق تاکید کرده‌اند که گزینه مقاومت و رویارویی با آمریکا در عراق تا پایان اشغالگری و رسیدگی به پرونده مجازات عاملان جنایت فرودگاه بغداد در نظر گرفته خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار