توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه از اولویت‌های جهاد دانشگاهی

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه از اولویت‌های جهاد دانشگاهی است.

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی به همراه یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری؛ حسن فارسی، معاون هماهنگی و امور مجلس؛ امیر طهرانچی، مدیرکل حوزه ریاست و ابوالقاسم رئیسی، مدیرکل روابط عمومی این نهاد با حضور در سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، از دستاورد‌های شاخص این سازمان بازدید و نشست صمیمانه‌ای را با مدیران و اعضای این واحد سازمانی برگزار کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی  گفت: جهاد دانشگاهی باید همواره در جهت حمایت و پشتیبانی از نظام حرکت کند و فعالیت دکتر کاظمی آشتیانی که امروز هفدهمین سالگرد این جهادگر فقید است، نمونه و الگوی خوبی از فعالیت جهادی به شمار می‌رود که رهبر انقلاب نیز بار‌ها در سخنانشان به آن اشاره فرمودند.

وی گفت: باید از ظرفیت اساتید دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برای انجام پروژه‌های مشترک استفاده کنیم و امکان اجرای فعالیت‌های مشترک تحقیقاتی وجود دارد.

دکتر مسلمی نائینی با بیان اینکه روایت پیشرفت کشور اهمیت بسیاری دارد، گفت: با روایت دستاورد‌های سازمان‌هایی همچون جهاد دانشگاهی شریف می‌توانیم در بین جوانان و به ویژه دبیرستانی‌های امید ایجاد کنیم و باید این پیشرفت‌ها برای آن‌ها روایت شود تا به آینده کشور امیدوار شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی یکی از اولویت‌های این نهاد را کمک به توسعه نقاط کم برخوردار کشور ذکر کرد و گفت: به‌طور مثال استان سیستان و بلوچستان که چندی قبل تفاهم‌نامه‌ای را هم با استانداری آن امضا کردیم، از نظر انرژی خورشیدی، باد، صنایع و معادن و... ظرفیت‌های بسیاری دارد که سازمان جهاد دانشگاهی شریف می‌تواند برخی فعالیت‌هایش را در این استان توسعه دهد.

اهمیت تجاری‌سازی فناوری‌ها موضوع دیگری بود که مورد تأکید رئیس جهاد دانشگاهی قرار گرفت و با بیان اینکه در گذشته در مواردی به فناوری دست‌یافتیم که هنوز بازاری در کشور نداشت، گفت: باید قبل از تولید فناوری به موضوع نیاز بازار و تجاری‌سازی آن اندیشیده شود.

دکتر مسلمی نائینی بابیان اینکه باید تجاری‌سازی فناوری این نهاد را در بازار‌های بین‌المللی و کشور‌های منطقه گسترش دهیم گفت: در بسیاری از حوزه‌ها همچون پزشکی، درمان ناباروری و برخی از فناوری‌ها کشور‌های منطقه به فناوری‌های ما نیاز دارند که در این زمینه باید برنامه‌ریزی شود.

رئیس جهاد دانشگاهی در بخش دیگر از این نشست که با حضور رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از اولویت‌های این نهاد است و باید همکاری‌ها با دانشگاه صنعتی شریف توسعه یابد و همان‌گونه که پیش از این نیز تأکید شد از ظرفیت دانشجویان و مخصوصاً اساتید این دانشگاه به‌صورت ویژه استفاده شود و پروژه‌های بزرگ ملی انجام دهیم.

محسن مردانی، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف نیز در نشست مدیران این سازمان با رئیس جهاد دانشگاهی با تشریح فعالیت‌های این سازمان گفت: سازمان جهاد دانشگاهی شریف به دلیل آنکه در ناحیه نوآوری شریف قرارگرفته، فرصت خوبی برای فعالیت‌ها دارد و تاکنون این سازمان دو هزار و ۴۰۰ طرح تحقیقاتی را به سرانجام رسانده است.

وی زمینه‌های فعالیت این سازمان را در حوزه‌های خودرو؛ نفت و گاز؛ معادن و صنایع؛ آب‌شیرین‌کن‌ها؛ پسماند؛ طراحی و ساخت سیستم‌های اتوماسیون خطوط تولید لوله‌های فولادی و ... ذکر کرد و گفت: در زمینه خودرو براساس تفاهم‌نامه‌ای که دفتر مرکزی با مجموعه خودروساز منعقد شده این سازمان طرح‌های خوبی را در دست اجرا دارد.

انجام پروژه‌های این سازمان در حوزه نفت و گاز در جزیره خارک و ساخت موتور‌های درون‌چاهی؛ ابزار دقیق؛ اندازه‌گیری پروفایل‌های داغ؛ ساخت ماشین‌آلات صنایع فولاد و مس از دیگر دستاورد‌های مورد اشاره دکتر مردانی بود.

وی بابیان اینکه آب و آب‌شیرین‌کن‌ها و حوزه پسماند از دیگر فعالیت‌های این سازمان به شمار می‌رود، گفت: نظارت بر تجهیزات آبیاری؛ آب‌شیرین‌کن‌ها؛ گلخانه‌های شور؛ کشاورزی دیجیتال در کنار آزمایشگاه‌های تخصصی بخش دیگری از حوزه فعالیت سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف است.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف بابیان اینکه در حوزه آموزش دو مرکز تخصصی کاربردی و مهارت‌های پیشرفته داریم ادامه داد: در این حوزه ۱۵ دپارتمان و ۱۰۰ دوره آموزشی فعال است که ۵۰ درصد آموزش‌ها به‌صورت مجازی ارایه می‌شود.

وی با بیان این که در زمینه فرهنگی نیز در نظر داریم طرح راهیان صنعت را عملیاتی کنیم تا دانشجویان با دستاورد‌های کشور آشنا شوند، ادامه داد: همچنین در تلاش هستیم با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ پارک علم و فناوری شریف و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، زیست‌بوم فعالیت سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف را توسعه دهیم تا زمینه‌های همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، اساتید و دانشجویان ارتقاء یابد.

 

برچسب ها: جهاد دانشگاهی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.