حاج قاسم؛ اسطوره اخلاص در قلب مردم جهان اسلام

آقاقلی زاده گفت: حاج قاسم، با اخلاص، کار‌های فراوانی برای کل جهان اسلام انجام داد و تمام منطقه باید برای گرامیداشت یاد و خاطره ایشان تلاش کند.

احمد آقاقلی زاده،طراح، نقاش و گرافیستی است که شروع کارش با انقلاب اسلامی همراه بود و به همین خاطر، همه سوژه هایش درمورد انقلاب و دفاع از انقلاب و هشت سال دفاع مقدس است.

سوژه‌های پوسترهایش را تا قبل از دیجیتالی شدن آثار هنری، به صورت سنتی و دستی، طراحی و کار می‌کرد و پس از روی کار آمدن کامپیوتر و تکنولوژی، به دلیل آسان‌تر بودن این شیوه در مقایسه با شیوه سنتی، فعالیت خود را به صورت دیجیتالی ادامه داد.

اغلب کارهای این هنرمند در هشت سال دفاع مقدس، در این حوزه بوده و پس از آن نیز، قدس، فلسطین به عنوان مسئله اول اسلام، مسائل هسته‌ای و بمب اتم، صلح، حقوق بشر و فضا‌های این چنینی سوژه‌های آثار هنری اش بوده اند.

یکی از پوستر‌های طراحی شده آقاقلی زاده توانست در جشنواره مسکو برای او جایزه ویژه‌ای را به ارمغان آورد و او همچنین، در نمایشگاه‌های دو سالانه داخلی شرکت کرد و توانست جوایز متعددی را کسب کند و در کارنامه هنری اش، علاوه بر پوستر، طراحی جلد کتاب هم دیده می‌شود.

احمد آقاقلی زاده، طراح، نقاش و گرافیست، درمورد پوسترهایی که به مناسبت شهادت سردار سلیمانی طراحی کرد، بیان کرد: حاج قاسم، قلب همه مردم ایران بود. یعنی هیچ کس نمی‌تواند ایشان را از یاد ببرد. البته به قول یکی از شاعران معاصر، وقتی ما یاد کسی هستیم و به او فکر می‌کنیم. این هنر ما نیست، این هنر آن شخص است که در یاد‌ها می‌ماند. 

این هنرمند گفت: حاج قاسم، اسطوره اخلاص بود؛ اسطوره‌ای که برای این مملکت، بسیار کار کرد و سردار سلیمانی در خصوص همه کار‌هایی که شبانه روز برای انقلاب اسلامی انجام داد، نه تنها شعار نداد بلکه خیلی از آن‌ها را هم گردن نگرفت و به همین خاطر، خیلی از افراد، از زحمات و کار‌هایی که این شهید والامقام انجام داده است، بی خبر هستند و طبیعتاً برای چنین اسطوره و انسان ولایت مداری که ذوب در ولایت بود و هیچ زمانی، یک قدم از ولایت عقب نماند و حتی جلو نیفتاد باید جان فدا کرد و به نظر بنده، کار هنری برای چنین انسانی، خیلی پیش پا افتاده و جزئی است.

سردار سلیمانی؛ اسطوره اخلاص که در قلب مردم جهان اسلام جای دارد

 آقاقلی زاده تصریح کرد: واقعیت این است که چهل سال کار هنری بنده با یک شب و حتی یک ساعت کار‌ها و رشادت‌های حاج قاسم قابل مقایسه نیست و به همین دلیل، ما در حوزه هنر باید خودمان را مزیّن به نام سردار سلیمانی کرده و درواقع، خودمان را تطهیر کنیم تا به نام ایشان، کاری کرده باشیم تا یک گوشه چشمی به ما داشته باشند. زیرا حاج قاسم از جمله شهدایی است که در صدر هستند و نه تنها در این دنیا بلکه در آن دنیا نیز جایگاه رفیعی دارند و اگر ما برای ایشان کار هنری خلق می‌کنیم به این خاطر است که دل خودمان سبک شود. وگرنه حاج قاسم نیازی به این کار‌های ما ندارند. 

او درمورد اثری که به مناسبت شهادت سردار سلیمانی خلق کرده است، ادامه داد: این کار، روز شهادت سردار سلیمانی خلق شد. زیرا وقتی همسرم داشتند اخبار را گوش می‌کردند از این طریق، متوجه شهادت حاج قاسم شدیم و درواقع، بنده فکر می‌کردم ایشان، قبلاً شهید شده اند و از خبر شهادتشان تعجب نکردم و گفتم: مگر سردار سلیمانی شهید نشده بود؟ زیرا تا این حد در باور من بود که ایشان، شهید زنده هستند و بعد از این خبر، راهی دفتر کارم شدم و تا ساعت ۱۲ شب، چند اثر، طراحی و از تکنیک دیجیتال استفاده کردم و آن چه که به نظرم می‌آمد، یک کهکشان بود و این حس همیشگی خودم بود و همان هم در کار هنری ام تجلی کرد و به عنایت خداوند و سردار سلیمانی، توانستم در آن روز، این کار را خلق کنم و برای مراسم سردار هم مورد استفاده قرار گرفت.

این هنرمند افزود: با توجه به این که سردار سلیمانی، شهیدی بود که در زمان حیاتش، خودش و خدمات و رشادت هایش را از هشت سال دفاع مقدس گرفته تا دفع فتنه‌های داخل کشور و لبنان، سوریه و عراق را با چشم سر دیده ایم. بنابراین، نیازی به حس رویایی برای خلق اثر از ایشان ندارم و البته اجازه سردار سلیمانی برای این موضوع هم بسیار مهم است چراکه اگر کسب و جلب رضایت ایشان نباشد هیچ زمانی اجازه خلق اثر هنری برای ایشان را پیدا نمی‌کردم و نخواهم کرد. چون کسی که توفیق قلم زدن برای شهید را دارد از جانب خود شهید به او عطا شده است، وگرنه هنرمند موفق به این کار نمی‌شود و این موضوع مثل توفیق شرکت در مجلس امام حسین (ع) که نصیب برخی از افراد می‌شود.

آقاقلی زاده گفت: اگر واقعاً سردار را نشناسیم و ندانیم چه کسی را ازدست داده ایم، کار ناپسندیده‌ای است. به همین دلیل، بنده با واقعیتی که از ایشان سراغ دارم به خلق اثر هنری می‌پردازم. زیرا حاج قاسم با اخلاص، کار‌های فراوانی برای کل جهان اسلام انجام داد و تمام منطقه باید برای گرامیداشت یاد و خاطره ایشان تلاش کند.

این هنرمند با اشاره به هنر حق و باطل، افزود: اگر هنرمندان از هنر خود در راستای بشریت و تعالی انسانی استفاده کنند موفق خواهند شد چراکه هنر هم می‌تواند مثل چیز‌های دیگر در خدمت شیطان قرار بگیرد. از اینرو، به طور کلی، هنر می‌تواند در خدمت حق یا باطل باشد و به همین دلیل، هنرمند باید راه خودش را انتخاب کند؛ به طوری که اگر راه پروردگار متعال را در پیش بگیرد باید هنرش و هدفش هم، خداپسند و برای کسب رضایت الهی باشد. اما اگر دشمن از هنرمند تعریف کرد، بداند که کارش به بیراهه رفته است و به همین دلیل، باید به حال کسی گریست که با کارش موجب رضایت شیطان می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۵ دی ۱۴۰۱
سردار دلها. ای کاش هر کس از مردم ایران که حاج قاسم را دوست ندارد زنده زنده بسوزانیم تا درس عبرتی شود و همه حاج قاسم را دوست بدارند❤ حالا هی منفی بده مزدور اسرائیل
آخرین اخبار