استاندار کردستان مطرح کرد؛

ضرورت افزایش مشارکت‌های مردمی در حفظ عرصه‌های طبیعی

زارعی کوشا بر ضرورت افزایش مشارکت‌های مردمی در حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی در سطح استان تاکید کرد.

استاندار کردستان امروز در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره منابع طبیعی و رسانه کردستان اقدام به برگزاری جشنواره‌هایی از این دست در راستای فرهنگ سازی و حفاظت از منابع طبیعی را حائز اهمیت دانست و گفت: مردم کردستان به صورت خودجوش علاقه فراوانی به مشارکت در حفظ و پایداری محیط زیست و عرصه‌های طبیعی دارند، بنابراین از این ظرفیت نباید غافل بود.

اسماعیل زارعی کوشا اضافه کرد: هیچ کاری بدون مشارکت و همراهی مردم به نتیجه مطلوب نخواهد رسید، بر همین اساس لازم است تشکل‌های مردمی و سمن‌ها در این عرصه به صورت جدی مشارکت داده شوند.

او به کارگیری ابزار رسانه برای افزایش حساسیت و شناخت مردمی را از رویکرد‌های قابل توجه این جشنواره عنوان کرد و گفت:توجه به موضوعاتی همچون آبخیزداری، آبخانداری، کاشت درخت و حفظ و پایداری عرصه‌های طبیعی از مسائلی است که می‌توان با ترویج آن‌ها فرهنگ سازی مناسبی را شکل داد و به ماندگاری منابع خدادادی امیدوارتر بود.

استاندار کردستان همچنین بر هم افزایی و اهتمام همه دستگاه‌های اجرایی در حفظ عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و گفت: همانگونه که ادارات محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری هم راستا و در یک محور مشترک قرار دادند، باید ادارات دیگری نظیر سازمان صمت و جهاد کشاورزی نیز با تغییر رویکرد مکمل یکدیگر باشند تا شاهد کمترین آسیب به طبیعت در مسیر توسعه باشیم.

ضرورت افزایش مشارکت‌های مردمی در حفظ عرصه‌های طبیعی

حوزه منابع طبیعی نیازمند رسانه تخصصی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان امروز در مراسم رونمایی از پوستر دومین جشنواره رسانه و منابع طبیعی در سنندج گفت: رسانه‌های کردستان تعامل بسیار خوبی در زمینه انعکاس خدمات و فرهنگسازی حفاظت از منابع خدادادی دارند ولی تخصصی شدن این حوزه نیازمند رسانه مستقل است.

بهزاد شریفی‌پور  اظهار کرد: مدیران، اهالی رسانه و همه جامعه در اشاعه فرهنگ حفاظت از منابع طبییعی وظیفه و رسالت دارند.

او افزود: از شئون بارز استقلال هر کشوری امنیت زیستی و غذایی آن است که چهار مولفه مهم آب، خاک، پوشش گیاهی و هوا به عنوان منابع پایه توسعه پایدار زیر بنای این امنیت هستند که اگر به آن توجه نشود تمامی ابعاد زندگی بشر مشکل خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه ۸۲ درصد پهنه کشور را منابع طبیعی تشکیل می دهد افزود: بالاترین رسالت سازمانی ما در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع پایدار است.

شریفی‌پور به مشکل ریزگردها و بیابان زایی هم اشاره کرد و گفت: اکنون همه به این باور رسیده اند این منابع طبیعی است که در چرخه طبیعت بالاترین و بزرگترین نقش را ایفا می کند.

او با بیان اینکه جنگل های زاگرس به عنوان مهمترین منبع غنی منابع طبیعی کشور به شمار می رود که ۴۰ درصد آب شیرین را تامین و به عنوان سدبزرگی در برابر ریزگردها به شمار می‌رود اظهار داشت: اکنون توان این جنگل های حاوی گونه های نادر بلوط کمتر شده و باید برای رسیدگی همه وارد عمل شویم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به شناسایی ۲ هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی در استان هم اشاره کرد و گفت: پوشش گیاهی در تولید اکسیژن، تنظیم چرخه آب، اکوتوریسم و زیستگاه و پناهگاه گونه‌های جانوری نقش مهمی دارد.

او تاکید کرد: بدون مشارکت آحاد جامعه و اهل رسانه، منابع طبیعی حرفی برای گفتن ندارد چرا که باید ارزش و اهمیت همه اینها در جامعه تبیین شود که در این راه دست به دامن اهالی رسانه استان هستیم.

شریفی پور به نقش آبخیزداری در حفظ طبیعت اشاره کرد و افزود: ابتدا باید سازه های آبخیزداری انجام می‌شد و سپس سدسازی در اقلیم‌های خشک انجام می گرفت اما در بسیاری از مناطق کشور این مساله برعکس بوده است.

بهره برداری غلط و نادرست، دست اندازی زمین خواران و قاچاقچیان چوب از جمله گرفتاری های منابع طبیعی بود که شریفی پور به آن اشاره کرد و گفت: بدون هم افزایی رسانه ای و ترویج فرهنگ نهادینه کردن حفاظت از ارزش های طبیعی، راه به جایی نخواهیم برد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه جشنواره منابع طبیعی و رسانه تجربه موفقی بود که نقش مهمی در فرهنگسازی داشت، افزود: سال گذشته ۱۸۳ اثر به این جشنواره ارسال شد.

او افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در ۲ سال گذشته به رتبه برتر کشور در حوزه های مختلف دست یافت.

دومین جشنواره منابع طبیعی و رسانه کردستان همزمان با هفته منابع طبیعی( ۱۵ تا ۲۲ اسفند ۱۴۰۱) برگزار می شود.

متقاضیان شرکت در جشنواره می توانند آثار خود را به آدرس پست الکترونیک frwkurdistan۱۴۰۰@gmail.com و همچنین به صورت چاپ شده و نیز مندرج در لوح فشرده از طریق پست به دبیرخانه اجرایی جشنواره ارسال کنند.

نشانی دبیرخانه اجرایی این جشنواره سنندج، بلوار پاسداران، سه راهی شالمان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، روابط عمومی اداره کل، کد پستی ۶۶۱۶۹۴۳۱۴۱ و صندوق پستی ۱۷۶ است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، صداوسیمای مرکز کردستان، سازمان جهاد کشاورزی و مخابرات منطقه کردستان در برگزاری این جشنواره همکاری دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.