نمایش پرتره هنرمند مشهور ویکتوریایی در بیمارستان!

پرتره نقاش برجسته ویکتوریایی که در زمان بستری شدنش در بیمارستان خلق کرده بود به نمایش گذاشته می‌شود.

پرتره‌ای که «ریچارد داد»، هنرمند مشهور ویکتوریایی کشیده بود، آن هم زمانی که او به عنوان یک بیمار مبتلا به مشکلات روانی در دوره‌ای طولانی مدت بستری بود، قرار است در بیمارستانی در معرض عموم قرار گیرد که ۲۰ سال در آن بستری شده بود و حالا همان بیمارستان به موزه تبدیل شده است.

«ریچارد داد» پس از کشتن پدرش در سال ۱۸۴۳ با ضربات چاقو و مجرم شناخته شدنش به دلیل مشکلات روانی، به بیمارستان سلطنتی «Bethlem» در جنوب لندن فرستاده و بعداً هم به بیمارستان روانی «براودمور» منتقل شد و تا زمانی که زنده بود، یعنی تا سال ۱۸۸۶، در آن جا تحت مراقبت بود.

«ریچارد داد» پس از ۱۰ سال بستری شدن در بیمارستان «Bethlem» تابلوی پرتره «مرد جوان» را به تصویر کشید و اگرچه هویت این تصویر ناشناخته است، ولی به نظر می‌رسد یا تصویر یکی از بیماران این بیمارستان یا پرتره دکتر «ویلیام هود» باشد که «ریچارد داد» را تشویق کرد تا نقاشی بکِشد.

گفتنی است که تابلوی «مرد جوان» از موسسه‌ای تحت عنوان «تیت» به موزه فعلی «Bethlem» امانت داده شده است تا این اثر در کنار عکسی به نمایش در آید که این هنرمند را در حال نقاشی کردن در سال ۱۸۵۷ میلادی نشان دهد و قرار است این نمایشگاه در فوریه، کار خود را شروع کند.

«ریچارد داد» در سال‌های اولیه زندگی هنری خود به عنوان یکی از استعداد‌های بزرگ نسل خود مشهور بود و در آکادمی سلطنتی ادامه تحصیل داد و توانست حامیانی با وضعیت مالی خوبی را جذب کند و دلیل شهرت این هنرمند، خلق نقاشی‌های خارق العاده و فانتزی بود.

یکی از شناخته شده‌ترین آثار «ریچارد داد» که در«Bethlem» کشیده شده است، الهام بخش «فردی مرکوری» ستاره راک شد تا ترانه‌ای با همان مضمون را خلق کند که در سال ۱۹۷۴، توسط گروه موسیقی «کوئین» ضبط شد.

سلامت روان «ریچارد داد» در سال ۱۸۴۲ و در جریان سفر به خاورمیانه وخیم شد؛ به طوری که از توهم رنج می‌برد و پس از این که به خانه برگشت، پدرش را در «کنت» به قتل رساند چراکه فکر می‌کرد پدرش شیطان است.

به نمایش گذاشتن پرتره هنرمند دوره ویکتوریایی در زمان بستری اش

اگرچه توهم‌های این هنرمند، در دورانی که در «Bethlem»، قدیمی‌ترین بیمارستان روانی جهان بستری بود ادامه پیدا کرد، ولی لوازم نقاشی و فضای کار در اختیار او گذاشته شد و به همین دلیل، او توانست به نقاشی کشیدن بپردازد.

به گفته «جاناتان جونز»، منتقد هنری گاردین، فارغ از همه مکان‌هایی که بیرحمانه به شکنجه او می‌پرداختند، بیمارستان «Bethlem» به «ریچارد داد» آزادی زیادی داد.

پرتره «مرد جوان» پس از ۱۷۰ سال، برای اولین بار برای نمایشگاهی از پرتره‌های افراد مبتلا به بیماری روانی به «Bethlem» بازمی گردد.

مدیر فعلی موزه «Bethlem» خاطرنشان کرده است که انسان‌ها هر روز، چهره‌های عادی خود را نشان می‌دهند؛ چهره‌هایی که احساسات پر فراز و نشیب خود را در آن پنهان کرده اند. از اینرو، بسیاری از افراد، مشکلات سلامت روان را در تمامی عرصه‌های جامعه تجربه می‌کنند و هیچ تمایزی میان ارائه کنندگان و دریافت کنندگان خدمات روانی وجود ندارد. زیرا در برخی از موارد، ممکن است پزشک و بیمار، یک فرد باشند.

اگرچه بسیاری از افرادی که آثارشان در این جا به نمایش در می‌آیند، هنرمند هستند، ولی آن‌ها خواهر، برادر، پدر و مادر و دوست هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار