چرا مدال‌های بازی‌های آسیایی فاقد تناسب کیفی با نفرات اعزامی است؟

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش، مهم‌ترین خروجی آخرین جلسه ستاد عالی بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی را تعیین شاخص‌های تخصصی برای اعزام کیفی کاروان دانست و تاکید کرد با توجه به کمیت نفرات کاروان‌های اعزامی، مدال‌ها نسبت کیفی ندارند.

سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی درخصوص مهم‌ترین خروجی دومین نشست ستاد عالی بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی که در تاریخ ۵ دی ماه تشکیل شد،گفت: اصلی‌ترین موضوعی که در جلسه اخیر ستاد عالی بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی در خصوص آن تصمیم‌گیری شد، موضوع تعیین شاخص‌های اعزام کیفی کاروان ایران بود. با توجه به این‌که سیاست قطعی و اعلامی وزارت ورزش که مورد تایید مقامات عالی کشور هم هست، کیفی شدن کاروان‌های اعزامی است، باید مشخص می‌کردیم که منظور از کیفی‌سازی چیست و یک ورزشکار باید چه شاخص‌های را داشته باشد تا بتواند در بازی‌های آسیایی حضور داشته باشد.

وی اظهار داشت: با وجود آنکه چندسالی هست که در خصوص ضرورت کیفی شدن اعزام‌ها صحبت می‌شود ولی همواره در دقایق آخر شاخص‌ها خیلی سفت و سخت گرفته نمی‌شود و شاهد حضور افراد و رشته‌هایی هستیم که به لحاظ کمی، تعداد قابل توجهی هستند ولی به لحاظ مدالی درصد اندکی دارند و معمولا ما با حجم زیادی از کاروان در مسابقات شرکت می‌کنیم اما مدال‌هایمان نسبت کیفی ندارند.

وی ادامه داد: در این جلسه در خصوص برخی شاخص‌های عمومی از جمله سابقه اعزام یک رشته و مواردی از این نوع صحبت کردیم. اما در شاخص‌های تخصصی یک بحث جدی داشتیم. یکی از مباحثی که مطرح شد این بود که شاخص‌ها حتما باید قابل سنجش باشند. یعنی عینیت داشته و عددی شوند تا وقتی مثلا اعلام می‌شود که ورزشکارانی می‌توانند اعزام شوند که طی سه‌ماهه منتهی به مسابقات، آمادگی جسمانی حداقلی را داشتند، عدد کاملا مشخص باشد. این عدد باید به‌گونه‌ای باشد که همه مردم بتوانند قضاوت کنند و نتایج تست‌ها هم به‌طور مکتوب مشخص باشد. باید مواردی که قابلیت کمی دارند، ملموس باشد تا شاخص‌های کیفی و کمی کاروان را داشته باشیم و براساس آن بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم.

کلهر در پاسخ به این سوال که شاخص‌های اعزام در بخش بانوان به چه صورت خواهد بود، افزود: ورزش بانوان در حال رشد است و ما نمی‌توانیم همان استانداردهای کیفی بخش مردان را در بخش بانوان هم تطبیق داده و اعمال کنیم. با توجه به این‌که شاخص‌ها ممکن است باعث کندی رشد ورزش بانوان شود، مقرر شد در این بخش، فرایند و مسیر رشد را در نظر بگیریم و در واقع شاخص‌های کیفی‌سازی، فرایندی باشند. به این ترتیب قرار شد در بخش بانوان با بررسی این‌که فرایند فعالیت رشته‌های به چه صورتی بوده، برای اعزام تصمیم‌گیری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار