رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گروه‌های بالینی ادغام شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان بر لزوم ادغام فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیات علمی و پژوهشی این دانشگاه در گروه‌های بالینی، به عنوان یک اولویت تاکید کرد.

دکتر فریدون عبدالملکی امروز در آیین تقدیر از پژوهشگران، فن آوران و کارشناسان برتر پژوهشی حوزه سلامت استان در سالن شهید رستم پور دانشکده پزشکی، اظهار کرد: انتظار داریم از اولین دانشگاه‌هایی باشیم که به ادغام فعالیت‌های پژوهشی در گروه‌های بالینی توجه کرده و به الگوی کشوری در این زمینه تبدیل شویم.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه مداخلات موثر سلامت حاصل طراحی و اجرای صحیح فرآیند‌های پژوهشی مسئله محور در حوزه سلامت است، افزود: اهتمام ویژه مسئولان دانشگاه، ارتقای جایگاه پژوهش و پژوهشگر است و در این زمینه سعی شده است که تحقیق و پژوهش مبنای برنامه ریزی ها، اجرا و ارزیابی‌ها باشد.

او ادامه داد: یکی از نتایج اجرای پژوهش که منجر به مداخله موثر و فرهنگ سازی شد، غربالگری تیروئید بود که در نهایت به استفاده از نمک‌های ید دار منجر شد و بعد از یک دهه میزان شیوع پرکاری تیروئید در جمعیت هدف به زیر ۱۰ درصد رسید که نتیجه آن ایجاد نسل سالم‌تر جمعیتی است.

دکتر عبدالملکی به اجرای مداخله موثر در زمنیه شناسایی و درمان پرکاری تیروئید نوزادان در دانشگاه علوم پزشکی کردستان اشاره کرد و افزود: با فراهم شدن امکان تشخیص پرکاری تیروئید نوزادی در دانشکده پزشکی این دانشگاه در سال ۱۳۸۴ و ارسال نمونه‌ها از کل استان به این مرکز، تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نوزاد دارای این مشکل در استان شناسایی و مورد پیگیری و درمان قرار گرفتند.

او اظهار کرد: در صورت عدم اجرای این طرح، امکان داشت این نوزادان دچار عقب ماندگی ذهنی شوند و نگهداری و پیگیری این افراد مشکلات فراوانی ایجاد می‌کرد که اگر برای هر ۵۰ نفر از آنان یک مرکز نگهداری احداث می‌شد باید ۴۲ مرکز ایجاد می‌کردیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: این ۲ مثال به درستی می‌تواند نقش و اهمیت پژوهش‌های سلامت و مداخلات متعاقب را در صورتی که درست طراحی و اجرا شود، در کم کردن بار بیماری‌ها و افزایش کیفیت و امید به زندگی نشان دهد.

دکتر عبدالملکی افزود: دانشگاه در طول سال‌های گذشته، طرح‌های بسیار خوب مداخله‌ای و مسئله محور را در حوزه سلامت اجرا کرده که در بهبود سلامتی مردم استان بسیار اثرگذار بوده است.

فعالیت ۲ هزار پژوهشگر در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت هدایت دانشجویان به سمت پژوهش در حوزه سلامت گفت: بیش از ۲ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه در فعالیت‌های مربوط به تحقیقات و فن آوری سلامت محور فعالیت دارند.

دکتر عباس آقایی افزود: آموزش، پژوهش و فناوری سه مقوله مهم در حوزه سلامت هستند که در صورتی که دانشجویان به درستی به این سمت هدایت شوند به مهمترین اهداف دانشگاه‌های نسل سوم دست پیدا کرده ایم.

او با اشاره به طرح NGR (طرح پژوهشگران آینده) و اهمیت اجرای آن در دانشگاه، گفت: ۸۰ نفر از دانشجویان دانشگاه که دارای معیار‌های لازم بودند وارد این طرح شدند.

سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: تشکیل تیم‌های پژوهشی با حضور اساتید و دانشجویان از جمله ابتکارات جدید است که در آینده ثمرات زیادی در این حوزه خواهد داشت.

آقایی ادامه داد: حضور دانشجویان در گروه مدرسان کمیته تحقیقات دانشجویی، فعالیت در مجله علمی پژوهشی زانکو، ثبت شرکت‌های فناورانه و تولید محصول توسط دانشجویان و کسب رتبه برتر در بیست و سومین کنگره ملی سالیانه و نهمین کنگره بین المللی علمی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی در اردبیل از جمله مهمترین موفقیت‌ها و دستاورد‌های اخیر است.

دانشگاه علوم پزشکی کردستان در جایگاه هجدهم تولیدات علمی

معاون تحقیقات و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: هزینه کردن در پژوهش، بهترین و موفق‌ترین سرمایه گذاری برای ساختن آینده‌ای سالم و زیبا است.

دکتر افشین ملکی گفت: افزایش میزان بودجه‌های پژوهشی منجر به ارتقای جایگاه علمی در نظام‌های رتبه بندی آموزش عالی داخلی و بین المللی می‌شود، ضمن اینکه نباید بودجه‌های پژوهشی را نوعی هزینه کرد صرف، قلمداد کرد.

معاون تحقیقات و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی کردستان با ارائه مهمترین دستاورد‌های تحقیقاتی و فن آورانه دانشگاه در سال گذشته گفت: رشد مداوم چاپ مقالات پژوهشگران دانشگاه در مجلات معتبر علمی پژوهشی با نمایه‌های مختلف منجر به کسب رتبه هجدهم دانشگاه در زمنیه تولیدات علمی در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور شد.

دکتر ملکی با اشاره به چاپ ۶۵ مقاله پر استناد توسط پژوهشگران دانشگاه، ادامه داد: ثبت بیش از ۹۰ هزار دستاورد علمی و مقالات پژوهشی نوید بخش آینده‌ای روشن با بهره گیری از اساتید و پژوهشگران جوان است.

او با بیان اهمیت حرکت به سمت مرجعیت علمی دانشگاه اظهار کرد: عقد تفاهم نامه برای انجام پژوهش‌های بین المللی، تقویت انجام کار‌های پژوهشی بالینی، تقویت چاپ مقالات در مجلات ۱۰ درصد و جذب درجه‌های تحقیقاتی خارج دانشگاه منجر به تقویت این موضوع می‌شود.

معاون تحقیقات و فن آوری دانشگاه پژوشگران را به جذب بودجه و حمایت‌های مالی از خارج از دانشگاه توصیه کرد و ادامه داد: سامانه نیماد، بودجه یک درصد معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهاشت، صندوق حمایت از تحقیقات نهاد ریاست جمهوری، تحقیقات ماموریت محور کشوری و کلان منطقه‌ای از جمله راه‌هایی برای پرداختن به این مهم است.

دکتر افشین ملکی به نقش مراکز تحقیقاتی در ارتقای جایگاه دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ مرکز داریم و به زودی شاهد راه اندازی و شروع به کار مرکزی با عنوان مرکز سلامت سنجی و ارزیابی در دانشگاه خواهیم بود.

او به دستاورد‌های مجلات پژوهشی دانشگاه پرداخت و گفت: در حال حاضر ۶ مرکز داریم که نیاز است برای بهبود وضعیت در جهت نمایه شدن در اسکاپوس (راهنمای جامع جست و جو و دانلود مقالات) تلاش بیشتری شود، زیرا برای تقویت مرجعیت علمی دانشگاه به این مهم نیاز است.

در این مراسم از برترین پژوهشگران، فناوران و کارشناسان پژوهشی حوزه سلامت کردستان قدردانی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.