مالیات بر عایدی سرمایه بساط سفته‌بازی را جمع می‌کند

نماینده مجلس می‌گوید: طرح مالیات بر عایدی سرمایه از سفته بازی جلوگیری و سرمایه‌ها را از بخش‌های غیر مولد به سمت تولید هدایت می‌کند.

پرونده طرحی با نام مالیات بر عایدی سرمایه از سال ۹۱ با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس مطرح شد.

آقای علی طیب نیا وزیر اسبق اقتصاد و دارایی در دفاع از این طرح می‌گوید: مطالعات گسترده‌ای بر روی مالیات بر دارایی و مالیات بر افزایش ارزش دارایی انجام داده ایم.

اما سال ۹۳ با دستور رئیس مجلس وقت و نامه وزیر اسبق راه و شهرسازی طرح مالیات بر عایدی سرمایه از دستور کار خارج شد. از سال ۹۷ زمزمه‌های این طرح با امضای ۱۰۰ نماینده مجلس شنیده شد، اما به دلیل وعده‌های دولت وقت به سرانجام نرسید. ولی بالاخره در سال ۹۹ این قانون در قالب طرح مجلس به تصویب کمیسیون اقتصادی رسید و در نهایت ۵ خرداد ۱۴۰۰ صحن علنی مجلس رای به تصویب کلیات این طرح داد.

آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در زمینه تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: خروج مسکن از سفته بازی مستلزم تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه بود که به لطف الهی کلیات آن در صحن علنی به تصویب رسید.

وزارت اقتصاد از طرح مالیات بر عایدی سرمایه حمایت می کند

معاون وزیر اقتصاد آقای هادی سبحانیان  نیز ضمن حمایت از این طرح گفت: وزارت اقتصاد به عنوان نماینده دولت در این موضوع کاملا همراه بوده و از آن پشتیبانی و حمایت می‌کند . استقبال می‌کنیم که این طرح با سرعت بیشتری در دستور کار مجلس قرار گیرد.

در کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه بازار‌های ارز، سکه، طلا، مسکن و خودرو مشمول مالیات می‌شوند، با مخالفت برخی از نمایندگان مجلس بازار سرمایه از پیش نویس طرح مالیات بر عایدی سرمایه حذف شد موضوعی که البته مخلفان زیادی داشت و این اقدام در حالی رقم خورد که در این زمینه سایر کشور‌ها برای بورس استثنایی قائل نیستند.

مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می شود؟

کارشناس اقتصادی آقای ملک زاده در خصوص چیستی طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: این طرح یک مالیات تنظیم گرانه بوده و کارکرد این مالیات اصلا به دنبال درآمد برای دولت نیست. در کل طرح مالیات بر عایدی سرمایه شامل کمتر از یک درصد افرادی که بیشترین زیان را به اقتصاد کشور می‌زنند می‌شود.

آقای مهدی موحد رئیس مرکز آموزش و برنامه ریزی سازمان مالیات افزود: سفته باز کسی است که کالا و ملک مصرفی را به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌کند بنابر این کسانی که بخواهند یک ملک را خریداری کنند و کمتر از یک سال آن را نگه دارند مشمول این مالیات شده و اگر عایدی از این راه کسب کرده باشد اختلاف آن مشمول مالیات خواهد بود.

به گفته او، اگر فردی ده خانه داشته باشد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود به عبارتی نگه داشتن خانه مشمول مالیات نیست، اما اگر کسی خانه‌ای را خریداری کرده و در زمان کوتاه آن را به فروش برساند و به شکلی به دنبال رفتار‌های سوداگرانه باشد مشمول این مالیات خواهد شد.

در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه که روز گذشته در صحن علنی مجلس بررسی شد آقای شهبازی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه از سفته بازی جلوگیری کرده و سرمایه‌ها را از بخش‌های غیر مولد به سمت تولید و موارد مولد هدایت می‌کند.

جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها با طرح مالیات بر عایدی سرمایه

او در ادامه افزود: امید است این طرح در روز‌های آینده قطعی شود تا در جهت جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت‌ها کمک کننده باشد و از دلالی‌ها جلوگیری کند.

موحد رئیس مرکز آموزش و برنامه ریزی سازمان مالیات می‌گوید: طرح مالیات بر عایدی سرمایه پس از تصویب قطعا می‌تواند به بازار‌ها شوک در جهت کاهش قیمت‌ها دهد چرا که پس از تصویب به افراد تنها ۶ ماه برای فروش اموال فرصت داده خواهد شد و پس از این مدت دارایی‌ها بر اساس این طرح مشمول مالیات می‌شوند.

البته که به گفته کارشناسان اجرای اصولی، درست و یکسان این طرح است که می‌تواند اثر گذار باشد و در غیر این صورت اثرات آن قابل لمس نخواهد بود. حالا باید منتظر ماند و دید که این طرح قرار است به کجا برسد و چگونه اجرا شود؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۱۴ دی ۱۴۰۱
عمراً. پا رو خرخره مردم می ذارن سودشون رو بالا می برند مالیات بر عایدی رو هم دو دستی تقدیم می کنند‌. وقتی یه شهرستانی که خونه اش هم در سهرستان هست میاد تهران خونه می خره یعنی قوانین ضعف دارن. چند وقت پیش یه پزشک از یه استان خیلی دور از تهران یه روزه اومد یه برج چندین میلیاردی رو قولنامه کرد رفت.
مالکیت و شرایط مالکیت و تعداد خرید و فروش ها در یک خانواده باید اصلاح شه. وگرنه مالیات گرفتن که مشکل سفته بازی و دلالی رو حل نمی کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۲ دی ۱۴۰۱
باشگاه ! در مورد خودرو چیزی نگفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۲ دی ۱۴۰۱
اگر بتوانند این طرح را عملی کنند خیلی به نفع مردم وکشور است چون سرمایه کاذب نجومی که تعداد دلال وفرصت طلب وبعضا توسط افراد با نفوذ بجیب میزنند وتورم گرانی ایجاد میکنند وجلو تولید با کیفیت نظیر خوردو را میگیرند. اینطرح مجلس خیلی عالی است بشرط اینکه سریع اقدام عملی کنند اگر راکد بماند باز افراد متنفع وبانفوذ جلو ان را میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۲ دی ۱۴۰۱
بابا دلال پدر این مردم را دراورده
مجلس اگر خودتان دلال نیستید پس کاری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۲ دی ۱۴۰۱
روحانی برگرد لبخند بزن و اداره کن کشور را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۲ دی ۱۴۰۱
خدا رو شکر این دولت ومجلس سیاه ترین کارنامه دارند و ما امید بهبود نداریم فقط شر نرسونن که در این کار استاد هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۲ دی ۱۴۰۱
سلام.مردم در تامین معاش خود مانده اند،با این گرانی و دلالی که دو شرکت خودروساز داخلی انحصاری راه انداختند و پراید هفت تومنی رو رساندند به دویست،ایا میتوان ماشین خرید،باید واردات میلیونی خودروی باکیفیت ارزان و بدون تعرفه گمرکی برای همه مردم ایران ازاد شود تا این انحصار و احتکار شکسته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۲ دی ۱۴۰۱
مثل ۴ قلم جراحی اقتصادی خواهد شد مسکن باید تولید شود وبنگاه های املاک هم جمع آوری شوند معاملات مسکن فقط توسط دفاتر اسناد رسمی باقیمت کارشناسی انجام گیرد واز سوداگران امکان معامله سلب شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۲ دی ۱۴۰۱
چرا قوانین مملکت سرمایه دار پرور وفقیر کش است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۲ دی ۱۴۰۱
مهمتر از تصویب قانون نظارت بر اجرای قانونه
قانون مالیات بر خاله های خالی قانون خوب و بجایی بود ولی در سال گذشته فقط 5 میلیارد مالیات ازون وصول شد
باید نظارت ها و ساختارها اصلاح بشن تا کسی نتونه از دست قانون فرار کنه و اونو دور بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۲ دی ۱۴۰۱
سواستفاده کننده گان از وضعیت در مجلس مخالف تصویب مالیات بر عایدی هستند اگر هم تصویب کنند یک چیزی شبیه شیر بی یال و کوپال که اثر گذاری ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۲ دی ۱۴۰۱
بیمه سرمایه کار بهتریه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۳۰ ۱۲ دی ۱۴۰۱
بسیار عالی خواهد بود اگر اجرا شود
Iran (Islamic Republic of)
Abdolrasoulbehmani
۱۶:۲۳ ۱۲ دی ۱۴۰۱
مالیات بر عایدی سرمایه ضمن برچیدن بساط بازار دلالی و سفته بازی نقدینگی را به سمت مراکز تولید سوق میدهد و تورم را کنترل میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۲ دی ۱۴۰۱
خیانت مجلس باعث شده بعداز 2سال این طرح اجرایی نشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۲ دی ۱۴۰۱
اگه راست میگید اول از خود دولت و بانکها شروع کنید تا حسن نیت شما ثابت بشه
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۴:۱۰ ۱۲ دی ۱۴۰۱
مصداق دزدی ولی با اسم جدید
عایدی سرمایه چیه
من ماشین گرفتم ۳۰۰ تومن الان شده ۶۵۰ میلیون بعد باید مالیات بدم
اخه این تورم هست عایدی کجا بود تازه از دست رفت سرمایه هم هست
چون الان میخواستم بخرم قیمتش ۷۵۰ بود به این میگن تورم نه عایدی سرمایه
مملکت رو ۴ تا کلاس دوم دبستانی میچرخونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۳ دی ۱۴۰۱
منظور اینه که اگر شخصی خودرو دویست میلیون، خرید ،ولی سنددبه نامش نزد و هفته بعد فروخت به خریدار واقعی دویست وپنجاه میایون
ان پنجاه میایون میشود سوداگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۲ دی ۱۴۰۱
یک سوال مطرحه
ایشون گفتن اگر کسی مثلادخانه ای خرید و زودتر از یکسال فروخت مشمول مالیات میشه بالای یکسال مشمول نیست
بعد ادعا کردن با تصویب این طرح همه فروشنده میشن و قیمت ها کاهش پیدا می‌کنه
خب مرد حسابی چرا کسی باید الان بفروشه نگه میدارن یکسال بعد کم کم میفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۲ دی ۱۴۰۱
به شرطی که چند برابر سود دلال ازش مالیات بگیرن
نه اینکه دولت هم شریکش بشه و مثال 100دذصد سود کرده دولت 30درصدش رو بگیره اینطوری جلوی سفته بازی گرفته نمیشه
فقط دولت شریک سفته بازهامیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۲ دی ۱۴۰۱
ترحم به سرمایه دار و نگرفتن عوارض مالیات سنگین از خارج رونده وسرمایه دار یعنی قربانی کردن محروم وفشار به محرومان امریکا چندین برابر مالیات میگیره خرج کشورش میکنه این درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۲ دی ۱۴۰۱
در اصل این مالیات بر تورم و هزینه بی کفایتی دولت در اداره کشور است ، که ملت باید پرداخت کنند زیرا تورم زاییده دولت ها است و افراد جامعه در ایجاد و شکل گیری تورم هیچ نقشی ندارند ! دولت دو سر سود می کند ، ابتدا با ایجاد تورم یک مالیات مستقیم از مردم می گیرد ! و سپس بابت تورم زاییده شده توسط خودش از آن مردم مالیات هم میگیرد ! حالا تصور کنید که در کشوری زندگی می کنید که به دلیل کارآیی و توانمندی دولتش نرخ تورم منفی باشد ... مالیات چی رو باید مردمش پرداخت کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۲ دی ۱۴۰۱
بجای طرحهای بیخود ارزش پول مملکت درست کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۲ دی ۱۴۰۱
سوداگر بهمن موتور و ارین موتور و ایران خودرو هستند که خودروی با قیمت پایه که خودش دوبرابر قیمت واقعی است رو دوبرابر دیگه تو بورس میفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۲ دی ۱۴۰۱
زودتر تصویب و اجرا کنید چراانقدر لفتش میدید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۲ دی ۱۴۰۱
این طرح اجرایی نخواهد شد چون مسئولان خودشان دلال اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۲ دی ۱۴۰۱
مالیات بر خانه های خالی مگه خانه های خالی را جمع کرد که امروزه دوباره یه طرح جدید ارائه میکنید؟
کل مالیات بر خانه های خالی شد 8 میلیارد واقعا خنده داره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۲ دی ۱۴۰۱
اگر بصورت واقعی اجرا شود بله؟اتومبیلی که 200 خریداری شده و حالا بالای میلیارد است چرا باید مالیات بدهد ؟ شما با مالیات پنهان(تورم )عمده ثروت مردم را به دولت انتقال می دهید!بهتر است برای بهبود اوضاع مجلس را تعطیل(چون جز زیان برای ملت و اعصاب خرد کردن اثری در امور ندارد)و نمایندگان با حقوق ثابت در خانه بنشینند و حرف عملی انجام ندهند؟کدامیک از مصوبات شما که اندکی برای مردم فایده داشت اجرا شد؟قیمت های شهریور 1400؟کنترل تورم ؟طرح دارو یار ؟ مبارزه با فساد؟رای به وزرا؟ شما نظارت نمی کنید تا رئیس جمهور مجبور به برکناری شود؟ پس شما چه کاره هستید ناظر خاموش و بی عمل.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۲ دی ۱۴۰۱
اگر مجلس محترم میخواهد واقعا موثر باشد باید حداقل 50% مالیات را وضع کند .
آخرین اخبار