کنترل مصرف غیرمنطقی و بی‌رویه دارو نیازمند پژوهش است

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: با توجه به اینکه در کشور ما آمار مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو بالا است، باید تحقیقات گسترده‌ای انجام شود تا با مقایسه نتایج آن با کشور‌های موفق در کنترل این معضل، دستورالعمل های لازم تدوین شود.

الهام رئیسی در خصوص نقش تحقیقات و فناوری در مصرف منطقی دارو‌ها گفت: در حال حاضر نیاز حیاتی نظام سلامت کشور تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد است و مقوله مصرف دارو نیز از این امر مستثنی نبوده و لازمه تدوین سیاست‌ها، برنامه‌ریزی جهت مصرف منطقی دارو‌ها در جامعه و دستیابی به شواهد به وسیله تحقیق و پژوهش است.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: قدم اول در زمینه تحقیق و ارزیابی در حوزه عوارض مصرف غیرمنطقی داروها، بررسی علل، اپیدمیولوژی، سمیّت و عوارض جانبی آن‌ها است.


بیشتر بخوانید


رئیسی با بیان اینکه پس از شناسایی خطرات و چالش‌ها باید سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد انجام شود، اظهار کرد: بعد از مدیریت توزیع دارو‌ها و پرهیز از تحویل دارو به بیمار بدون نسخه پزشک، مقوله آموزش نیز در جایگاه مهمی قرار دارد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی و آموزش به اقشار مختلف جامعه و فرهنگ‌سازی برای عوام، بیان کرد: این امر باید به گونه‌ای انجام شود که حتی اگر فردی به انواع دارو‌ها دسترسی داشته باشد، با علم به اثرات نامطلوب آن از مصرف پرهیز کند.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: پژوهش و تحقیق می‌تواند در راستای شناخت علل مصرف غیرمنطقی دارو‌ها کمک کند.

رئیسی افزود: احتمالا تورم، کاهش درآمد خانواده‌ها و عدم توان مالی برای مراجعه به متخصص، در مصرف خودسرانه و غیرمنطقی دارو‌ها بی‌تاثیر نیست.

وی با بیان اینکه بررسی نقش اپیدمیولوژی این موضوع نیز در تحقیقات حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: بی‌شک آمار مصرف غیرمنطقی دارو در کشور‌های مختلف یکسان نیست و نحوه توزیع و مصرف نیز در جوامع باید ارزیابی و بهترین سیاست‌ها در این خصوص اتخاذ شود.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: با توجه به اینکه در کشور ما آمار مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو بالا است، باید تحقیقات گسترده‌ای انجام شود تا با مقایسه نتایج آن با کشور‌های موفق در کنترل این معضل، دستورالعمل‌های لازم تدوین شود.

رئیسی با بیان اینکه باید پژوهش‌های لازم جهت بررسی میزان گرایش به مصرف غیرمنطقی دارو در قومیت‌ها و استان‌های مختلف انجام شود، اظهار داشت: بی‌اعتمادی به پزشکان، گرایش‌های فرهنگی خاص یک منطقه، نوع تغذیه، پوشش‌های گیاهی خاص، میزان توان اقتصادی و سایر پارامتر‌های دخیل در این امر باید بررسی شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید از نقش فناوری در مقابله با چالش مصرف غیرمنطقی دارو‌ها غافل شد، مطرح کرد: با تولید دارو‌هایی با عوارض جانبی کمتر و همچنین ساخت دارو‌های گیاهی که مورد استقبال جامعه کنونی کشور است، می‌توان به کاهش مراجعه بیماران به داروخانه‌ها کمک کرد.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه با این اقدام، دارو‌هایی که تجویز یا خودسرانه مصرف می‌شوند، دارای عوارض جانبی کمتری هستند، افزود: در سال تولید، اشتغال و دانش‌بنیان باید بر این امر تمرکز بیشتری داشت.

رئیسی با اشاره به اینکه هدف اصلی فعالان حوزه تحقیق و فناوری باید ابداع روش‌های جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به بیماری باشد، بیان کرد: زمانی که شیوع بیماری در جامعه کاهش بیابد مصرف دارو نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در نهایت برای مقابله با این معضل لازم است یک کار زیربنایی انجام شود، اظهار داشت: بدون انجام پژوهش این امر امکان‌پذیر نخواهد بود و تا زمانی که شواهد لازم در خصوص مصرف غیرمنطقی دارو‌ها جمع‌آوری نشود، تصمیم‌گیری اصولی نیز صورت نخواهد گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار