بیش از هفت هزار کودک در زنجان غربالگری شنوایی شدند

مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: در ۹ ماهه سال جاری، هفت هزار و ۴۷۴ نوزاد و بیش از یک هزار کودک سه تا پنج ساله به لحاظ سلامت شنوایی غربالگری شدند.

سلمان حسینی مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: برای غربالگری شنوایی، هشت پایگاه غربالگری نوزادان و یک پایگاه تشخیصی (کلینیک مطهری) در استان زنجان فعالیت دارد.

وی با اشاره به آمار تفکیکی این پایگاه ها، افزود: در شهرستان زنجان سه پایگاه و در شهرستان‌های ابهر، خرمدره، خدابنده، ماهنشان و طارم هرکدام یک پایگاه فعالیت می‌کنند.

این مسوول گفت: غربالگری، آزمونی ساده است که فقط چند دقیقه طول می‌کشد و هدف آن شناسایی نوزادانی است که نیاز به ارزیابی بیشتر دارند.

وی با بیان اینکه ۲ پایگاه در شهرستان‌های زنجان و ابهر غربال کودکان سه تا پنج سال را با دستگاه‌های ادیومتری و تیمپانومتری انجام می‌دهند، افزود: پایگاه‌های غربالگری شنوایی موظف هستند علاوه بر غربال نوزادان، نسبت به پیگیری کودکان و نوزادان ارجاعی اقدام کنند.

این مسوول ادامه داد: آزمون‌های غربالگری برای نوزادان به صورت انجام آزمایش کیو. ای. ایی برای کلیه نوزادان و انجام آزمایش ای. ای. بی. آر برای کودکان ارجاعی و دارای عوامل خطر است که با دستگاه‌های کوچک و بدون درد و خطر در شرایطی که نوزاد به آرامی استراحت می‌کند انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: غربالگری نوزادان اهمیت زیادی دارد و اگر بررسی شنوایی نوزاد دیر انجام شود موجب تاخیر در رشد و زبان می‌شود و این امر بر روی توانایی کودک برای یادگیری، تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه برای بررسی شنوایی نوزادان از روشی به نام غربالگری شنوایی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: گریه و صداسازی نوزادان کم شنوا مانند نوزادان سالم است و، چون ماه‌ها و سال‌های نخست زندگی برای رشد مهارت‌های گفتاری و زبانی اهمیت بسیاری دارد باید حتما مورد شنوایی سنجی قرار گیرند.

این مسوول گفت: کم شنوایی ممکن است زبان آموزی را نیز تحت الشعاع قرار دهد، بنابراین کشف زود هنگام کم شنوایی پیش از سه ماهگی و ارائه خدمات لازم قبل از ۶ ماهگی به نوزاد و خانواده ضروری است.

در سال گذشته با اجرای برنامه غربالگری شنوایی، ۱۱ هزار و ۵۳۵ نوزاد غربال شده اند و از ناشنوایی ۴۳ نوزاد پیشگیری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.