رئیس دانشگاه زنجان:

حل مشکلات اقتصادی کشور در گرو سوق دادن سرمایه‌ها به تولید است

جلال بازرگان گفت: علاج مشکلات اقتصادی کشور از قبیل تورم و بیکاری سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید است.

جلال بازرگان، رئیس دانشگاه زنجان گفت: رهبر معظم انقلاب سال‌های متمادی در شعار‌های سال و رهنمودهایشان بر توجه به تولید و حمایت از آن تاکید دارند.

وی با بیان اینکه تولید در کشور اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه بستر‌های مورد نیاز آن در جامعه فراهم شود، اظهار داشت: تولید نیازمند سرمایه، تخصص و نیروی کار است و باید بین این متغیر‌ها حلقه‌های اتصال برقرار شود.

رئیس دانشگاه زنجان گفت: واقعیت‌های کف جامعه نشان می‌دهد که اتصال مطلوب بین این حلقه‌ها وجود ندارد هر چند بخشنامه‌های اداری ممکن است چیز دیگری بگویند.

بازرگان به لزوم اصلاح و اجرای قوانین مربوط به حوزه اقتصاد و تجارت تاکید کرد و اظهار داشت: در کشور‌های پیشرفته اگر کسی خانه‌ای بفروشد و سود کند، دولت در سود این معامله سهم دارد و شخص باید آن را در قالب مالیات بپردازد.

وی ادامه داد: خانه دوم داشتن در خیلی از کشور‌های اروپایی و جواهرآلات در آمریکا مالیات دارد، مفهوم این قوانین آن است که صاحبان سرمایه راهی غیر از به کارگیری سرمایه خود در جهت تولید ندارند.

رئیس دانشگاه زنجان گفت: در کلان کشور باید شرایط طوری باشد که دارندگان سرمایه تنها راه بقای سرمایه و سود آن را در تولید ببینند، ولی اکنون در واقعیت شاهد این اتفاق نیستیم و هزینه کرد سرمایه در جا‌هایی غیر از تولید، سود تضمین شده دارد.

بازرگان خاطرنشان کرد: برای بهبود شرایط تولید و به تبع آن اقتصاد کشور باید یک ساختار مالی جامع داشته باشیم البته حرکتی در این خصوص در مجلس شورای اسلامی انجام شده است که زیرساخت چنین امری را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر نتوانیم تولید را در کشور عملیاتی کنیم، وضعیت اقتصاد همین شرایط را خواهد داشت و همواره درگیر معضل بیکاری و تورم خواهیم بود.

منبع: ایرنا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.