اجرای پایلوت سامانه ثبت و پذیرش گردشگری سلامت

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت گفت: سامانه ملی ثبت و پذیرش گردشگری سلامت به‌منظور تقویت نظارت بر اکوسیستم گردشگری سلامت طراحی شده است.

دیاکو عباسی» دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت گفت: تفاهم‌نامه‌ای در راستای مدیریت بازار گردشگری سلامت تنظیم شده است و این تفاهمنامه که به وزارت بهداشت و درمان ارسال شده در چهار بخش اصلی بازاریابی و تبلیغات، آموزش و توسعه منابع انسانی، زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری و نظارت بر اکوسیستم گردشگری سلامت تنظیم شده و تکلیف بسیاری موضوع‌ها از جمله نحوه فعالیت شرکت‌های تسهیل‌گری را روشن می‌کند.

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور، تصریح کرد: برنامه راهبردی و عملیاتی برای حل مسائل این صنعت داریم و به دنبال طراحی سیستم منسجم مدیریتی که براساس آن راهبری کلیت توسعه گردشگری سلامت در سطح ملی و بین دستگاهی انجام شود، هستیم.

او از عدم تبدیل کشور به مقصد گردشگری سلامت در سطح بین‌الملل به عنوان دیگر چالش این حوزه نام برد و ادامه داد: در طول چند سال گذشته نتوانستیم در سطح بین‌المللی بازارسازی کنیم و زیرساخت‌های لازم را برای فعالان این حوزه در بازار‌های هدف ایجاد کنیم.

عباسی با بیان اینکه در مسیر برندسازی ملی گردشگری سلامت گام‌های خوبی برداشته نشده است، بیان کرد: برند ما در بازار‌های هدف به خوبی شناخته نشده است، برای برندینگ و تبلیغات از طریق حضور پررنگ‌تر در پلتفرم‌های بین‌المللی برنامه جدی داریم که کسب و کارها، شرکت‌ها و مراکز درمانی را معرفی کنیم و برند گردشگری سلامت را در سطح بین‌المللی بشناسانیم.

عباسی از نظارت به‌عنوان چالشی دیگر نام برد و افزود: سامانه ملی ثبت و پذیرش گردشگری سلامت به‌منظور تقویت نظارت بر اکوسیستم گردشگری سلامت طراحی شده و به زودی در برخی استان‌ها اجرایی می‌شود.

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور درباره آمار گردشگران سلامت، گفت: گردشگران این حوزه با دو هدف درمانی و تندرستی بیشتر از کشور عراق، افغانستان، عمان، آذربایجان، قطر و بحرین برای عمل‌های زیبایی، پیوند اعضا، کبد، چشم‌پزشکی، درمان ناباروری با آی وی اف، قلب و عروق، تندرستی و آب درمانی وارد کشور می‌شوند.

عباسی تعداد ویزا‌های درمانی صادر شده از سوی وزارت امور خارجه را ۳۵۰ هزار ویزا عنوان کرد و افزود: از نظر آماری این مشکل وجود دارد. آمار اصلی ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر است، اما این افراد با ویزای درمان به کشور نمی‌آیند و به مراکز و کلینک‌های فاقد مجوز و زیرپله‌ای مراجعه می‌کنند.

او همچنین از شیراز، مشهد، یزد، تبریز، ارومیه اهواز، رامسر، اردبیل، کرمانشاه، تهران، اصفهان و سنندج با محوریت کردستان عراق به‌عنوان شهر‌هایی با بیشترین ظرفیت در حوزه گردشگری سلامت نام برد و تعداد بیمارستان‌های دارای مجوز IPD را ۲۱۰ عدد و مراکز آب درمانی را ۴۰۰ عدد در سراسر کشور اعلام کرد.

گردشگری سلامت درآمد سالانه کشور را از بخش گردشگری پزشکی که با اهداف درمانی به کشور می‌آیند تا قبل از پاندمی کرونا حدود یک تا یک میلیارد و دویست میلیون دلار اعلام کرد و افزود: گردشگران پزشکی حدود چهار برابر دیگر گردشگران هزینه می‌کنند و بین هشت تا سیزده هزار دلار متوسط هزینه کرد گردشگرانی است که با هدف درمان وارد کشور می‌شوند.

 

برچسب ها: گردشگری ، سلامت ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار