در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نمایش آیینی چرتکه روایتی از شهادت حضرت فاطمه(س)

چرتکه توسط «گروه هنری مسلم» و با مشارکت مجموعه تئاتر پردیس تهران از روز ۲۸ آذر تا ۸ دی درحال برگزاری است.

به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) نمایش «چرتکه» به نویسندگی سید مرتضی هاشمی گلپایگانی و کارگردانی دکتر مسعود اسماعیلی روی صحنه پردیس تئاتر تهران درحال اجرا است.

چرتکه توسط «گروه هنری مسلم» و با مشارکت مجموعه تئاتر پردیس تهران از روز ۲۸ آذر تا ۸ دی درحال برگزاری است.

این نمایش با نقش‌آفرینی حسین فیاض بخش، علی حاجی شمس، علی فرخی، محمد مهدی سعیدیان، مهدی عارف نظری و محسن تقی زاده بر روی صحنه پردیس تئاتر تهران درحال اجرا است.

مسعود اسماعیلی، کارگردان نمایش چرتکه گفت: سه شنبه هفته گذشته ۲۸ آذر ماه اجرای تئاتر چرتکه را شروع کردیم و ان‌شاءالله تا روز پنجشنبه هشتم دی ماه ادامه خواهد داشت.

این کارگردان بیان کرد: در سالن پردیس تئاتر تهران ۹۰۰ صندلی وجود دارد که در اجرا‌های ما بیش از هزاران نفر حضور پیدا می‌کنند تا به تماشای این نمایش بنشینند؛ این تعداد طوری است که حتی برخی از افراد بدون رزرو برای تماشا می‌آیند و ما برای اینکه کسی دلخور بیرون نرود مجبور به قبول این افراد برای تماشای آثار هستیم.

گروه تولیدی تئاتر چرتکه

اسماعیلی در خصوص گروه تولیدی تئاتر چرتکه گفت: ما یک گروه ۱۵۰ نفره هستیم که حدود ۲۳ نفر هنرمند داریم. در ایفای نقش صحنه‌ای چرتکه ۱۴ بازیگر و حدود ۳۰ نفر عوامل پشت صحنه داریم. کار عظیمی است و نیاز به تعداد نفرات بیشتر دارد.

وی به نقش‌های این تئاتر اشاره کرد و گفت: ما شش الی هفت نفر حسنین و چهار الی پنج زینبین داریم که در اجرا‌ها به صورت یکی در میان از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

حضور کودکان دبستانی در تئاتر چرتکه

اسماعیلی در خصوص رده سنی مخاطبان این نمایش این چنین گفت: نمایش چرتکه برای سنین دبستان به بالا مناسب است. در روز‌های گذشته میهمانان ما کوکان پنجم دبستان بودند و این کار تا بزرگسال قابل دیدن و یک کار عمومی است. همچنین پدر، پسر و نوه می‌توانند به تماشای این نمایش بنشینند و از آن استفاده کنند.

این کارگردان به تاریخ شروع کار چرتکه اشاره کرد و گفت: کار چرتکه را اخیرا شروع نکرده‌ایم و قریب به ۲۰ سال است که کار می‌کنیم.

وی به کار‌های گروه تئاتر مسلم اشاره کرد و گفت: ما در فاطمیه بیشترین تعداد و در نیمه شعبان بیشترین عنوان را روی صحنه اجرای تئاتر برده‌ایم.

اسماعیلی از روند تئاتر ماه شعبان خبر داد و گفت: تئاتر نیمه شعبان در حال کار است و متن‌های آن را می‌نویسیم. مناسبت نیمه‌شعبان با ایام فاطمیه فاصله کمی دارد؛ از این رو استقبال از تئاتر‌های فاطمیه خوب است.

شرح شهادت حضرت زهرا (س) برای دانش‌آموزان

اسماعیلی به حضور گروهی از دانش‌آموزان اشاره کرد که در روز‌های گذشته برای تماشای تئاتر چرتکه رفته بودند و هیچکدام از این افراد از نحوه شهادت حضرت زهرا (س) هیچ چیزی نشنیده بودند و گفت: هنگامی دانش‌آموزان کار را از نزدیک تماشا کردند؛ تحت ناثیر قرار گرفتند؛ زیرا کار تئاتر متفاوت است.

وی به معقول بودن کار و تکراری نبودن آن اشاره کرد و ادامه داد: حداقل کاری که معقول است را به مدت سه سال اجرا کردیم و حتی کار امسال از سال گذشته الگو برداری نشد.

انس با تئاتر فاطمیه

اسماعیلی در پایان سخنان خود از اشتیاق بازیگران گفت: بچه‌های خودمان با اشتیاق و شور و هیجان در طول سال به انتظار می‌نشیند تا فاطمیه برسد و اجرا داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار