بهره‌برداری از ۲ سد لاستیکی گیلان تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: سد‌های لاستیکی خالکایی ماسال و فخر آباد رشت تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

وحید خرمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از پیشرفت ۸۷ درصدی سد‌های لاستیکی خالکایی ماسال و فخر آباد رشت و بهره‌برداری از آن‌ها تا پایان امسال خبر داد.

او با بیان اینکه طی سال‌های گذشته ساخت ۱۱ سد لاستیکی در گیلان پیش بینی شده بود، گفت: ۴ سد لاستیکی از این تعداد در استان به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان افزود: برای ساخت ۱۱ سد لاستیکی در استان ۱۶۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهوری مصوب شده بود که تاکنون یکصد میلیارد تومان از این اعتبارات برای این سد‌ها اختصاص یافته است.

به گفته خرمی، قرار است تا پایان امسال ۲۰ میلیارد تومان دیگر از اعتبارات سفر رئیس جمهور به گیلان برای سد‌های لاستیکی استان اختصاص یابد که با اختصاص بخشی از این اعتبار برای ۲ سد خالکایی ماسال و فخرآباد رشت این پروژه‌ها امسال به بهره برداری می‌رسد.

او تصریح کرد: سد لاستیکی ماسال با حجم تنظیم سالانه حدود ۱۷ میلیون متر مکعب آب و حجم مخزن ۱۲۰ هزار متر مکعب، باعث بهبود آبیاری ۹۲۵ هکتار از اراضی شالیزار‌های پایین‌دست می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان همچنین با اشاره به احداث سد لاستیکی فخر آباد در شهرستان رشت گفت: حجم آب ذخیره شده سد لاستیکی فخر آباد برابر با ۴۵۰ هزار متر مکعب و حجم آب تنظیمی سالیانه آن برابر با ۲ میلیون متر مکعب خواهد بود.

به گفته خرمی، سد لاستیکی فخر آباد با هدف توسعه و بهبود آبیاری حدود یک‌هزار هکتار از اراضی شالیزار‌های منطقه با پیشرفت فیزیکی ۸۷ درصدی در حال اجرا است.

او تصریح کرد: مطالعات فاز صفر ۱۰ سد لاستیکی دیگر نیز در استان گیلان انجام شده که پس از بررسی‌های فنی و تأمین اعتبارات لازم می‌توانند در دستور کار قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان جلوگیری از تداخل آب شور دریا با آب شیرین رودخانه، آبگیری ایمن کانال انحراف آب، ذخیره موقت دبی تراز رودخانه و زهکش‌ها برای تأمین آب کشاورزی، افزایش سطح تراز آب در رودخانه و کاهش هزینه پمپاژ، بهبود شرایط زیست محیطی و تغذیه سفر‌ه های آب زیرزمینی، بهره برداری توریستی و تفریحی و ساماندهی رودخانه در این محدوده را از اهداف ساخت سد‌های لاستیکی عنوان کرد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.