گریم در هنرهای نمایشی کارگردانی دوباره است

یک گریمور گفت: گریم در هنر‌های نمایشی کارگردانی دوباره است و شخصیت را به کلی تغییر می‌دهد و از نو می‌سازد.  

محمود ملکی، گریمور تئاتر در برنامه «پرده آخر» رادیو گفتگو در پاسخ به این سوال که گریم چه جایگاهی در عرصه هنر‌های نمایشی دارد، گفت: گریم در هنر‌های نمایشی کارگردانی دوباره است. یعنی سایه‌کاری‌ها، اضافه کردن مو، افزودن قطعه و ... شخصیت را به کلی تغییر می‌دهد و از نو می‌سازد. 

ملکی ادامه داد: گریم مانند این می‌ماند که یک صورت خام داشته باشید، ولی بازی‌ها عالی پیش برود. این بازی تاثیرگذاری ندارد. ولی با یک نقطه کوچک می‌توان تاثیر بسیار بزرگی در ذهن مخاطب و نمایش گذاشت. 

این گریمور تئاتر با بیان اینکه وجود گریمور در کار‌های تئاتر و گریم یک طرح ریش، تاچ ابرو، خط چشم و سایه تاثیرگذاری عجیبی روی شخصیت می‌گذارد.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر با بازیگر دیالوگ برقرار می‌کنید و پیش آمده که بازیگری به شما ایده بدهد یا با بازیگر دچار چالش شوید، توضیح داد: بله پیش آمده است. بعضی وقت‌ها بازیگران با برخی ریزه کاری ها مشکل دارند و مجبور می‌شویم از راه دیگری گریم را انجام دهیم. از طرفی، بعضی از بازیگران خیلی خلاقند. یعنی نمایشنامه را خواندند و در تمرینات شخصیت را خلق کردند و به ما در گریم کردن ایده می‌دهند. 

ملکی با بیان اینکه ما هم به تناسب نمایشنامه‌ای که خواندیم، ارزیابی می‌کنیم که آیا نکته‌شان صحیح است یا متناسب با نمایشنامه نیست، توضیح داد: از طرفی، امکان تغییر گریم بازیگر بعد از اجرای‌های مختلف جزو کار‌های اصولی نیست. چون شما باید طرح گریم را با حضور کارگردان زده باشید. حتی موقع تست گریم کارگردان می‌آید و نوع گریم را نگاه می‌کند و کم و کاستی‌ها را انجام می‌دهیم. 

این گریمور تئاتر ادامه داد: ولی بعضی مواقع به دلیل کم و کاستی‌هایی که بوده، بازبینی و گریم مجدد بازیگر انجام شده است. همچنین، تعویض یک بازیگر باعث می‌شود رنگ گریم تغییر کند. چون نوع صورت‌ها فرق می‌کند.   

وی در پاسخ به این سوال که گریمور باید چه دانسته‌هایی داشته باشد، توضیح داد: گریمور باید شخصیت‌ها را بشناسد. اینکه این آدم با این چهره چه شخصیتی دارد. گریمور باید آرامش داشته باشد. این آرامش در قلم زدن خودش را نشان می‌دهد. چراکه اگر آرامش نباشد، گریم به صورت بازیگر نمی‌نشیند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار