باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

بیمارستان‌هایى در تهران از نوعِ ناایمن/ مراکز درمانى که خودشان هم حالِ خوشى ندارند!

با نگاهی به ساختمان بیشتر بیمارستان‌ها، تصور می‌شود که خودشان حال خوشی ندارند.

پرونده ساختمان هاى ناايمن چند سالى است كه بسته نشده و روز به روز به چالش هاى آن اضافه هم مى شود، هنوز ليست اين ساختمان ها منتشر نشده و طبق اعلام شهردارى تهران گشت هاى ايمنى در مناطق ٢٢ گانه هر هفته به سراغ چنين ساختمان هايى می روند و به نوعى به آنها هشدار و يا تذكر براى ايمن سازى مى دهند؛ مدتى پيش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با پيگيری از رييس كميسيون معمارى و شهرسازى و شوراى شهر تهران توانست به نام تعدادی از اين ساختمان ها كه متعلق به وزارتخانه ها بود، دست پيدا كند اما در حال حاضر قصد داريم به ساختمان هاى مهم ترى بپردازيم كه مراكز درمانى هستند و سر و كارشان با جان مردم بیشتر است.

طبق آمار وزارت بهداشت، نیمی از بیمارستان‌ها ناایمن و غیرمقاوم هستند و قدیمی بودن بنا، یکی از علت‌های ذکر شده برای این عارضه است. بیشتر این بیمارستان‌ها در محله‌های قدیمی شهر واقعند، از آن جمله می‌توان به بیمارستان‌های مناطق ۷، ۱۰،۱۱ و ۱۲ اشاره کرد.  

بیمارستان هایى در تهران از نوعِ نا ایمن/ مراکز درمانى که حالِ خوشى ندارند!

بيمارستان هايى كه روزانه چند صد نفر در آن تردد می‌کنند و بی‌توجهی به آن‌ها حوادثی تلخ‌تر از متروپل را رقم خواهد زد. در اين راستا صالحى دادستان تهران هم اعلام كرده است كه [طبق گزارش خود رؤسای دانشگاه علوم پزشکی، ناایمن ترین بیمارستان کشور در تهران قرار دارد که اخطار پلمب و تعطیلی آن به همراه یکی دیگر از ساختمان های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی،درمانی حسب درخواست سازمان آتش نشانی صادر شده است] .

افزون بر اين به گفته قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان امام خمینی (ره) به لحاظ پله‌های فرار و سازه‌ای دچار مشکل است  و نمی‌توان سرویس‌دهی را متوقف کرد درحال حاضر بسيارى از مراکز خصوصی و دولتی بیمارستانی مشابه هم در تهران اخطار آتش‌نشانی دارند که اگر بخواهیم همه آنها راتعطیل کنیم، درمان در تهران مختل خواهد شد و این یک معضل است. در واقع می‌بایست بیمارستان‌های شهر را در حال ارائه خدمت اصلاح کرد و مجبوریم در برخی مراکز کار را ادامه دهیم.

بیمارستان هایى در تهران از نوعِ نا ایمن/ مراکز درمانى که حالِ خوشى ندارند!

صحبت از بيمارستان هاى ناايمن موجب نگرانى افرادى شده كه عزيزانشان در اين مكان ها بسترى هستند، وجود مکان های پر خطر دربیمارستان ها و مراکز درمان مانند اتاق تامین اکسیژن، موتورخانه ها، انبارها و... شرایط نا ایمنی را تشدید می کند در هر حال دوربندی پلکان و حوزه بندی، ایمنی برق، سیستم های اعلام واطفاء حریق نقش بسیار مهمی در ایمنی مراکز درمانی دارند. افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند اغلب شرایط جسمانی یا روحی خوبی ندارند واین افراد علاوه بر مراقبت های پزشکی در زمان حریق یا حادثه هر کدام نیاز به کمک برای تخلیه دارند. بنابراین نگاه آئین نامه ها و سازمان به این مقوله از نظر ضوابط ایمنی وآتش نشانی سخت گیرانه تر خواهد بود.

البته اين موضوع در شوراى دوره پنجم هم مطرح شده بود و مورد توجه قرار نگرفته، نژاد بهرام عضو شورای شهر دوره پنجم گفته بودكه بیش از ۹۰ درصد بیمارستان های تهران عمری بالای ۴۰ سال دارند و این در حالی است که بیمارستان ها به جای این که مکانی برای آلام درد باشند، با تبدیل شدن به ناامن ترین اماکن شهر، دردی بر دردها افزوده اند در این خصوص اقدامی صورت نمی گیرد و عدم اقدام  در این خصوص نوعی بی قانونی است که  هم اکنون ۱۹ بیمارستان به لحاظ سیستم اطفا و اعلام حریق و سایر نکات ایمنی، دراولویت قرار دارند.

بیمارستان هایى در تهران از نوعِ نا ایمن/ مراکز درمانى که حالِ خوشى ندارند!

حالا پس از اين همه تذكر و هشدار، رييس سازمان اتش نشانی تهران بيان كرد كه به همه بیمارستان‌های ناایمن درشهر تهران اخطارهای لازم را ارائه کردیم تا به موارد لازم برای ارتقا ایمنی در آنها رسیدگی شود، ناایمنی عمدتا در میان بیمارستان‌های قدیمی مشاهده می‌شود.

با توجه به اهميت چنين بحث مهمى، موضوع را از عليرضا زاكانى شهردار تهران پيگيرى كرديم، او در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار كرد كه گشت هاى ايمنى شهردارى تهران در مناطقه ٢٢ گانه تهران فعاليت مى كنند و يكى از نكات مورد نظرشان هم بحث بيمارستان هاى پايتخت است، آتش نشانى اين بيمارستان ها را پايش كرده است.

وى ادامه داد: در حال حاضر از بعد ايمنى، نظام مهندسى و ... اين بيمارستان ها كارهايشان در حال انجام است زيرا ما ساختمان هاى بالاى ٦ طبقه را در اولويت گذاشتيم و اين ساختمان ها قطعا ضريب اولويتى مى خورند همچنين اميدواريم بتوانيم با سرعت پايش ها رابه نتيجه برسانيم.

شهردار تهران بيان كرد: انشالله اولويت هاى اثرگذاريمان را براى دادن تاييديه، ايمن سازى و بازسازى ساختمان هاى ناايمن بتوانيم انجام دهيم.

بیمارستان هایى در تهران از نوعِ نا ایمن/ مراکز درمانى که حالِ خوشى ندارند!

در ادامه هدايت رييس سازمان نوسازى شهر تهران هم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به بيمارستان هاى ناايمن پايتخت گفت: براى بيمارستان هاى ناايمن، شهردارى تكليف مشخصى ندارد اما حاضريم كه در بخش مولدسازى سرمايه هاى وزارت بهداشت و در بخش صدور مجوزهاى لازم ١٠٠ درصد همكارى را داشته باشيم.

وى در پاسخ به اين سوال كه آيا تعداد بيمارستان هاى ناايمن مشخص است يا خير؟ اظهار كرد كه با وزارت بهداشت در حال مطالعه هستيم و آمار دقيقى وجود ندارد.

در مواقع بحرانی، مثل وقوع زلزله، نخستین مراکزی که می‌توانند به داد آسیب‌دیدگان برسند، بیمارستان‌ها هستند. با وجود این، بانگاهی گذرا به ساختمان بیشتر بیمارستان‌ها، این‌طور تصور می‌شود که خودشان حال و روز خوشی ندارند؛ چراکه قدمت زیادی دارند و همین قدیمی بودن می‌تواند نشانه‌ای از فرسوده و ناایمن بودن آنها باشد.

حال فارغ از موضوع لزوم انتشار و یا عدم افشای نام ساختمان‌های نایمن به ویژه بیمارستان‌ها توجه به این موضوع ضروری است که جایی مانند بیمارستان روزانه هزاران مراجعه کننده دارد و اگر به سرعت مورد توجه قرار نگیرد و نسبت به ایمن‌سازی آن‌ها اقدام نکنند با حوادث تلخی مواجه خواهیم شد.

نوشين نثارى

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۵ دی ۱۴۰۱
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم : مسئولان حوزه نفت کشور ما افتخار می‌کنند که نفت را دارند به صورت تاراج گونه‌ای می‌فروشند و برای اینکه نفت ایران به فروش برود، روزانه هزاران میلیارد تومان تخفیف می‌دهند!!
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۰:۳۰ ۰۴ دی ۱۴۰۱
چندین شهر سلامت میبایست در اطراف تهران و در مقیاس شهرهایی بزرگ و نوین ساخته شوند با انواع و اقسام تخصصها و تنوع و گوناگونی امکانات و تجهیزات و بروز بودن دستگاههای تشخیصی و آزمایشگاهی و درمانی
این شهرهای سلامت نیاز شهرها و کلانشهرهای بزرگ ماست و در جاهایی که سیل جمعیت هم نتواند ترافیک ایجاد کند در حدی وسیع و یا با پارکینگهایی طبقاتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۴ دی ۱۴۰۱
ایده بسیار خوبیه و از طرفی هم مکان برای همراهان بیماران و هم دسترسی مردم از سهرستانها را فراهم مبکند متاسفانه از نظر سازه ای بیمازستان های ایران در شرایط بحران زلزله توان رسیدگی ندارند چون خودشان از حیض انتفاع خارج شدن و دستگاه ها و ساختمان از بین رفته و خدمت رسانی امکان پذیر نیست و این سخن از روی حدث وگمان نیست و کمتر بیمارستان در ایران تجهیزاتش و خود ساختمان مقاوم شده و مطمنا بیشتر فوتی ها بعد از حادثه بخاطر عدم امکان دسترسی به مراکز درمان و اقدامات اولیه برای حتی بیماران خود بیمارستان و یا اورژانس درپی خواهد داشت و خدا رحم کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۴ دی ۱۴۰۱
بیمارستانها را به اطراف تهران و در زمینهایی بسیار بزرگتر و وسیعتر و ایمنتر انتقال دهند حال نوبت رشد افقی پایتخت است و نه رشد عمودی پایتخت زنگ خطری است برای همه مردم پایتخت که بفکر باشند