مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک:

کاربری کشاورزی اراضی حریم درجه یک محوطه باستانی سیلک حفظ شود

حسین زاده گفت:بعضی از افراد قصد دارندبه شکل غیرقانونی در حریم اطراف سیلک ساخت و ساز انجام داده و سپس با قیمت گزاف بفروشند.

جواد حسین زاده گفت: طرح اصلاح حریم سیلک سال ۱۳۹۴ آغاز و سال ۱۳۹۷ تصویب شد، عرصه‌های آثار و بنا‌های تاریخی جایی است که خود اثر در آن واقع شده و هرگونه ساخت و ساز در عرصه ممنوع است و برای عرصه حریم هم مشخص شده و در این حریم ها، هرگونه ساخت ساز باید طبق ضوابط مشخص شده از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.

او اظهار کرد: حریم یک اصلی‌ترین حریم بوده و چون بخش بلافصل عرصه باستانی است، اگر ساخت و ساز در این بخش بدون ضوابط باشد عرصه اثر مخدوش می‌شود.

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان بیان کرد: حریم درجه یک محوطه باستانی سیلک ۵۷ هکتار زمین کشاورزی است که طی سال‌های قبل هفت هکتار از این حریم شامل محور امیرکبیر و محور امیرالمومنین (ع) ساخت و ساز در قالب مسکونی و تجاری شده، اما در محور‌های بعثت، شاه حمزه و الغدیر وضعیت ساخت و ساز اندک است و باغ و کشاورزی است و ما ضوابط حریم درجه یک و ۲ را در سال ۱۳۹۴ تعیین کردیم.

حسین زاده گفت: امروز بعد از گذشت هفت سال به این نتیجه رسیدیم که بخشی از ضوابط حریم درجه یک و ۲ سیلک قابل تغییر و بازنگری است با این توضیح که امکان ایجاد خانه باغ، کافی شاپ، رستوران که با بافت و کاربری حریم درجه یک سیلک همخوانی دارد بلامانع باشد، تنها در زمین‌های کشاورزی بالای هزار متر مربع امکان این ساخت و ساز‌ها فراهم است.

او اظهار کرد: محوطه باستانی سیلک در سال ۱۳۱۰ ثبت آثار ملی شده و از همان زمان هر کسی که در این منطقه زندگی می‌کرده می‌دانسته که اینجا یک محوطه باستانی با ضوابط و محدودیت‌های خاص خود است و از آن زمان تا کنون چندین بار این عرصه تعیین حریم شده و افراد متعددی در این مدت حرائم را رعایت نکرده و به آن آسیب زده اند، در حال حاضر در هفت هکتار از اراضی حریم درجه یک سیلک ساخت و ساز انجام شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک گفت: بعضی از افراد قصد دارند با توجه به اینکه زمین‌های حریم به واسطه جلوگیری از ساخت و ساز در این منطقه قیمت پایین تری دارند به شکل غیرقانونی در حریم اطراف سیلک ساخت و ساز انجام داده و سپس با قیمت گزاف بفروشند، اداره میراث فرهنگی صرفا با اعطای کاربری احداث باغ به صاحبان زمین‌های بالای هزار متر موافقت می‌کند.

حسین زاده افزود: در حال حاضر ۵۷ هکتار حریم درجه یک سیلک شامل ۲۵۰ پلاک ثبتی با مساحت‌های مختلف است و تنها افرادی که زمین بیشتر از هزار متر داشته باشند می‌توانند اقدم به حصارکشی و احداث خانه باغ نمایند.

او اظهار کرد: همه اسناد مالکیت حریم سیلک کاربری کشاورزی دارد و متاسفانه طی سال‌های گذشته حدود هفت هکتار از این اراضی به شکل غیرقانونی تغییر کاربری در قالب تجاری و مسکونی پیدا کرده است.

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان بیان کرد: در حال حاضر عرصه محوطه سیلک ۴۰ هکتار است که ۳۲ هکتار آن خریداری شده و هشت هکتار دیگر باید خریداری شود، اما مساحت حریم یک سیلک ۵۷ هکتار است که کاربری زمین‌های آن کشاورزی و در اختیار افراد است و باید از تغییر کاربری این زمین‌ها جلوگیری شود، چون حریم درجه یک حریم حفاظتی است تا از تعرض به عرصه جلوگیری شود.

حسین زاده گفت:در حال حاضر در اداره میراث فرهنگی، کاربری حریم یک را کشاورزی و باغ مصوب کرده ایم و بنا داریم افرادی که زمین کشاورزی بالای هزار متر دارند مجوز ساخت خانه باغ دریافت کنند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک افزود: قرار است ضوابط حریم درجه یک سیلک جوری اصلاح شود که هم ارزش میراثی سیلک حفظ شده و هم همسایگان و ذینفعان حریم درجه یک حداقل بهره برداری از املاکشان را داشته باشند.

او اظهار کرد: محوطه باستانی سیلک در گذشته شامل یک روستای اولیه مربوط به هشت هزار سال قبل است که به مرور زمان تبدیل به یکی از نخستین شهر‌های شکوفای جهان می‌شود و به دلیل پیشرفت‌های صنعت فلزگری و نقشی که در بازرگانی و تجارت دوران پیش از تاریخ داشته در جهان شناخته شده است.

محوطه باستانی سیلک کاشان دارای ۴۰ هکتار عرصه، ۵۷ هکتار حریم درجه یک، ۴۰ هکتار حریم درجه ۲ و ۴۰ هکتار حریم درجه سه است.

کاشان که به دلیل سبقه فرهنگی، مذهبی، اعتقادی و مردمان متدین از دیرباز به دارالمومنین مشهور است، در زمره شهرستان‌های با ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و نگاه ویژه حاکمیت به شمار می‌رود.


منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.