استاندار کردستان

جهاد تبیین در بستر کارآمدی مدیران به نتیجه می‌رسد

استاندار کردستان گفت: جهاد تبیین در بستر کارآمدی مدیران به نتیجه می‌رسد و عملکرد بد باعث می شود تا با همه تلاش‌ها، زمینه برای سواستفاده فراهم شود.

 اسماعیل زارعی کوشا روز شنبه در مراسم تجلیل از دانشجویان دانشگاه علمی کاربری کردستان در سنندج اظهار کرد: در انتظار جذب مشاغل دولتی بودن اشتباه است چرا که نیاز دولت به نیروی کار بسیار کمتر از جمعیت بیکار فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

زارعی کوشا گفت: یکی از آسیب های نظام آموزشی تحصیل با هدف رسیدن به شغل است که باید این آسیب بررسی و رفع شود، چرا که علاقه شخصی و نیاز به آموزش در این زمینه دیده نمی شود.

استاندار کردستان در ادامه به اختصاص یک درصد اعتبارات دولتی به بخش پژوهش اشاره داشت و اضافه کرد: شورای پژوهش مکلف شده است هر طرحی را پذیرش نکند و به دور از رانت، بر مسائل واقعی و راهکارهای کمک به حل آن، متمرکز باشد و زمینه برای فعالیت همه ظرفیت‌های پژوهش بومی استان فراهم شود.

زارعی کوشا آموزش علوم کاربردی و مهارت در کنار دروس و رشته های نظری را بیش از هر زمان دیگری ضروری دانست و گفت: غلبه بر معضل بیکاری و رونق تولید و پیشرفت اقتصادی در گرو اصلاح نظام آموزشی و تغییر و اصلاح به سمت آموزش‌های کاربردی است.

استاندار کردستان با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: باید زمینه برای جذب این قشر فراهم شود.

وی ادامه داد: دانش آموزان مدت زمان قابل توجهی در اختیار نظام آموزشی هستند و اینکه در پایان دوره های مختلف آموزش متوسطه و عالی و تکمیلی چه اندازه الزامات برای رسیدن به اهداف محقق می شود، جای تامل و بررسی دارد.

استاندار کردستان یادآور شد: بسیاری از منتقدان از جمله بنده معتقدم نظام آموزشی فرصت‌های بیشتری را می تواند به آموزش و پرورش دهد ولی در یک چرخه گرفنار شده که باید اصلاح شود.

زارعی کوشا اظهار کرد: توجه به پژوهش از جمله کارهایی است که در ۲ دهه گذشته با پرچمداری رهبری قدری جدی تر شده است، در حالیکه در کشور ما نگاه جدی به آن نبود و از گذشته پژوهش در بخش اعتباری و هزینه ای کمترین سهم را داشته و پژوهش های انجام گرفته در کمک به حل مسائل نیز مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم یک تمرکز روی مهارت آموزی و سوق آموزش به سمت کاربردی شدن در حال شکل گیری است، افزود: در کردستان با برنامه منسجم و همکاری بین دانشگاهی و مجموعه های صنعتی و اقتصادی می شود مسیری را تعریف کرد که به سمت رونق تولید و اقتصاد رفت و از بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خدمات گام‌های موثری برداشت.

استاندار کردستان به بحث اشتغال اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته تعهد ایجاد ۱۶ هزار شغل داشتیم که در سامانه رصد تا پایان آبان همان سال، رتبه سی و یکم را در عمل به تعهد اشتغال داشتیم ولی با برگزاری منظم جلسات و رفع نواقص، تا پایان سال ۳۰ میلیارد تومان برای این تعهد پرداخت شد.

زارعی کوشا با بیان اینکه روی آمار اشتغال و راستی آزمایی و صحت سنجی آن تمرکز داریم، اضافه کرد: در همین راستا با ۳۴ هزار نفری که دستگاههای اجرایی برای آنها شغل ایجاد کرده اند، مصاحبه می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: منظور از کاربردی بودن پژوهش ها تنها در رشته ها و زمینه های صنعتی و تولیدی نیست و نیاز اجتماعی برای پژوهش بسیار بیشتر از این است تا کلاف سردرگم مسائل اجتماعی، گره گشایی و آسیب های نوظهور جامعه با دیدگاه جدید جامعه شناسی بررسی و راهکار برای آن ارائه شود.

استاندار کردستان اظهار کرد: فاصله معناداری بین متولیان و دستگاه‌های امور اجتماعی با نسل جوان و نوجوان وجود دارد که در مسائل اخیر به وضوح مشهود بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه در کشور در حوزه پژوهش‌های علمی از رتبه ۵۶ به رتبه ۱۵ رسیده ایم تاکید کرد پژوهش در حوزه‌های فرهنگی مهترین نیاز جامعه امروز است که باید به ان توجه ویژه شود.

شاهین فکور حرکت دانشگاه به سمت اشتغال فارغ التحصیلان را گامی درست در جهت کارآفرینی نیروی جوان عنوان کرد و افزود: افزایش بودجه پژوهشی درتحقق این مهم تاثیر گذار است

در پایان این مراسم، از دانشجویان برتر دانشگاه جامع علمی کاربری کردستان تجلیل شد.

دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی کردستان دارای ۱۲ مرکز تحت سرپرستی، ۱۳۱ رشته کاردانی، ۸۷ رشته کارشناسی و سه هزار و ۱۰۰ دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.