توقف عملیات اکتشاف نفتی در منطقه حیات وحش یخاب

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل گفت: عملیات اکتشاف پیمانکار شرکت نفت در منطقه حیات وحش یخاب ابوزید آباد متوقف شده است.

در روز‌های اخیر عملیات اکتشاف نفتی در پناهگاه حیات وحش یخاب در منطقه ابوزیدآباد، شهرستان آران و بیدگل در حال انجام بوده است که به گفته کارشناسان علاوه بر تهدید زیست بوم، جانوران و پوشش گیاهی حیات وحش یخاب، لایه‌های آب شیرین را به دلیل انفجار‌های عمقی دچار تهدید و آلودگی خواهد کرد.

سید عباس نگهبان گفت: مکاتبات لازم در رابطه با توقف این عملیات با دادستانی شهرستان انجام شده است. به واسطه قوانین پناهگاه حیات وحش یخاب، باید از هرگونه تخریب در منطقه جلوگیری شود و از این رو با قوانین حفاظت محیط زیست و از طریق مذاکره این عملیات را متوقف کرده ایم.

او در ادامه اظهار داشت: تا زمانی که هر اقدامی، راهکار و مجوز لازم را نداشته باشد، ماموران پناهگاه باید مانع هرگونه تخریب در داخل پناهگاه حیات وحش از عملیات شرکت‌های بزرگی، چون شرکت نفت تا کار‌های کوچکی مثل چرای دام بشوند.

به گفته نگهبان، عملیات اکتشافی یاد شده، طرح پیمانکار شرکت نفت است که از چهار ماه پیش در شهرستان آران و بیدگل شروع شده و یکی از محدوده‌های عملیات آنها، پناهگاه حیات وحش یخاب بوده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل در ادامه گفت: در حال حاضر توانسته ایم اعمال قانون کنیم و این عملیات به طور کامل متوقف است تا مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصمیمات مقتضی را در این رابطه بگیرد.

او با اشاره به طول حدود ۲۵ کیلومتر عملیات اکتشافی پیمانکار شرکت نفت گفت: این عملیات دو محدوده جداگانه دارد؛ محدوده اول عملیات در جاده مرنجاب، نزدیکی مرز پناهگاه و خارج از منطقه حیات وحش است و محدوده دوم در داخل پناهگاه قرار دارد، ولی جزییات این عملیات به دلیل ورود غیرقانونی به پناهگاه مشخص نیست.

نگهبان افزود: در عملیات اکتشافی اخیر انفجار‌ها بیشتر داخلی است، اما مشکلات ما بیشتر در خصوص رفت و آمد خودرو‌های بزرگ و لاستیک‌های بزرگ‌تر از حد معمولی است که در این منطقه رفت و آمد می‌کردند.

او یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تنها جانوران را حفاظت نمی‌کند و علاوه بر زیست بوم، گیاهان، جانوران و هوای منطقه نیز تحت حفاظت است.

نگهبان خاطر نشان ساخت: سال‌ها طول کشیده است تا در منطقه تثبیت شن انجام شود و باید آن حفاظت کنیم نه اینکه به راحتی با عبور ماشین‌های سنگین پیمانکار شرکت نفت از بین برود.

پناهگاه حیات وحش یخاب یک گستره‌ی حفاظت‌شده در منطقه ابوزیدآباد، شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان است. این منطقه به علت دارا بودن گونه‌های نادر مانند یوزپلنگ، سیاه‌گوش، گربه شنی، گربه وحشی، جبیر، زاغ بور و پرندگان شکاری ارزشمند در کشور، از زیستگاه‌ها و ذخیره گاه‌های غنی ایران محسوب می‌شود.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.