ثبت ۷ هزار نیاز در سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها در وزارت علوم

وزیر علوم گفت: بهترین محل برای سرمایه‌گذاری علم و فناوری و نوآوری، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری هستند.

محمد علی زلفی‌گل گفت: در راستای تجهیز آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه محقق اردبیلی اعتباری در نظر گرفته خواهد شد تا کمبود‌های آزمایشگاه‌ها به حداقل برسد.

او در خصوص اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان عنوان کرد: بحث اشتغال یک مسئله فرابخشی است و همت همگانی را می‌طلبد. در همین راستا وزارت علوم سعی بر ارائه آموزش‌های مهارت محور دارد تا فارغ‌التحصیلان در ورود به بازار کار کمترین دغدغه را داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز ارزش علم و دانش برای هیچکس در دنیا پوشیده نیست و اخیرا هم به وضوح مشاهده کرده ایم که اگر علم، دانش و فناوری نبود و واکسن کرونا ساخته نمی‌شد، معلوم نبود سرنوشت جهان به چه سمتی می‌رفت.

او با بیان این که استکبار جهانی با تحریم‌های ظالمانه واکسن کرونا را حاضر نشد در اختیار کشور ما قرار دهد، افزود: این دانشمندان ما بودند که با علم بالای خود موفق به ساخت واکسن ایرانی شدند و بار دیگر سطح علمی ایران را به جهانیان نشان دادند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به نخبگان و دانشگاهیان، عنوان کرد: دشمنان به خوبی نقطه قوت کشور ما را که دانشگاه است، متوجه شده‌اند و آن‌ را مورد هدف قرار داده اند؛ اما بصیرت بالای جامعه دانشگاهیان سبب یاس و ناامیدی دشمنان شده است.

زلفی‌گل ادامه داد: اکنون ما رتبه اول علمی منطقه را داریم؛ به طوری‌که در سال ۲۰۲۲ پژوهشگران، ۷۸ هزار سند علمی را در سطح بین‌المللی منتشر کرده‌اند و در حال حاضر محققان دانشگاه‌های دنیا حاضرند با ما همکاری علمی داشته باشند.

او ادامه داد: این موارد نشان می‌دهند که بهترین محل برای سرمایه‌گذاری علم و فناوری و نوآوری بوده که مبدا آن دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نیاز است بازنشستگان هیئت علمی، یاوران علمی و سایر کارمندان در دانشگاه‌ها مورد تکریم قرار گیرند و این موضوع باید برای دانشجویان نیز تبیین و فرهنگ‌سازی شود.

او ابراز امیدواری کرد: با قرار گرفتن پروژه‌های عمرانی دانشگاه محقق اردبیلی در ماده ۲۳ و بهره مندی از سفر‌های استانی ریاست جمهوری، گام‌های موثری در راستای اتمام پروژه‌های عمرانی برداشته شود.

زلفی‌گل تصریح کرد: تعامل سازنده با هر سه رکن دانشگاه یعنی اعضای هیئت علمی، یاوران علمی و دانشجویان راه را برای توسعه دانشگاه‌ها هموار خواهد کرد.

زلفی گل گفت: دانشگاه‌های ما امروز در رتبه بندی‌های جهانی در سطح بسیار بالایی قرار دارند و قطعاً این حرکت‌ها به شکل مؤثر پیش خواهد رفت.

او افزود: سعی و تلاش ما بر این است تا فضای مناسب علمی و عقلانی را در دانشگاه‌ها حاکم کرده و دانشجویان را به فعالیت‌های پژوهشی، تحقیقاتی و دانش بنیان سوق بدهیم.

وزیر علوم، درخصوص ارتباط علم با صنعت، بیان کرد: سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها در وزارت علوم ایجاد شده است تا صنایع و دستگاه‌ها نیاز‌ها و چالش‌های خود را در این سامانه ثبت کنند و دانشجویان نیز پایان نامه‌های خود را به سمت حل این مسائل پیش ببرند.

زلفی گل گفت: تاکنون ۷ هزار نیاز در این سامانه ثبت شده است که پیش‌بینی می‌کنیم این میزان افزایش پیدا کند و از این طریق ارتباط بین علم و صنعت در جامعه بهبود یابد.

زلفی‌گل از بازنگری در رشته‌ها و توانمندسازی دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار