چرا امیر قطر عبا بر تن مسی کرد؟

امیر قطر در فینال جام جهانی ۲۰۲۲، عبایی از جنس طلا را بر تن ستاره آرژانتینی کرد.

با پایان فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و غلبه آرژانتین بر فرانسه، یکی از موضوعاتی که خبرساز شد هدیه امیر قطر در لحظه اهدای جام جهانی به لیونل مسی، ستاره آرژانتینی بود؛ عبایی که از ورقه‌های طلا دوخته شده بود.

پوشیدن این عبا و ارزش مادی و معنوی اش با واکنش‌های متعدد چهره‌های مختلف و کاربران فضای مجازی روبرو شد؛ به طوری که میشائیل بالاک گفت: آن چه که بر تن مسی کردند آزار دهنده بود. او یک بازیکن جهانی است و این عکس تا ابد باقی می‌ماند و نباید با لباسی غیر از پیراهن آرژانتین جام را بالای سر می‌برد.

همچنین، گری لینه کر هم افزود: واقعاً شرم آور است که مسی را مجبور کردند با لباسی غیر از پیراهن آرژانتین، آن لحظه را ثبت کند.

شاید جالب باشد که بدانید «بیشت» (Bisht)، عبای سلطنتی و سنتی مردانه است که در کشور‌های عربی رایج است و از پشم شتر یا پشم بز به همراه ورق طلا تهیه می‌شود.

به گزارش عرب نیوز، این لباس در جهان عرب توسط افراد سلطنتی، افراد برجسته و داماد‌ها در مناسبت‌های خاصی مانند عروسی ها، جشنواره ها، فارغ التحصیلی‌ها و عید پوشیده می‌شود.

از نظر فرهنگی، اگر مقامات و بزرگانی در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس مثل قطر، «بیشت» را بر تن فردی مثل مسی به عنوان یکی از ستاره‌های جهان کنند، عمل محترمانه‌ای است و به نوعی، قدردانی از او محسوب می‌شود. بنابراین، مسی بسیار مورد احترام امیر قطر بود که این عبای طلا به او پوشانده شد.

«لیونل مسی»، کاپیتان تیم ملی آرژانتین در حالی جام جهانی قطر را بالای سر خود برد که این هدیه را از امیر قطر دریافت کرد.

این بازیکن، قبل از لحظه به یاد ماندنی بالا سر گرفتن جام، با «جیانی اینفانتینو»، رئیس فیفا و «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر احوالپرسی و پس از آن، هدیه امیر قطر را دریافت کرد.

«بیشت» نشان دهنده فرهنگ کشور میزبان یعنی قطر بود و رئیس فیفا به محض دیدن مسی با این عبا، لبخندی زد.

دکتر «مصطفی بایگ»، مدرس مطالعات اسلامی در دانشگاه اکستر، در مصاحبه‌ای گفت که تنها تعداد اندکی از مردم، «بیشت» را می‌پوشند و این که امیر قطر، این لباس را بر تن مسی، کاپیتان آرژانتین کرد به این خاطر بود که می‌خواست از او تقدیر کند و این مثل یک نشان افتخار و به نوعی، استقبال و پذیرش فرهنگی است.

به گفته او، «بیشت»، یک لباس مخصوص در کشور‌های حاشیه خلیج فارس است و در همه کشور‌های عربی رایج نیست.

گفتنی است که آرژانتین توانست در فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه «لوسیل» (Lusail) قطر، فرانسه را در ضربات پنالتی شکست دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار