اوج گیری تنش در برنامه‌های اقتصادی در آستانه انتخابات ترکیه

با نزدیک شدن موعد انتخابات ترکیه، احزاب رقیب اردوغان در این کشور با ارائه وعده‌های اقتصادی در پی جذب رأی هستند.

۳ دسامبر امسال، یک ماه پس از آن که حزب عدالت و توسعه ترکیه (به ریاست «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه ) چشم انداز این حزب را برای صدمین سالگرد جمهوری تحت عنوان «قرن ترکیه» که جنبه اقتصادی را نیز شامل می‌شود، اعلام کرد. حزب اصلی اپوزیسیون چشم انداز خود را تحت عنوان «ندای قرن دوم» اعلام کرد که شامل تعهداتی در جذب سرمایه گذاری به ترکیه و قرار دادن این کشور در مسیر رقابت جهانی بود. همچنین شامل معرفی مشاوران اقتصادی خارجی به «کمال کلیچدار اوغلو»، رئیس حزب جمهوری خواه خلق بود که جنجال‌هایی را با دولت به راه انداخت.

براساس گزارش الجزیره، با تشدید رقابت میان اپوزیسیون و دولت برای انتخابات که قرار است در ۱۸ ژوئن آینده برگزار شود، دو طرف سرگرم دادن وعده‌هایی برای یافتن راه حل برای بحران‌های اقتصادی در کشور هستند که با سایر بحران‌های جهانی همپوشانی دارند.

۲۸ اکتبر امسال، اردوغان چشم انداز «قرن ترکیه» را اعلام کرد که شامل اهداف حزب او در صد سال آینده بود و متعهد شد که کشورش را به یکی از ده کشور بزرگ جهان در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فنی، نظامی و دیپلماتیک تبدیل کند.

اردوغان هدف کوتاه مدت خود را دستیابی به حجم تجارت خارجی به میزان یک تریلیون دلار و درآمد گردشگری به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار برای ترکیه تعیین کرد و با تاکید بر اینکه هدف حزبش تبدیل ترکیه به مهم‌ترین و بزرگترین کشور صنعتی و تجاری جهان است متعهد شد که رقابت پذیری ترکیه را در جهان در همه زمینه‌ها از صنعت گرفته تا کشاورزی افزایش دهد.

او در ادامه ادعاهای خود گفت: برای تبدیل ترکیه به مرکز تولید و عرضه جهانی که اهمیت آن پس از اپیدمی کرونا آشکار شد، در ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها پیش می‌روند.

ناظران معتقدند که دیدگاه جدید حزب عدالت و توسعه در چارچوب آمادگی برای انتخابات است. «سعید الحاج» نویسنده و پژوهشگر امور ترکیه در مقاله‌ای که الجزیره منتشر کرد،نوشت: اعلام چشم انداز «قرن ترکیه» یک سال قبل از صدمین سالگرد تأسیس جمهوری صورت گرفت که پس از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که قرار است در ژوئن آینده برگزار شود، شروع می‌شود که پیوندش با انتخابات روشن است.

الحاج افزود: اغراق نیست اگر بگوییم این اعلامیه، شروع غیررسمی رقابت این حزب برای انتخابات آتی است که همیشه سرنوشت ساز و تعیین کننده توصیف شده است و شاید «قرن ترکیه» به عنوان شعار آن انتخاب شده باشد.

اگر چشم انداز جدید حزب عدالت و توسعه شامل جزئیات برنامه اقتصادی نباشد و تنها خطوط و اهداف کلی را شامل شود، با توجه به رویکرد فعلی دولت مبنی بر ادامه سیاست کاهش نرخ سود برای حمایت از تداوم رشد، می‌توان از برنامه‌های تفصیلی حزب و پروژه‌های اعلام شده و در دست اجرا اطلاع یافت.

«ابراهیم اصلان»، استاد اقتصاد در دانشگاه «غازی عنتاب» ترکیه، در مصاحبه با الجزیره نت پیرامون برجسته‌ترین این پروژه‌ها تاکید کرد که این طرح‌ها بر تصمیم رأی دهندگان در انتخابات ۲۰۲۳ که حزب عدالت و توسعه به دنبال پیروزی در آن است، تأثیر می‌گذارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار