مبلمان شهری مشهد، راه ایجاد برندینگ گردشگری

 یک کارشناس گردشگری گفت: مبلمان شهری مشهد در جذب گردشگران بسیار موثر است، به برندینگ شهر در سطح بین‌المللی و ملی کمک می‌کند.

احمد دیناری کارشناس گردشگری گفت: مبلمان شهری در جذب گردشگران بسیار موثر است؛ مبلمان شهری شامل فضا‌ها و امکانات ایجاد شده در معابر و بوستان‌ها است. نورپردازی معابر و بوستان‌ها، سنگ‌فرش معابر، صندلی با اشکال خاص، سطل زباله‌های زیبا در فواصل منظم و آب‌نما بخشی از مبلمان شهری است.

او افزود: پیوند این المان‌ها با فرهنگ و معماری شهر جذابیت بیشتری برای گردشگران ایجاد می‌کند. ایجاد مبلمان شهری زیبا جاذبه شهر را زیباتر می‌کند و آن را آبادتر و تمیزتر نشان می‌دهد. در مجموع کیفیت شهر را بالا می‌برد و به برندینگ شهر در سطح بین‌المللی و ملی کمک می‌کند.

کارشناس گردشگری با تاکید بر اینکه مبلمان شهری بهره‌برداری دوگانه دارد،  ادامه داد: این موضوع موجب افزایش رضایت گردشگران و ساکنان یک شهر می‌شود. همچنین گردشگران پس از بازگشت تصویر مطلوبی از شهر مقصد در ذهن خواهند داشت.

دیناری بیان کرد: این مساله در ایام نوروز به خوبی قابل مشاهده است. مبلمانی که در سطح شهر ایجاد می‌شود، تاثیر زیادی بر رضایت گردشگران دارد.

او تصریح کرد : یکی از اقداماتی که در این راستا صورت گرفته تعامل میان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با شهرداری‌هاست. این اداره کل بخشی از اعتبارات زیرساختی خود را در اختیار شهرداری‌های استان در راستای تقویت مبلمان شهری قرار داده است.

کارشناس گردشگری تاکید کرد : در هر حیطه‌ای که میان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با شهرداری مشهد تعامل درستی برقرار شود، نتایج خوبی کسب خواهد شد.

مبلمان شهری راهی برای افزایش ماندگاری گردشگران

دیناری با بیان اینکه مبلمان شهری در افزایش ماندگاری گردشگر و بازگشت دوباره او موثر است، اظهار کرد: یک گردشگر زمانی که زیبایی و پاکیزگی شهری را ببیند، حس خوبی از فضا گرفته و ماندگاری‌اش بالا می‌رود. در نتیجه تصویر خوبی در ذهنش شکل می‌گیرد که این موضوع باعث می‌شود گردشگر دوباره به مقصد مورد نظر سفر کند.

او با اشاره به اینکه مبلمان شهری خوب روی تصویر ذهنی گردشگر تاثیر مثبت می‌گذارد، افزود: برندینگ شهری چیزی جز تصویر ذهنی گردشگر از یک شهر و مقصد نیست. این موضوع باعث می‌شود تمایل سفر به این مقصد افزایش پیدا کرده و جتی گردشگر بین دیگران نیز به تبلیغ مقصد بپردازد.


 بیشتر بخوانید 


کارشناس گردشگری ادامه داد: اصل و مبنا این است از فرهنگ، تاریخ و طبیعت هر منطقه در ساخت المان‌ها و مبلمان شهری بهره ببریم. این اتفاق نیازمند شکل‌گیری یک اتاق فکر میان مدیران شهری است. کمک گرفتن از افراد و گروه‌های خلاق و نوآور در این زمینه نیز نتایج خوبی خواهد داشت.

دیناری  بیان کرد : در مشهد المان‌های کمی به این صورت طراحی شده و به این موضوعات به میزان کافی پرداخته نشده است. حدود ۵۰ درصد از مبلمان منطبق با فرهنگ بومی شهر است.

مبلمان شهری نقطه تمایز شهرداران
او تصریح کرد: اگر شهرداری بخواهد عملکرد مثبتی داشته باشد و توانمندی‌های خود را نشان دهد، تقویت مبلمان شهری کاری موثر است. در واقع تقویت مبلمان شهری یکی از نقاط متمایزکننده شهرداران است.

کارشناس گردشگری تاکید کرد : مبلمان شهری مجموعه‌ای از سازه‌های خشک و بتنی را به فضایی نرم و دلنشین تبدیل می‌کند. به عنوان مثال در فرانسه، لهستان، کانادا و ترکیه روی مبلمان شهری بسیار کار شده است. کشور‌های توسعه‌یافته در این زمینه پیشرفت خوبی داشته‌اند. مبلمان شهری در مشهد خوب است، اما کافی نیست. در برخی خیابان‌های مشهد هیچ صندلی یا سطل زباله‌ای مشاهده نمی‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.