پایش بخش‌های مختلف تالاب بین‌المللی انزلی

بخش‌های شرقی، غربی، مرکزی و سیاه کشیم تالاب انزلی با حضور کارشناسان محیط زیست پایش شد.

با حضور کارشناسان و مشاوران دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از پروژه‌ها و وضعیت بخش‌های مختلف تالاب بین المللی بندر انزلی بازدید به عمل آمد.

عباس عاشوری، رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در این برنامه پروژه‌های انجام گرفته در تالاب همچون ساخت و نصب تله زباله‌گیر، دوربین‌های حفاظتی برد بلند، دستگاه ترازیاب نصب شده و پاسگاه‌های محیط بانی نظارت و پایش شدند.

او افزود: پروژه‌های در حال انجام همچون جمع‌آوری سنبل آبی و پروژه‌های پیش‌روی و برنامه‌ریزی شده برای انجام در حوزه سیاه‌کشیم و شرق تالاب در ارتباط با امکان مدیریت آب در تالاب و همچنین پهنه‌هایی از تالاب با ظرفیت بالای پذیرش رسوب و امکان برداشت آن‌ها نیز در این برنامه نظارت و پایش قرار داشتند.

رئیس اداره حفاظت تالاب‌های گیلان همچنین گفت: بنا بر برخی گزارش‌ها در برخی سال‌ها تا ۲ میلیارد مترمکعب آب از حوزه آبخیزی به وسعت ۳ هزار و ۶۱۰ کیلومترمربع وارد تالاب انزلی می‌شود.

به گفته عاشوری، اما به دلیل کاهش سطح تراز آب دریای خزر در دهه اخیر و موقعیت و بالاتر بودن سطح تالاب به ویژه بخش‌های جنوبی آن تا یک نیم و متر نسبت به دریای خزر، بخش عمده آب ورودی به تالاب به دریا زهکش می‌شود.

پایش بخش‌های مختلف تالاب بین‌المللی انزلی

او تصریح کرد: بنابراین ضرورت دارد برای حفظ اکوسیستم و نظام اکولوژیکی تالاب، آب در تالاب حفظ و مدیریت شود؛ چون تالاب با وجود آب معنادار خواهد بود.

پایش بخش‌های مختلف تالاب بین‌المللی انزلی

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های استان گیلان یادآور شد: اگرچه تالاب‌ها بر اساس تعریف کنوانسیون رامسر می‌توانند دائمی یا موقتی باشند و در حال حاضر به ویژه پس از هر مرحله بارندگی سطوح تالاب پر از آب می‌شود، اما به تدریج آب از پهنه تالاب وارد رودخانه‌ها و زهکش‌های جاری در تالاب و سپس دریا می‌شود.

پایش بخش‌های مختلف تالاب بین‌المللی انزلی

عاشوری افزود: همچنین برآورد شده است هر ساله حدود ۸۶۷ هزار متر مکعب رسوب از طریق رودخانه‌ها و زهکش‌ها از حوزه آبخیز وارد تالاب می‌شوند، بخشی از این رسوب در پهنه‌های خاص از تالاب ته‌نشین و بخش دیگر به حوضچه آرامش بندر و سپس دریا می‌ریزد.

تالاب انزلی زیستگاه گونه‌های نایاب آبزیان، پرندگان و گیاهان نایاب است که از سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون بین المللی رامسر به ثبت رسید.

این تالاب بین‌المللی حالا با انواع فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماند‌ها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی، چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزار‌ها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود، دست و پنجه نرم می‌کند.

پایش بخش‌های مختلف تالاب بین‌المللی انزلی

شهرستان بندر انزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.