یادداشت مدیر گروه ورزشی رادیو ورزش؛

رادیو جام جهانی تبلور آنچه شما خواسته‌اید

رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برای رسانه ملی به ویژه رادیو ورزش فرصتی فراهم ساخت که دامنه مخاطبان افزایش یابد.

محمدرضا خاکپور، مدیر گروه علوم ورزشی رادیو ورزش در یادداشتی نوشت: امروزه قدرت رسانه‌ها را براساس قدرت موقعیت‌سنجی و چگونگی بهره برداری از فرصت‌های نو پدید ارزیابی می‌کنند و رسانه‌ای می‌تواند حیات خود را تضمین نماید که ضمن چالاکی در مقابل رخداد‌های پیرامون خود واکنشی به هنگام دهد. 

رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برای رسانه ملی به ویژه رادیو ورزش فرصتی فراهم ساخت که بتواند در پرتو این رخداد مهم ورزشی دامنه مخاطبان خود را گسترش دهد و نسبت به تثبیت شنوندگان خود نیز بکوشد. ابعاد متنوع جام جهانی فوتبال ظرفی فراتر از یک شبکه ورزشی می‌طلبید؛ لذا معاونت صدای رسانه ملی با حضور ارکان رادیو ورزش برآن شد علاوه بر پرداخت عمومی به صورت ویژه نیز اتفاقات جام جهانی قطر را در شبکه‌ای مجزا با نام «رادیو جام جهانی» به صورت ۲۴ ساعته و در طول موجی دیگر ردیف ۹۵،۵ مگاهرتز و با مشارکت منطقه آزاد کیش دنبال نماید. 

تولد این شبکه که شاید درازای زیست آن به یک ماه نینجامد از چند زاویه قابل بررسی می‌باشد. راه‌اندازی شبکه‌های مناسبتی نشان از چابکی رسانه دارد به طریقی که بتواند متناسب با اهمیت رخداد‌های پیرامونی خود منعطف شود و به نوعی فرصت طلبی رسانه در جلب مخاطب جدید تلقی می‌شود. 

بخشی از مسابقات حساس جام جهانی به طور همزمان برگزار می‌شد که مخاطب علاقه‌مند از دنبال نمودن آن باز می‌ماند که رادیو جام جهانی این امکان را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کرد. 

مشارکت سازمان منطقه آزاد کیش در رادیو جام جهانی یادآور تنوع و قابلیت‌های فراوانی است که ایران زیبا و با شکوه از آن برخوردار است و به درستی می‌توان رسانه را با این رنگین کمان آراست. رادیو جام جهانی با پخش گزارش مسابقات فوتبال از کیش نشان داد که می‌توان این چنین از فرصت‌ها در جهت توسعه و تقویت داشته‌های مناطق مستعد کشور بهره برد. 

پخش متعدد گزارش مسابقات فوتبال در رادیو جام جهانی فرصتی را برای شناخت استعداد‌های حرفه گزارشگری مسابقات ورزشی فراهم نمود که در این فرصت گزارشگران جوان نیز در کنار پیشکسوتان امکان بروز و ظهور یافتند که قطعا رضایت مخاطبان با سلایق گوناگون را نیز در بر خواهد داشت. 

رادیو جام جهانی فرصتی نیز برای حضور کارشناسان فوتبال در اقصی نقاط کشور فراهم آورد. تعدد برنامه‌های تخصصی توانست محملی برای حضور کارشناسان فوتبال خارج از دایره محدود گذشته باشد و انتخاب این کارشناسان از مدرسان دوره‌های تخصصی فوتبال در سطوح بالای مربیگری آسیا و جهانی در اقصی نقاط کشور و استان‌ها، این شبکه را به عدالت رسانه‌ای نزدیک ساخت. 

امروزه فوتبال فراتر از یک رشته ورزشی است لذا دارای ابعاد گوناگون است. رادیو جام جهانی توانست در کنار پخش زنده مسابقات فوتبال در قالب برنامه‌های تخصصی به بررسی ابعاد مختلف آن هم بپردازد.

موضوعاتی، چون اقتصاد، جامعه‌شناسی، سیاست، دیپلماسی، گردشگری، فرهنگ و هنر و ... از جمله موضوعاتی بودند که در چارچوب جام جهانی رخ نمودند و رادیو جام جهانی توانست با حضور کارشناسان از تحلیل این حواشی نیز غافل نماند.

راه‌اندازی یک شبکه رادیویی با موضوع فوتبال برای جامعه‌ای که سطح سنی آن در رده جوان قرار دارد پاسخی است به یک مطالبه عمومی در راستای مخاطب محوری که رسانه ملی به درستی به آن اعتنا نموده است و می‌توان امیدوار بود که این شبکه آغازگر رویکردی جدید باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار