بیانیه وزارت خارجه در پاسخ به جمع‌بندی شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جمع‌بندی شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مواضع خصمانه برخی دولت‌های اروپایی بیانیه‌ای منتشر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

١- جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به کلیشه‌های دوگانه و منفی که به‌عنوان بخشی از کارزار برخی از دولت‌ها طی دهه‌های گذشته برای بدنام کردن ایران ساخته شده، در حمایت و ارتقای حقوق بشر ثابت قدم است. حقوق زنان و تک تک آحاد ملت همواره مورد احترام قرار داشته و در بسیاری از جنبه‌ها مانند حق دسترسی زنان به آموزش، برابری حقوق و احترام به حقوق انسانی، جمهوری اسلامی ایران یکی از حاکمیت‌های پیشرو است.  

جمهوری اسلامی ایران دستورکار‌های ساختگی که به عنوان بخشی از کارزار سیاسی سازمان‌دهی شده برای تحت فشار قراردادن حداکثری حاکمیت و ملتی در حال رشد که در برابر دو چالش همزمان، یعنی منزوی سازی خارجی و جنگ اقتصادی ایالات متحده مقاومت می‌کنند، را به هیچ عنوان نمی‌پذیرد و به شدیدترین وجه ممکن این سوءاستفاده از فرآیند‌ها و آیین‌های بین المللی - چه در شورای حقوق بشر و چه جمع بندی شورای وزیران اتحادیه اروپا - را محکوم می‌کند. پلیس و حافظان امنیت ایران، در اغتشاشات و مقابله با برخی اقدامات تروریستی مطابق با ضوابط و قواعد رفتاری بسیار دقیق و مشخص که برگرفته از قوانین و آئین نامه‌های روشن و همچنین آموزه‌های دینی و اعتقادی ما بر اساس احترام به حقوق انسانی و تک تک آحاد مردم است، اقدام به کنترل خشونت افسارگسیخته نموده است. علیرغم خشونت و نفرت پراکنی که توسط برخی افراد و نهاد‌های فعال در قلمرو دولت‌های مدعی حقوق بشر ترویج و علیه شهروندان به اجرا گذاشته می‌شود، نیرو‌های امنیتی و انتظامی، در کمال مدارا، شهدای بسیاری برای کنترل ناامنی، تامین امنیت و نظم عمومی تقدیم کردند.

٢- جمهوری اسلامی ایران ضمن رد هرگونه استفاده ابزاری و گزینشی از حقوق بشر که به ابزاری برای پیشبرد منافع سیاسی برخی دولت‌های اروپایی و آمریکا تبدیل شده، استاندارد دوگانه و وقیحانه آن دولت‌ها را در برابر کشور‌های هم پیمان آن‌ها و همچنین اراضی اشغالی فلسطین که شاهد نقض‌های حقوق بشر به شدیدترین شکل ممکن است، یادآوری می‌کند. سکوت کر کننده مدعیان جهانشمولی حقوق بشر در برابر این جنایات، نمونه بارز قربانی شدن حقوق انسانی در برابر منافع سیاسی است. بر این اساس، این کشور‌ها فاقد صلاحیت اخلاقی برای تجویز رعایت حقوق بشر به دیگرانند. طبق یافته‌های گزارشگر ویژه سازمان ملل، این کشور‌ها به سبب همراهی با تحریم‌های ضد بشری و غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران از جمله زنان، جوانان، کودکان و اقلیت‌های قومی و مذهبی، ناقض حقوق بشرند و باید پاسخگو باشند. در حالیکه هیچ کمیته حقیقت یابی برای رسیدگی به آثار غیر بشری این سیاست‌ها تأسیس نگردید، در مقابل، هماهنگ با کارزار فشار حداکثری علیه ایران، اقدام به تأسیس کمیته‌ها و همچنین طرح ادعا‌های واهی برای به انزوا کشاندن ایران می‌نمایند، طرح‌هایی که پوچ بودن آن‌ها از قبل روشن است.

٣- جمهوری اسلامی ایران با یادآوری تعهدات کشور‌ها ذیل استراتژی جهانی مبارزه با تروریسم سازمان ملل (قطعنامه A/RES/۶۰/۲۸۸) و همچنین اعلامیه اصول حقوق بین الملل (قطعنامه A/RES/۲۶۲۵)، اعلام می‌نماید که کشور‌های غربی مکلف هستند که مانع از ترویج خشونت، نفرت، تروریسم، قانون شکنی و اغتشاش توسط افراد و نهاد‌های ثبت شده در قلمرو خودشان و یا تحت صلاحیت شان شوند؛ بر این اساس، چنانچه آن‌ها نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به تعهدات قانونی خود ذیل این کنوانسیون‌ها عمل کنند، جمهوری اسلامی ایران با افراد و نهاد‌هایی که بصورت نظام‌مند در ترویج خشونت و تروریسم دخیل بوده اند، مدارا نکرده و بدون هیچ مسامحه‌ای از همه ظرفیت‌های حقوقی و قضائی ملی و بین المللی برای استیفای حقوق ملت ایران استفاده خواهد کرد.

۴- در جریان مذاکرات برای از سرگیری اجرای کامل و موثر برجام، مطالبات جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب برجام و مذاکرات وین بوده است. اما فهرست بلند نقض‌های فاحش طرف‌های اروپایی و آمریکایی در زمان اجرای برجام، ایران را ناگزیر می‌سازد که برای آینده واقع بین باشد. هدف جمهوری اسلامی ایران، انعقاد یک توافق پایدار و باثبات است، توافقی که در آن اولاً انتفاع عملی ایران از لغو تحریم‌ها تضمین شود؛ و ثانیاً، تحت تاثیر سیاست داخلی دولت‌ها بسادگی نقض نگردد. جمهوری اسلامی ایران، بر اساس پیش نویس مذاکرات وین که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده بود، آماده جمعبندی مذاکرات است. اکنون طرف‌های غربی مقابل هستند که با اتخاذ سیاست‌های غیرواقع بینانه و محاسبات اشتباه، دچار سردرگمی هستند.

۵- جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو مسئولیت پذیر معاهده عدم اشاعه، همواره با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس تعهدات بین المللی خود، و متناسب با شأن و جایگاه تخصصی و فنی آژانس همکاری داشته و مصمم به ادامه این همکاری‌ها است. به کشور‌های غربی نیز توصیه می‌کنیم که با پرهیز از سیاسی کاری، فضای همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس را تخریب نکنند.

۶- موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در بحران اوکراین، حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و ضرورت پایان بخشی به مخاصمه از طریق راه حل‌های سیاسی است. همانطور که مکررا از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است، ما هیچ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین، در اختیار هیچ طرفی قرار نداده ایم. کلیه همکاری‌های دفاعی و تسلیحاتی ایران با سایر کشور‌ها نیز همسو با حقوق و تعهدات بین المللی ایران بوده است.

٧- جمهوری اسلامی ایران ضمن یادآوری تعهدات قانونی و الزام آور دولت‌های ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه تحت "معاهده تجارت تسلیحات"، تاکید می‌کند که طبق این معاهده، دولت‌های یادشده بصورت "آگاهانه" تسلیحات مرگبار را در اختیار ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی برای استفاده در جنگ یمن قرار داده اند. بر اساس گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، این تسلیحات در حملات به غیرنظامیان یا اهداف غیرنظامی و ارتکاب جنایات جنگی نقش اصلی داشتند. از این رو، ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه با تسلیح و حمایت از ائتلاف در جنگ علیه یمن، در ارتکاب جنایات جنگی احتمالی مشارکت داشته اند.

٨- ایران لنگر امنیت و ثبات در منطقه است. هرگز در طول تاریخ، به همسایگان حمله نکرده، اما مورد حمله قرار گرفته است. در عین حال، رویه ثابت ایران در چند دهه گذشته نشان داده است که به هیچ عنوان تسلیم فشار، تهدید و تحریم نخواهد شد؛ به عهدی که می‌بندد وفا می‌کند؛ و در مقابل متجاوز می‌ایستد. جنگ هشت ساله صدام علیه ایران که با پشتیبانی همه جانبه برخی در اروپا، منطقه غرب آسیا و آمریکا همراه بود، لزوم توسعه توانمندی‌های دفاعی را برای ما ضروری ساخته است که این موضوع هیچگاه قابل مذاکره نخواهد بود. اروپا باید پاسخگوی نقش خود در بی ثباتی منطقه از طریق تداوم صادرات جنگ افزار‌های پیشرفته و دستکاری امنیتی در نظم منطقه، ائتلاف‌سازی برای ارعاب و فشار، دخالت در امور داخلی کشور‌ها به بهانه ایجاد دموکراسی‌های گلخانه‌ای که همزیستی دولت‌ها را مختل می‌سازد، باشد.

٩- تجربه تلخ جنایات داعش، همچنان مردم منطقه غرب آسیا را متأثر می‌سازد. علی رغم ادعا‌های آمریکا و متحدان آن، اگر نقش ایران و قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم، شهید سردار سلیمانی و همت ملت‌های عراق و سوریه در مبارزه، مهار و شکست موج تروریسم داعش نبود، نه تنها امنیت و ثبات منطقه، بلکه صلح و امنیت بین المللی به طور جدی تحت الشعاع قرار می‌گرفت.

١٠- ما به امنیت، ثبات و رفاه درون زا و فراگیر در منطقه معتقد هستیم. دست برادری به سوی تمامی همسایگان خود از جمله کشور‌های منطقه غرب آسیا دراز کرده ایم و در طول بیش از یکسال گذشته دامنه همکاری‌های ایران و همسایگان گسترده‌تر و متنوع‌تر شده است. تنها با مشارکت خود کشور‌های منطقه، پایداری، امنیت، ثبات و رفاه فراگیر تضمین می‌شود. ما به سیاست مهم همسایگی، با هدف نیل به امنیت دسته جمعی در منطقه ادامه می‌دهیم و اتهامات بی اساس ما را از این مسیر باز نخواهد داشت.

١١- جمهوری اسلامی ایران ضمن اعتراض شدید به وضع تحریم‌های غیرقابل قبول و بی مبنا از سوی اتحادیه اروپا، معتقد است که تعامل و گفتگو با این اتحادیه و اعضای آن، تنها از مسیر احترام، اعتماد، منافع متقابل و مشترک می‌گذرد. بر این اساس، در‌های تعامل و گفتگو را باز گذاشته ایم و در عین حال از بیان مطالبات و مواضع انتقادی خود نیز باز نمی‌مانیم. طبیعتاً، در صورت عدم توقف فضاسازی‌هایی که در بستر ایران هراسی صورت می‌پذیرد، فرصت‌ها برای پیشبرد منافع متقابل، به شکل قابل توجهی متأثر خواهد شد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۰۱:۵۹ ۲۶ آذر ۱۴۰۱
جنگ هشت ساله صدام علیه ایران که با پشتیبانی همه جانبه کشورهای جهان با پیشتازی روسیه یا شوروی.... جمله باید اینطور نوشته میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
مدعیان حقوق بشر جنایتکار از همراهی تروریسم علیه ایران دست بردارند.
حامیان اصلی گروهک تروریستی ضد انقلاب، گروهک تروریستی منافقین، رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور، تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی در سازمان ملل و شورای حکام آژانش علیه ایران دست بردارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
آمریکا رفتاری دوگانه نسبت به حقوق بشر دارد.
انگلیس رفتاری دوگانه نسبت به حقوق بشر دارد.
فرانسه رفتاری دوگانه نسبت به حقوق بشر دارد.
آلمان رفتاری دوگانه نسبت به حقوق بشر دارد.
کانادا رفتاری دوگانه نسبت به حقوق بشر دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
رژیم جعلی و موقت صهیونیستی غده سرطانی منطقه است.
بر خلاف رژیم جعلی و موقت صهیونیستی که ۷۰ سال وجودش باعث شده ملت‌ها مانند یک غده سرطانی رنج ببرند، ایران کشوری ریشه‌دار با ۷۰۰۰ سال تاریخ ثبت شده است که همواره لنگر ثبات جهان بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
آمریکا به اغتشاشگران پول داد که همه چیز را آتش بزنند.
اروپا به اغتشاشگران پول داد که همه چیز را آتش بزنند.
کشورهای اروپایی تفرجگاه تروریست‌ها/ دانمارک و بلژیک تروریست‌ها را تحویل ایران دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
آمریکا و کانادا نمی‌توانند مدعی دفاع از حقوق بشر باشند
کانادا و آمریکا به عنوان حامیان گروهک تروریستی منافقین نمی‌توانند داعیه دار دفاع از حقوق بشر باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
آمریکا و اروپا نمی‌توانند مدعی دفاع از حقوق بشر باشند
آمریکا با کارنامه سیاه خود نمی تواند ادعای حقوق بشر داشته باشد.
اروپا با کارنامه سیاه خود نمی تواند ادعای حقوق بشر داشته باشد.
آمریکا با جنایت های که کرده نمی تواند مدعی حقوق بشر باشد.
اروپا با جنایت های که کرده نمی تواند مدعی حقوق بشر باشد.
ناقض حقوق بشر نمی‌تواند مدعی آن باشد.
آمریکا که صدام را با سلاح شیمیایی تجهیز کرد نمی‌­تواند مدعی حقوق ­بشر باشد.
آلمان که صدام را با سلاح شیمیایی تجهیز کرد نمی‌­تواند مدعی حقوق ­بشر باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
ملت ایران خیانت های آمریکا را فراموش نمی کنند.
ملت ایران خیانت های انگلیس را فراموش نمی کنند.
ملت ایران خیانت های فرانسه را فراموش نمی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
و این در حالی است که غربی‌ها جنایتکار از سال 2015 تاکنون با فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی در فاجعه یمن شریک هستند
که سعودی‌ها مسئول وضعیت موجود هستند، اما غربی‌ها با صادرات تسلیحات در این جنایت شریکند و تمامی مردم را قربانی می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
انتقاد‌ها از اقدام ضدایرانیِ آمریکا در سازمان ملل
مخالفان قطعنامه ضد ایرانی آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل اقدام آمریکا را یکصدا زیر سوال بردند ما به دلیل فضای سیاسی این نشست تحت فشار‌های آمریکا، پیشنهاد روسیه برای بررسی حقوقی این اقدام ضد ایرانی رد شد.

به گزارش راهبرد معاصر، کشورهای روسیه، چین، سوریه، پاکستان، بلاروس در سخنانی با اقدام آمریکا بشدت مخالفت کردند.

روسیه پیشنهاد حضور مشاور حقوقی در این نشست را داد که نظر دهد آیا اقدام آمریکا بر اساس آیین کار شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) و قانونی است که این پیشنهاد به تصویب نرسید.

نماینده روسیه گفت که مکانیزمی برای لغو عضویت کشورها از کمیسیون مقام زن سازمان ملل وجود ندارد و پیشنهاد داد پیش از رای‌گیری در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، جنبه‌های حقوقی چنین اقدامی را بررسی کند.

نماینده روسیه اظهار داشت که مطمئن است در ایران تحقیقات جامع و کاملی درباره کشته شدن مهسا امینی انجام شده است.

روسیه: پیشنهاددهندگان قطعنامه علیه ایران اول وضع خودشان را بهبود ببخشند

وی تصریح کرد: به یاد نمی آورم که هرگز در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل درباره سرکوب معترضان مسالمت‌آمیز در فرانسه و انگلیس جلسه‌ای برگزار شده باشد. یا بعد از کشته شدن جرج فلوید در آمریکا چنین جلسه‌ای برگزار شود.

نماینده روسیه از پیشنهاد دهندگان قطعنامه ضد ایرانی باری لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل خواست که اول از همه وضع خودشان را بهبود ببخشند.

نماینده روسیه در سخنانی گفت که اکوسوک افراد را از مناطق مختلف جهان را دور هم جمع می کند تا اقدام مشترک برای توسعه را ترویج کنند.

وی تصریح کرد آمریکا به همراه سایر کشورهای همیشه حامی خود بار دیگر تصمیم گرفته یک مخالف سیاسی خود را تحت فشار قرار دهد و عضویت یک کشور مستقل و تاثیر گذار را در کمیسیون مقام زن لغو کند. اقدام برخلاف قوانین کنونی اکوسوک است.

نماینده روسیه گفت: ما عمیقا از مرگ مهسا امینی متاسف شده ایم و اطمینان داریم مقامات ایران در این خصوص تحقیقات جامعی انجام داده اند. هر کشور مستقلی می تواند با استفاده از ابزارهای داخلی که شامل قوانین بین المللی نمی شوند، برای حفظ نظم و قانون استفاده کند.

وی تصریح کرد: آیا ما پس از اعتراضات خشونت آمیز در آمریکا در نتیجه قتل جورج فلوید تشکیل جلسه دادیم؟

نماینده روسیه با تاکید بر اینکه حامیان است قطعنامه ابتدا باید بر موارد نقض حقوق بشر خود متمرکز شوند، گفت: اگر این قطعنامه تصویب شود یک روند خطرناک ایجاد خواهد کرد. این امر به معنی لغو عضویت یک عضو فعال کمیسیون مقام زن است که به صورت دموکراتیک انتخاب شده است. باید یادآور شوم که عضویت ایران در این گروه توسط اکثریت اعضا مورد حمایت واقع شده بود. ما در جهانی تاریخ از بی قانونی زندگی می کنیم.

چین: قطعنامه ضد ایرانی آمریکا بر مبنای هیچ قانونی نیست/ایران می تواند مسائل داخلی خود را مدیریت کند

نماینده چین در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: ما مخالف قطعنامه لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن هستیم. قطعنامه ارائه شده توسط آمریکا سرشار از خطا است. این قطعنامه بر مبنای هیچ قانونی نیست و قلدری آشکار، ریاکاری و استاندارد دوگانه است.

معاون نمایندگی چین در سازمان ملل اظهار داشت: اکوسوک هیچ قانونی برای لغو عضویت یک کشور عضو کمیسیون مقام زن ندارد و لغو عضویت کشوری که به صورت دموکراتیک به عضویت این کمیته درآمد است، روندی خطرناک را آغاز می کند.

نماینده چین تصریح کرد: این قطعنامه بر کشورهای عضو (اکوسوک) تحمیل شده و کشور پیشنهاد دهنده حاضر به گفتگو نشده است. این قطعنامه به حل هیچ مشکلی کمک نمی کند و نمی تواند به وضعیت در ایران کمک کند بلکه وضعیت را پیچیده تر می کند. هدف این قطعنامه توجه به وضعیت زنان در ایران نیست.

دیپلمات چین ادامه داد که قطعنامه هیچ اشاره ای به مشکلات ایجاد شده برای زنان و دختران و مردم ایران به دلیل تحریم های یکجانبه نمی کند این کاملا دورویی است. یک کشور مشغول استفاده از نهادهای سازمان ملل در راستای منافع خود و ایجاد نفاق است.

وی ادامه داد: هدف این کشورها استفاده از نهاد های سازمان ملل در راستای اهداف خود و تصاحب موقعیت کشورهای عضو است همه کشورها باید هوشیار بوده و با این روند خطرناک مخالفت کنند.

نماینده چین اظهار داشت که ما معتقدیم ایران و مردم این کشور می‌توانند مسائل داخلی را بدون دخالت دیگران مدیریت کنند.

سوریه در مخالفت با اقدام ضد ایرانی آمریکا و انتقاد از حمایتش از رژیم صهیونیستی

نماینده سوریه در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) نیز در سخنانی گفت که این قطعنامه چندجانبه گرایی را تضعیف می کند و برخلاف برابری کشورها، مشارکت آنها و نمایندگی آنها در تمام نهاد های بین المللی است.

وی افزود: این قطعنامه بر خلاف حق یک کشور مستقل برای عضویت در کمیسیون مقام زن است. این اقدامی خطرناک در ارتباط با فعالیت این کمیسیون و به طور کل سازمان ملل است.

نماینده سوریه تصریح کرد دمشق معتقد است این قطعنامه یکجانبه گرایانه است و هدف آن سیاسی سازی کار اکوسوک است . اقدام آمریکا اقدام جمعی ما را تضعیف می کند. این کشور درحالی که یک کشور را هدف قرار می دهد، خود در مناطق دیگر نقض سیستماتیک حقوق بشر انجام می دهد. حمایت از اشغالگری اسرائیل در فلسطین نمونه نقض این حقوق است. ما از اعضای اکوسوک می خواهیم به این قطعنامه رای منفی دهند.


بلاروس: هدف آمریکا به هیچ وجه بهبود وضعیت زنان ایران نیست
نماینده بلاروس در اکوسوک نیز در سخنانی گفت: بلاروس همیشه از نقش و مشارکت برابر همه کشورها به عنوان پایه عملکرد سیستم چند جانبه گرایی حمایت کرده است. ما معتقدیم تلاش های بین المللی برای بهبود وضعیت زنان و دختران نیازمند همکاری بین المللی است.

وی تصریح کرد: قطعنامه معرفی شده یک مدرک دیگر در باره شکست سیستم چند جانبه گرایی است. آیا واقعا هدف ای قطعنامه بهبودی وضعیت زنان است؟ به هیچ وجه. آمریکا با معرفی این قطعنامه افزایش رویارویی و تنش را به گفتگو ترجیح داده است.

نماینده بلاروس تاکید کرد: این اقدامات یکجانبه سیاسی به حل مشکلات هیچ کمکی نمی کنند. بلاروس با چنین رویکرد هایی در سازمان ملل کاملا مخالف است. ما مخالف استفاده سیاسی از سازمان ملل هستیم.

پاکستان: آیا در سایر کشورهای جهان نقض حقوق بشر رخ نمی دهد؟
نماینده پاکستان در اکوسوک در سخنانی گفت: قوانین کمیسیون مقام زن سازمان ملل نشان می دهد که برای عضویت یک کشور باید انتخابات انجام شود اما هیچ قانونی مبنی بر لغو عضویت یک کشور در این کمیته وجود ندارد.

نماینده پاکستان تصریح کرد: تکیه بر مسایل حقوق بشر همیشه باید بر اصول بی طرفی، شفافیت، هدفمندی، عدم رویکرد انتخابی و عدم سیاسی کاری بنا شود. رویکرد انتخابی علیه یک کشور برای پیشبرد اهداف سیاسی و منطقه ای برخلاف تمام این اصول است.

وی افزود: متاسفانه ایران قربانی این رویکرد است. متاسفانه همیشه کشورهای درحال توسعه در ارتباط با مسایل حقوق بشری هدف قرار می گیرند. آیا هیچ نقض حقوق بشری در سایر کشورها رخ نمی دهد؟ این اقدام علیه ایران بر خلاف ترویج حقوق بشر از طریق همکاری است.

نماینده پاکستان گفت: ایران با مکانیسم های حقوق بشری سازمان ملل همکاری می کند لغو عضویت این کشور در کمیسیون مقام زن نتیجه معکوس خواهد داد و چنین اقدامی استانداردهای دوگانه را نشان می دهد.


مکزیک: با لغو عضویت ایران ، وضعیت زنان بهبود نمی یابد

نماینده مکزیک نیز در سخنانی پیش از این نشست گفت: این اولین باری است که چنین رای گیری در خصوص یک عضو گرفته می شود.

وی افزود: موضع گیری های متعددی وجود دارد اما معتقدیم بهتر است ایران را در داخل کمیسیون مقام زن حفظ کنیم. اگر ما عضویت این کشور را لغو کنیم، وضعیت زنان تغییر نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
ضرب‌وشتم وحشیانه راننده سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا + عکس
وکلای یک شهروند سیاه‌پوست که سابقه خدمت در ارتش آمریکا را دارد، عکس‌های دلخراشی از ضرب و شتم او به دست پلیس این کشور منتشر کردند.

به گزارش راهبرد معاصر، وکلای این شهروند سیاه‌پوست آمریکایی که در جریان توقف خودرو‌یش توسط پلیس در کلرادو به طرز وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفت، عکس‌های دلخراشی از این حادثه منتشر کرده و خواستار تحقیقات جنایی در این خصوص شده اند.

«دالوین گادسون» که در گارد ملی ارتش آمریکا به عنوان مکانیک بالگرد خدمت می‌کرد، گفت که مورد حمله نژادپرستانه چند مامور پلیس در کلرادو اسپرینگز در ماه اکتبر قرار گرفت، در حالی که دیگر ماموران تماشا می کردند و مداخله‌ای برای توقف ضرب و شتم نکردند.

در یکی از عکس‌هایی که بعد از ضرب و شتم گرفته شده، یک مامور لبخند به لب، زخم ناشی از انجام این خشونت روی دستش را نشان می‌دهد.

ضرب‌وشتم وحشیانه راننده سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا+عکس
یک مامور مدعی شده که بوی ماری‌جوانا را حس کرده و به گادسون گفته که باید تست رانندگی تحت تاثیر مواد مخدر DUI test بدهد. بعد به گادسون که در آن زمان بی‌خانمان بود، دستور داده شد که از ماشین خارج شود و به او گفته شد که به او دستبند خواهند زد.

وقتی گادسون از خروج از ماشین خودداری کرد و پرسید چرا باید به او دستبند زده شود با زور و مشت و لگد به او پاسخ داده شد. وی گفت بعد از مشت اول می‌خواسته بگوید که متاسف است و روی زمین دراز بکشد اما چند مامور او را گرفتند و به سر و صورتش با لگد، آرنج و زانو ضرباتی وارد کردند. او سپس هوشیاری خود را از دست داد و در حالی که ۱۳ مامور در صحنه حاضر بودند، تلاش نکردند تا این حمله را متوقف کنند.

او بعد از این حمله، غرق در خون و روی کف خیابان، هوشیاری‌اش را به دست آورد، در حالی که اثرات ناشی از آسیب به چشمان، سر، ستون فقرات و کمرش همچنان ادامه دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
بستن تنگه هرمز به روی کشتی‌های نفتی و شناور‌های تجاری کشور‌های غربی حق قانونی ایران برای مقابله با اقدامات تروریستی آن‌ها در داخل کشورمان است و حتی می‌توانیم بخشی از محموله‌های تجاری آن‌ها را در مقابل آسیب‌های مالی که به کشورمان زده‌اند به عنوان غرامت مصادره کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
۱۷:۳۹۲۴ آذر ۱۴۰۱
کارنامه حقوق بشری امریکا مملو از جنایات ضد بشری همچون بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی ژاپن؛ ارسال سلاح های شیمیایی به عراق در زمان جنگ تحمیلی علیه ایران برای بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه و حمله موشکی به هواپیمای مسافر بری ایران بر فراز خلیج فارس است.
آمریکا فقط زبان زور را می فهمد
دخالت و مداخله آمریکا و متحدانش درناآرامی های اخیر بی پاسخ نخواهد ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
اعتراف اردوغان: آمریکا پ ک ک را تجهیز نظامی می‌کند
رئیس جمهور ترکیه، آمریکا و متحدانش را به ارسال تسلیحات برای شبه نظامیان پ ک ک در سوریه متهم کرد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز پنجشنبه آمریکا و متحدانش را به ارسال تسلیحات، مهمات، و سایر تجهیزات نظامی به نیرو‌های حزب کارگران کردستان (پ ک ک) که در ترکیه تروریستی محسوب می‌شود، متهم کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
تجربه تلخ جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی داعش مورد حمایت آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی، امارات، ترکیه و اسرائیل، همچنان مردم منطقه غرب آسیا را متأثر می‌سازد. علی رغم ادعا‌های آمریکا و متحدان آن، اگر نقش ایران و قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم، شهید سردار سلیمانی و همت ملت‌های عراق و سوریه در مبارزه، مهار و شکست موج تروریسم داعش نبود، نه تنها امنیت و ثبات منطقه، بلکه صلح و امنیت بین المللی به طور جدی تحت الشعاع قرار می‌گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
۱۵:۵۰۲۴ آذر ۱۴۰۱
اروپایی‌ها پرونده سیاهی در حوزه حقوق زنان از خود به جا گذاشتند و حق ندارند امروز داعیه دار دفاع از حقوق زنان باشند.
دخالت برخی از کشورهای اروپایی در امور داخلی ایران به بهانه دفاع از حقوق زنان ایران را محکوم می‌کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
ارتش آمریکا جنایتکار از سال 2003 تاکنون بیش از 999 هزار بار مرتکب جنایت جنگی در عراق، لیبی و منطقه خاورمیانه شده است.
آخرین اخبار