آیین نامه جذب نخبگان تحت عنوان هیات علمی نهایی شده است

وزیر علوم گفت: تلاش کرده ایم تا بخش قابل توجهی از پژوهش به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق پیدا کند.

زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: تحقیقات به سه دسته بنیادی، کاربردی و توسعه ای تقسیم می شود. برای رشته های مهندسی نیاز محور بودن نیز امری مهم محسوب می شود.

او افزود: تحقیقات کاربردی و توسعه ای باید جایگاه خود را پیدا کند. اکنون بحث اقتصاد دانش بنیان، فرهنگ و فناوری سخت و نرم مطرح  است. تلاش کرده ایم بخش قابل توجهی از پژوهش به سمت اقتصاد دانش بنیان  سوق پیدا کند.

زلفی گل ادامه داد: از حدود ۵۰ نفر پژوهشگر و فناور برتر تجلیل شده که ۱۸ نفر فناور و بقیه پژوهشگر برتر هستند. آیین نامه جذب نخبگان به عنوان هیات علمی با همکاری بنیاد نخبگان و وزارت علوم آماده و نهایی شده و در دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای جذب قرار دارد.

او افزود: این آیین نامه در دولت به عنوان کارشناس تصویب شده تا برای نخبگان امکانات خاصی در نظر گرفته شود.بنیاد نخبگان چندین جایزه ویژه نخبگان دارد و خیلی از دانشگاه ها هم مبلغ قابل توجهی به عنوان پژوهانه در اختیارشان قرار می دهند.

زلفی گل گفت: ما با خروج نخبگان مواجه هستیم، عمده ترین دلیل مهاجرت موضوع شغل است و بارها اعلام کرده ام که ایجاد شغل باید به عنوان یک پروژه ملی دیده شود ، اگر جوان شغل داشته باشد وطن خود را ترک و راهی خارج از کشور نمی رود.

او افزود: افراد دارای تحصیلات عالیه نیازمند شغل هستند. اقتصاد دانش بنیان و رونق تولید مهم است و سران سه قوه باید پشت این قضیه قرار بگیرند و بازنگری در آیین نامه این موضوع داشته باشند.

وی ادامه داد: استعداد برترها نگران شغل آینده خود نباشند. شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری باید کل نظام آموزش عالی را تحت پوشش قرار دهد. رئیس جمهور در این شورا شرکت کردند، به طوری که این شورا مصوبات خوبی داشت.

زلفی گل گفت: صندوق علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شده است و قرار شده تا ۴۰ درصد بودجه شرکت های دولتی به این صندوق اختصاص پیدا کند.

او افزود: شورای علوم، تحقیقات و فناوری بین بخشی است و بسیاری از وزرا در آن عضو هستند و معتقدم این شورا یک فرا بخشی است. یکی از مصوبات شورا تاسیس شبکه ملی آزمایشگاهی است و آیین نانه اش تدوین شده لست و هدف از ایجاد این شبکه یک هم افزایی بین مراکز مختلف ایجاد شود و این شبکه با ابلاغ آیین نامه عملکردش انجام خواهد شد.

وی افزود: در اغلب استان ها یک پارک علم و فناوری داریم ، به طوری که ۲۲۵ مرکز رشد در ایران داریم البته این تعداد در حال افزایش است، همچنین ۱۱ هزار هسته فناور در پارک های علمی کشور فعال هستند.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری ادامه داد: سیاست وزارت علوم و بهداشت بر این است که از افراد صاحب ایده حمایت کند.

وی گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم تا مراکز رشد و پارک های علم و فناوری زایش و رویش داشته باشند ، برای این کار نیازمند اعتبار لازم هستیم، امیدوارم با نگاه مثبت مجلس در ادامه این مسیر در تصویب برنامه توسعه هفتم از این نوع طرح ها حمایت شود.سال گذشته بالغ بر هفت هزار شرکت دانش بنیان ۴۰ هزار شغل ایجاد کردند. از مردم ایران تقاضا می کنم تا آنجایی که امکان دارد از محصولات ایرانی استفاده کنند زیرا خرید این محصولات باعث ایجاد شغل خواهد شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
دوباره تصمیم های افراطی آیا مشکل کشور ما استخدام مثلا نخبه هاس ؟؟؟ مشکل کشور اینه که کسی که مثلا بهش میگین نخبه هیچ دستاوردی برای کشور نداره
آخرین اخبار