در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

محاسبه سهم پژوهش از بودجه تولید ناخالص داخلی درست نیست

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: بر اساس برنامه ششم کشور چهار درصد از تولید ناخالص داخلی باید به حوزه پژوهش اختصاص داده شود.

پیمان صالحی گفت: طبق برنامه ششم کشور چهار درصد از تولید ناخالص داخلی باید به حوزه پژوهش اختصاص داده می شد که دو درصد توسط بخش دولتی و دو درصد دیگر توسط بخش خصوصی باید اختصاص پیدا می کرد.

به گفته وی در سال ۱۴۰۰ از چهار درصد تولید ناخالص داخلی، حدود نیم درصد به حوزه پژوهش اختصاص یافته است.

او ادامه داد: محاسبه سهم پژوهش از بودجه تولید ناخالص داخلی درست نیست و همان نیم درصد اختصاص یافته بیشتر برای پرداخت حقوق و حق الزحمه است. پیگیری هایی از ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه برای بودجه پژوهش از بخش دولتی در حال انجام است تا بودجه پژوهش ترمیم شود. تمام تلاش ما این است که مراکز آموزش عالی و پژوهشگاه ها به سمت یک درآمد اختصاصی حرکت کنند. در تمام دنیا اعتبار حوزه پژوهش را بخش های دولتی تامین می کنند.

صالحی افرود: پیشنهاد ما این است که ردیف بودجه پژوهشی از سایر بودجه ها مستقل شود. سازمان برنامه و بودجه نیز توجه ویژه ای به ادغام ردیف های بودجه ای دارد.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: موضوع پژوهش از اهمیت بالایی برخوردار است. بودجه پژوهش دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در منابع مالی خود مراکز آموزش عالی است و در وزارت علوم بودجه جداگانه ای برای پژوهش وجود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار