اختلاف احزاب سیاسی ترکیه بر سر نامزدی اردوغان در انتخابات آینده

احزاب سیاسی ترکیه، نامزدی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری را به لحاظ قانونی ناممکن دانستند.

پس از آنکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی دیروز خود از مردم خواست برای آخرین بار از وی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حمایت کنند و به وی رای دهند. احزاب سیاسی این کشور یکی پس از دیگری مواضع خود را در برابر نامزدی وی اعلام کرده و با یادآوری قانون اساسی کشور و قانون انتخابات که اجازه نمی‌دهد یکی نفر بیش از دو دوره بر مسند ریاست جمهوری تکیه زند به صراحت مخالفت خود را با نامزدی اردوغان اعلام کردند.

علی ماهر باشاریر، نمایندۀ حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در شبکه اجتماعی خود درخواست نامزدی اردوغان برای انتخابات ریاست جمهوری را به لحاظ حقوقی غیر ممکن دانسته و می‌نویسد اردوغان می‌گوید برای آخرین بار می‌خواهد در انتخابات سال ۲۰۲۳ شرکت کند، ولی قانون اساسی آنرا غیرممکن می‌داند.

امید اوزداغ، رهبر حزب ظفر گفت: اردوغان در سال ۲۰۱۸ میلادی برای دومین بار به ریاست جمهوری ترکیه انتخاب شده و دیگر نمی‌تواند نامزد انتخابات شود.

تورخان چومز، معاون حزب نیک در پایگاه اینترنتی خود اینطور نوشت: پیام اردوغان به مردم: برای آخرین بار خواهان حمایت شما هستم . پیام مردم به اردوغان: برای اولین بار از تو حمایت نخواهیم کرد، رفتنی هستی.

ایدریس شاهین، سخنگوی حزب دوا نیز با بیان اینکه بر اساس مادۀ ۱۰۱ قانونی اساسی هیچ راهی برای نامزدی اردوغان وجود ندارد گفت: بنظر می‌رسد اردوغان از نمایندگان مجلس بخواهد انتخابات ریاست جمهوری را تجدید کنند، اما ما نمی‌گذرایم اردوغان با مظلوم نمایی وارد انتخابات شود.

با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری به نظر می‌رسد شاهد تنش‌های شدیدی میان احزاب مخالف و حزب حاکم و طرفداران آن باشیم و این تنش‌ها وقتی وارد مجرا‌های قانونی خواهد شد که رجب طیب اردوغان به طور رسمی نامزدی خود را اعلام کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار