تایوان: چین مشغول بهانه‌تراشی جدید برای تمرین‌های نظامی است

وزیرخارجه تایوان مدعی شد که چین در تلاش است برای حملات تمرینی نظامی خود بهانه جدید ایجاد کند.

«جوزپ وو» وزیرخارجه تایوان، در مصاحبه اختصاصی با نشریه گاردین در تایپه، با اشاره به آنکه سال جاری پر از تمرینات و حملات نظامی چین در دریای جنوبی چین بوده، مدعی شد که پکن در تلاش است تا بهانه جدیدی برای این تمرینات پیدا کند.

این مقام تایوان با اشاره به آنکه «شی جین پینگ» برای بار سوم که به ریاست جمهوری رسیده تلاش کرده تا حزب خود را پاکسازی سیاسی کرده و از رقبا پاک کند، گفت احتمال کاهش بیشتر روابط بین تنگه‌ای باز هم بیشتر است.

وی مدعی شد: «تهدید نظامی چین بیش از هر زمان دیگری جدی شده و افزایش ۵ برابری حملات هواپیما‌های جنگی چین به منطقه دفاعی تایوان از سال ۲۰۲۰ این را اثبات می‌کند.»

جوزپ وو در ادامه اعلام کرد که بزرگترین تمرین نظامی چین زمانی انجام شد که سال جاری «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان سفر کرد و افزود: « ما مطمئن هستیم که چین در حال پیدا کردن بهانه‌ای جدید برای تمرینات نظامی خود است و این تهدید نظامی علیه تایوان است البته این فقط از نظر نظامی نیست بلکه ما باید فشار اقتصادی، سایبری، جنگ شناختی و قانونی و تلاش‌های دیپلماتیک برای منزوی کردن تایوان را هم در نظر بگیریم.»

وزیرخارجه تایوان همچنین اعلام کرد که پیشتر از طریق تاجران تایوانی که با چین روابط خوبی داشتند امکان مذاکره بود، اما از زمانیکه شی جین پینگ برای بار سوم منصب ریاست جمهوری را به دست آورده، تمامی راه‌ها برای ارتباط بسته شده‌اند.

گاردین در این باره نوشت: با افزایش شمار جنگنده‌های چینی حاضر در منطقه دفاعی تایوان از ۳۸۰ عدد در سال ۲۰۲۰ به بالای هزار و ۵۰۰ عدد در حال حاضر، احتمال هر حادثه‌ای که منجر به افزایش تنش شود وجود دارد.

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و بار‌ها به آمریکا و متحدانش برای حضور در آب‌های دریای جنوبی چین هشدار داده است، آمریکا هم به تازگی برنامه امنیتی ترانس آتلانتیک را ارائه کرده تا نسبت به هرگونه اقدام نظامی چین علیه تایوان واکنش دهد. اوایل سال جاری مقام‌های چین به همتایان آمریکایی خود گفتند که آب‌های مربوط به تایوان را آب‌های بین‌المللی نباید در نظر گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار