توجه به اقتصاد دریا محور رمز توسعه سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: این خطه از کشور از پر پتانسیل‌ترین استان‌هایی است که توجه به اقتصاد دریا محور کمک محسوسی به آن خواهد کرد.

‌مهرداد عرب اول  اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه، چهارمین برش از سند ۲۰ ساله چشم انداز و اولین برنامه بیانیه گام دوم انقلاب محسوب می‌شود و براین اساس از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان این مطلب که ۲۱ شهریور ماه امسال، سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور ابلاغ و پس از آن در دوم آذر ماه، بخشنامه، خط مشی و چارچوب کلان برنامه هفتم توسعه تدوین شد و سپس در اختیار سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر وزارتخانه‌ها قرار گرفت تا بر مبنای آن لایحه برنامه هفتم در مدت کوتاه تدوین و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

به گفته وی، برنامه هفتم توسعه به عنوان چهارمین برش از سند چشم انداز ۲۰ ساله و اولین برنامه بیانیه گام دوم انقلاب، بسیار حائز اهمیت بوده و اهداف کلانی را دنبال می‌کند به طوری که هدف آرمانی که در این برنامه متصور شده‌اند، پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت است که همه ساز و کارها، فعالیت‌ها و برنامه‌ها در راستای تحقق این هدف بزرگ خواهد بود.

وی اضافه کرد: توجه به مسئله محوری از جمله ویژگی‌های برنامه هفتم توسعه است که در برنامه‌های گذشته وجود نداشت و به موضوعات متنوعی پرداخته می‌شد که به گونه‌ای منابع را هدر و هم زمان را از دست می‌دادیم.

عرب اول تصریح کرد: در این برنامه، ثبات اقتصادی و کنترل تورم با تاکید بر اصلاح ساختار بودجه‌ای و نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار، اولویت اول برنامه هفتم توسعه محسوب می‌شود و در رده بعدی، رشد اقتصادی و ارتقای بهره وری با تاکید بر بخش‌هایی همچون مسکن، زنجیره‌های ارزش صنایع معدنی، اقتصاد دریا محور و دیجیتال و قطب بندی نواحی تولیدی و ترانزیتی موجود در کشور است.

وی با بیان اینکه دیگر موضوع کلیدی برنامه هفتم توسعه توجه به امنیت غذایی است، اظهار کرد: توجه به صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی و حکمرانی یکپارچه منابع و مصارف آب نیز از دیگر موضوع‌های این برنامه هست.

این مقام مسئول تاکید کرد: در مجموع در برنامه هفتم با سه گروه بندی از جمله چالش‌هایی که در نظام برنامه ریزی کشور وجود داشته، محور‌های بستر ساز یا زمینه ساز توسعه و پیشران‌های توسعه و تحقق اهداف برنامه، مواجه هستیم.

به گفته وی، در بخش محور‌های توسعه می‌توان گفت که سیستان و بلوچستان از پر پتانسیل‌ترین استان‌هایی است که توجه به اقتصاد دریا محور کمک محسوسی به آن خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار