سازمان ملل: بلاروس غلات اوکراین را صادر می‌کند

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که بلاروس بدون پیش شرط قصد ترانزیت غلات اوکراین را دارد.

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل، در بیانیه خود پس از دیدار با وزیر امورخارجه بلاروس اعلام کرد که مینسک بدون پیش‌شرط غلات اوکراین را ترانزیت خواهد کرد.

به گزارش الجزیره، بلاروس در این نشست که در نیویورک برگزار شد به سازمان ملل گفت که تمایل دارد بدون شرط غلات را از بنادر لیتوانی ترانزیت کند و همچنین «درخواست دولت بلاروس برای ترانزیت کود که اکنون تحت تحریم هست را دوباره مطرح کرد.»

بلاروس از سال ۲۰۲۰ به دلیل ادعاهایی مبنی بر تقلب در انتخابات و به دنبال آن برخورد نیرو‌های دولتی با معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، تحت تحریم اتحادیه اروپاست و نمی‌تواند کود و سایر محصولات زراعتی را صادر کند. بلاروس که متحد روسیه است و ادعا شده در حملات مسکو به کی‌یف هم نقش‌هایی ایفا کرده است، در ماه ژوئن اعلام کرد که اگر اجازه ترانزیت کالا از بنادر دریای بالتیک را داشته باشد، به اوکراین هم اجازه عبور غلات را می‌دهد. در آن زمان اوکراین این شرط را قبول نکرد.

البته از ابتدای حملات روسیه به اوکراین، بلاروس تلاش کرده که مستقیم در مسائل دخالت نداشته باشد، اما «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس، به نیرو‌های خود دستور داد تا با نیرو‌های روسیه در مرز با اوکراین مستقر شوند.

سازمان ملل مدعیست که حملات روسیه به اوکراین باعث بدتر شد بحران غذا در سطح جهانی شده و حدود ۴۷ میلیون نفر را به سمت گرسنگی کشانده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
غارت می کند.
آخرین اخبار