در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دلایل افزایش هزینه ثبت نام با تأخیر آزمون دکتری سال ۱۴۰۲

حاجیلو گفت: هزینه‌های ثابت و متغیر آزمون دکتری با توجه به حجم فعالیت‌ها و تورم موجود به صورت پله‌ای افزایش یافته است.

محمدحسین حاجیلو، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان سنجش گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت، هزینه ثبت نام آزمون دکتری ۳۷۸ هزار تومان است، در پی درخواست‌های مکرر متقاضیان در روز‌های ۱۳ و ۱۴ آذر سامانه سازمان سنجش  نیز برای ثبت نام با تأخیر در این آزمون باز شد.

او ادامه داد:  فعال سازی مجدد سامانه ثبت نام آزمون با تأخیر منجر به هزینه اضافی می‌شود که در سال جاری نیز با توجه به مصوبه هیات دولت مبلغ ۲۵۰ هزار تومان به هزینه ثبت نام با تأخیر اضافه شده است.

به گفته وی، برای برگزاری این آزمون، فعالیت‌های بسیاری از سوی سازمان سنجش انجام شده است، بر همین اساس هزینه‌های ثابت و متغیر این آزمون با توجه به حجم فعالیت‌ها و تورم موجود به صورت پله‌ای افزایش یافته است.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع سازمان سنجش ادامه داد: درخواست افزایش هزینه ثبت‌نام آزمون‌ها بر اساس بهای تمام شده فعالیت‌های آزمون از بهمن سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت و با توجه به ضرورت افزایش کیفیت اجرای آزمون‌ها مورد موافقت قرار گرفت.

حاجیلو افزود:  این سازمان هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شود که برای داوطلبان مشهود نیست و می‌توان به جرات اذعان کرد که میانگین هزینه هر داوطلب آزمون دکتری با توجه به ۲۴۱ کدرشته امتحانی، حداقل دو برابر مبلغی است که از داوطلبان این آزمون هنگام ثبت نام دریافت می‌شود. هرچه تنوع رشته‌ها بیشتر می‌شود خدمات بیشتری برای برگزاری آزمون مورد نیاز است.

او گفت: بخشی از این هزینه‌ها صرف ملزوماتی همانند تهیه کاغذ و کارتریج، سلفون و  چاپ سؤالات و پاسخنامه، حق الزحمه طراحان سؤال و عوامل اجرایی و هزینه‌های مراکز مجری برگزاری آزمون‌ها در تهران و شهرستان‌ها می‌شود. افزایش هزینه‌های مختلف از جمله حمل و نقل زمینی و هوایی نیز در افزایش تعرفه‌ها تاثیر دارد.

حاجیلو گفت:  در قانون به دولت اجازه داده شده تا هزینه‌های مورد نیاز برای خدمت به متقاضیان آزمون و از محل همان درآمد تامین شود و سازمان سنجش درصدد بوده تا هزینه‌های اداری را به نفع داوطلب کاهش پیدا کند. برخی از فرایند‌ها برای حفظ و افزایش سلامت آزمون، بسیار ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار