امر و نهی شرط حیات انسان

یک کارشناس مذهبی گفت: شرط بقاء و حیات انسان وجود امر و نهی است و بدون وجود توقیف انسان قادر به تشخیص نفع و ضرر خود نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفیان گفت: در بیان امام صادق (ع) با توجه به اجتماعی بودن انسان، تاکید ویژه‌ای بر حکومت به عنوان یکی از نیاز‌های انسان شده است به گونه‌ای که ایشان حکومت جور را بر جامعه‌ای بدون حکومت ترجیح می‌دهند و تکامل و پیشرفت انسان را در گرو وجود حکومت و قانون می‌دانند.

او ادامه داد: امام صادق (ع) حکومت را در یک تقسیم بندی به جور و عدل و حکومت عدل را به حکومت معصومین، حکومت فقیهان و حکومت حاکمان عادل تقسیم می‌کنند. در اندیشه امام صادق (ع) تامین امنیت و نیز عدالت در جامعه به عنوان مهم‌ترین وظایف بر عهده حکومت قرار داده شده است.

حجت الاسلام  شریفیان بیان کرد: زنـدگـی انـسـان، یـک زنـدگـی اجتماعی و حیات و معیشت او در سایه اجتماع، تعاون و مبادلات، امکان پذیر است. لازمه زندگی اجتماعی، وجود برخورد‌ها بین منافع افراد جامعه اسـت؛ یعنی وقتی مردم بخواهند در زندگی اجتماعی با یکدیگر همکاری کرده و دستاورد‌های این هـمـکـاری را مـیـان خـود تـقـسیم و توزیع کنند، بین منافع آنان برخورد‌هایی صورت می‌گیرد؛ زیـرا کسانی می‌خواهند سهم بیشتری از امکانات و مواهب طبیعی و اجتماعی ببرند و یا شیوه برخورد با انسان‌های دیگر را مطابق میلشان تعیین کـنـنـد و ایـن مـطـلوب دیگران نیست و به ناچار کشمکش‌هایی در صحنه اجتماع رخ می‌دهد که سبب تزلزل زندگی اجتماعی و فروپاشی آن خواهد شد.

این کارشناس مذهبی گفت: ایشان در ذیل حدیثی شرط بقاء و حیات انسان را وجود امر و نهی می‌دانند و اینکه بدون وجود توقیف انسان قادر به تشخیص نفع و ضرر خود نیست. ایشان در حدیثی دیگر ضرورت امام و رهبر را به قلب در بدن تشبیه می‌کنند که همان گونه که باید از قلب اطاعت شود از رهبر نیز باید اطاعت شود.  

وی افزود: امام صادق (ع) فرمود: حکومت عدل حکومتی است که در آن با توجه به دستورات الهی و طبق شریعت عمل می‌شود و در واقع این قسم از حکومت را می‌توان حکومت مطلوب دانست حکومتی که بر مبنای عدالت و برابری در آن با افراد برخورد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار