خرابکار‌ها پای دیگ غذای دانشجویان

باتوجه به فراخوان‌های منتشرشده منتهی به ۱۶ آذر طراحی اقدامات خرابکارانه در دانشگاه‌ها که بتواند با درگیر کردن حجم بیشتری از دانشجویان زمینه اعتراضات دانشجویی را پررنگ‌تر از قبل ایجاد کند، بعید به نظر نمی‌رسد.

اتفاقی که هرچند تازگی ندارد، اما تکثر آن در ۴ مرکز آموزشی عالی در مدت ۱۰ روز اخیر حساسیت دانشجویان را برانگیخته است. پس از برخی ادعا درخصوص مسمومیت غذایی در دانشگاه الزهرا، چهارشنبه نخست آذرماه تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با علائم مشابه مانند تب و لرز، بدن درد و اسهال و استفراغ به مرکز درمانی دانشگاه مراجعه کردند.

آلودگی ۶۰۰ دانشجوی اصفهانی به باکتری شیگلاسونئی

آن‌گونه که سیدعلی میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان روایت کرده بیش از ۶۰۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه گرفتار مسمومیت یا آلودگی شدند. مرکز بهداشت استان اصفهان اخیرا با صدور اطلاعیه باکتری شیگلاسونئی را عامل بیماری شمار زیادی از دانشجویان این دانشگاه اعلام کرد. این مرکز در اطلاعیه خود تصریح کرده «احتمالا آلودگی غذای توزیع‌شده در سلف مرکزی در روز سه‌شنبه مورخ ۱/۹/۱۴۰۱ به باکتری شیگلاسونئی سبب بیماری تعدادی از دانشجویان مصرف‌کننده این وعده غذایی شده و در روز‌های بعد و به دنبال تماس این دانشجویان با سایرین، افراد دیگری نیز دچار علائم بیماری شده‌اند. پس از انجام اقدامات ذکرشده و به دنبال آزمایش‌های بعدی، نتایج آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی آب مطلوب بوده و نتایج نمونه‌های مواد غذایی بررسی‌شده تا این لحظه نیز براساس اعلام معاونت غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی مطابق استاندارد‌های لازم است.»

عرضه غذا‌های با ریسک آلودگی ممنوع شد

این مرکز از تشدید نظارت‌ها بر مراکز حساس دانشگاه توسط کادر نظارتی دانشگاه و مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان، کارشناسان بهداشت محیط جهت نظارت بر کلیه فرآیند‌های تهیه و طبخ غذا و بهداشت اماکن و فضا‌های دانشگاه خبر داده و گفته ضمن انجام آزمایشات مستمر و معاینات کامل سلامتی از پرسنل شاغل در رستوران‌ها، از به‌کارگیری نیروی متفرقه به غیر از نیروی کار رسمی آشپزخانه در محل پخت و توزیع غذا ممانعت می‌شود. همچنین قرار بر این شده تا اطلاع ثانوی، عرضه غذا‌های با ریسک آلودگی ازجمله کباب کوبیده و جوجه‌کباب و محصولات فله‌ای (دسر، دورچین، سبزی خوردن، لبنیات و ماست‌وخیار) ممنوع شود. ضدعفونی مستمر کلیه اماکن و فضا‌های دانشگاه به‌ویژه رستوران، خوابگاه، سرویس‌های بهداشتی و همچنین رعایت بهداشت فردی و عمومی توصیه اکید به‌منظور پیشگیری از این بیماری است.

مسمومیت این بار در خوارزمی کرج

دانشگاه خوارزمی کرج به فاصله چند روز پس از دانشگاه صنعتی اصفهان هم اتفاقی مشابه را تجربه کرد. اواخر هفته گذشته تعدادی در شبکه‌های اجتماعی از مسمومیت برخی دانشجویان خبر می‌دهند. متعاقب هم تصویری از حضور اتوبوس اورژانس در فضای دانشگاه منتشر می‌شود، آن‌گونه که دانشجویان روایت کردند بیش از ۹۰ درصد مراجعان که عدد دقیقی از آن‌ها ذکر نشده سرپایی درمان شدند، اما تعدادی از افراد برای تداوم فعالیت‌های درمانی به بیمارستان‌های کرج اعزام شدند. روابط‌عمومی دانشگاه در خبری ادعا کرده که بررسی اتوماسیون غذای دانشجویی نشان می‌دهد تعدادی از مراجعه‌کنندگان به درمانگاه از غذای دانشگاه استفاده نکرده بودند. تیم تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی البرز هم با حضور در دانشگاه ضمن نمونه‌برداری انسانی از دانشجویان بیمار برای انجام آزمایش‌های تکمیلی از مواد اولیه غذایی، مواد غذایی موجود و آب مصرفی سلف سرویس نمونه‌برداری‌های لازم را برای تحقیقات پزشکی انجام داده‌اند که قرار است تا تاریخ ۱۳ آذرماه نتایج تحقیقات آن‌ها اعلام شود. البته پزشک درمانگاه دانشگاه خوارزمی نیز به ایرنا گفت: «موضوع بیماری دانشجویان مربوط به یک پیک بیماری فصلی هست. اثبات مسمومیت نیازمند مراحل آزمایشگاهی و پزشکی خاص دارد و من اقدامی در این باره انجام ندادم و هنوز مسمومیت را تایید نمی‌کنم.» با این حال رئیس کل دادگستری استان البرز گفته دستورات قضایی لازم برای بررسی علت و منشأ مسمومیت دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج صادر شده است. این مقام مسئول تعداد دانشجویان دارای علائم را ۱۶۰ نفر اعلام کرده و دانشگاه نیز در حال پیگیری موضوع است تا علت مسمومیت دانشجویان مشخص شود.

مقصد بعدی: صنعتی اراک!

به مانند خوارزمی، دانشگاه صنعتی اراک هم در روز‌های پایانی هفته اخیر با پدیده مسمومیت تعدادی از دانشجویان مواجه می‌شود. پس از این جریان مجتبی گودرزی، رئیس دانشگاه صنعتی اراک اعلام کرده طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با اساتید گرامی درخصوص برگزاری امتحانات میان‌ترم در روز‌های شنبه و یکشنبه ١٢ و ١٣ آذرماه ۱۴۰۱، این امتحانات لغو و در هفته آینده براساس هماهنگی اساتید با دانشجویان دروس، برگزار خواهند شد. لازم به ذکر است که مسئولان دانشگاه و نهاد‌های بهداشتی در حال بررسی دقیق موضوع هستند و به محض مشخص شدن نتیجه آزمایشات و بررسی‌ها، نتایج اطلاع‌رسانی خواهد شد. سلف دانشجویی این دانشگاه در هفته جاری تحت نظارت مرکز بهداشت استان مرکزی طبخ غذا خواهد کرد و طبق دستورالعمل‌های مرکز بهداشت استان، دانشگاه علوم پزشکی اراک و اداره دامپزشکی استان، تا حصول نتایج تغییراتی در برنامه غذایی سلف سرویس دانشگاه تا اطلاع ثانوی اعمال خواهد شد. تعداد دقیقی از نفرات درگیر با بیماری در این دانشگاه هم اعلام نشده است. برخی کانال‌های دانشجویی اخباری مبنی بر مسمومیت در دانشگاه علامه طباطبایی هم مطرح کردند که تا زمان نگارش این گزارش به صورت رسمی تایید یا مدارکی دال بر صحت آن یافت نشد.

معاونت دانشجویی کجای ماجراست؟

ماجرای مسمومیت‌های دانشجویان اتفاق جدیدی نیست. خرداد امسال هم در چند دانشگاه نظیر فرهنگیان و امام صادق (ع) دیده شد. اما فضاسازی‌های صورت‌گرفته در برخی کانال‌ها و شبکه‌های مجازی با کلیدواژه‌های مسمومیت «زنجیره‌ای» یا «عمدی» مساله‌ای نیست که در فضای کنونی و در آستانه اعلام ۱۶ آذر به‌سادگی از کنار آن عبور کرد و از بهره‌برداری‌های رسانه‌ای پیرامون آن غافل شد. این اتفاقات را باید کنار برخی خبر‌های ضد‌ونقیض از برنامه‌ریزی خراب‌کاری در ماه‌های اخیر جدی‌تر هم گرفت و نباید شائبه‌های امنیتی را نادیده انگاشت.

شنیده‌های «فرهیختگان» حکایت از برنامه‌ریزی برای دستکاری در غذای دانشجویی برخی دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه صنعتی اصفهان در مهرماه دارد. خبر اثبات‌نشده مشابهی هم از یک دانشگاه بزرگ پایتخت شنیده شده است. با توجه به فراخوان‌های منتشرشده منتهی به ۱۶ آذر و روز دانشجو، طراحی اقدامات خرابکارانه در دانشگاه‌ها که بتواند با درگیر کردن حجم بیشتری از دانشجویان زمینه اعتراضات دانشجویی را -مشابه آنچه در دانشگاه صنعتی اصفهان در هفته گذشته رقم خورد- پررنگ‌تر از قبل ایجاد کند، بعید به نظر نمی‌رسد. مسئولیت سلف‌های دانشجویی برعهده معاونت دانشجویی وزارت علوم است. سلف‌هایی که اکثرا به‌صورت پیمانکاری در اختیار شرکت‌ها و مجموعه‌ها و افراد قرار می‌گیرد و دانشگاه پس از پروسه تهیه مواد اولیه نقش ویژه‌ای در فرآنید آماده‌سازی و ارائه غذا به جز نظارت ندارد. به نظر می‌رسد منشأ آلودگی چه شیوع ویروس و بیماری جدید باشد و چه احتمالات دیگر، در طول روز‌های آینده باید موضوع غذای دانشگاه‌ها را با دقت و حساسیت بیشتری دنبال کرد. حتی در دانشگاه‌های دیگر نیز با انجام اقدامات پیش‌دستانه و نظرات قوی‌تر توسط مراکز بهداشت زمینه ایجاد و بروز اتفاقات جدید سلب شود و البته امیدوار بود اتفاقات اخیر دانشگاه بهانه و نقطه آغازی برای طرح پرداخت یارانه غذا نشود!

منبع: روزنامه فرهیختگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو آفلاین
۱۷:۰۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۱
چلو کباب و خورشت قرمه سبزی دانشگاه نوستالژی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
چه راحت اجازه میدی یه عده غذای دانشجو ها رو مسموم کنه، اخه چرا تو این شرایط مراقبت و نطارت بیشتری نیست، اومدیم و یه روز سیانور ریختن، وقتی یه دانشگاه مسموم شد باید نطارت تو کل دانشگاه ها بیشتر شه و مجرم هم شناخته و معرفی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۱
سیانور در غذا باعث مرگ نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
سلف سرویس دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه افتضاجه از کثیفی بازرسان کلی گزارش از کثیفی اشپزخانه نوشتن و رفتند و متاسفانه چون همزمان با بیماری ویروسی دانشگاه امام صادق بوذ اینم گفتن ویروس بود واسلام و هنوز هم وضعیت غذا بد است کم میریزن کلی هم پول میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
باورکن منکه دانشجونیستم امایکهفته س باتمام خانواده ام همین علائم روداریم همین انفولانزای کوفتی هستش دوسه روز حالمون خوب شد اما دوباره همه مون تب ولرز وسردرد تبخال وبدن درد وضعف وگلودردو بی اشتهایی و۰۰۰۰۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
مدیریت فضای افکار عمومی ، رسانه محور است و متأسفانه الان رسانه تو دست دشمنان انقلابه. هر وقت بخوان زندگی مردم و نظم عمومی را مختل کنن ، یه موجی ایجاد می کنن.
Germany
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
امان از دست استکبار جهانی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
غذای دانشجویی باید جم بشه و خودشون غذا بیارن و فقط غذاشونو براشون گرم کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۱
چرا چیزی که هست رو خراب میکنه. خوب غذای دانشجویی باشه. در کنارش امکان گم کردن غذا هم فراهم بشه. خیلی نمیتوانند غذا با خود بیاورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
نمیدونم چی بگم فقط پناه بر خدا میبرم نمیشه مسئولین راحت از این قضیه بگذرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
جالب بود،،،،ممنونم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
امیدوارم با همدلی واگاهی وبیداری دانشجوهای فهیم ایران عزیز ومسؤلین بیدار ودلسوز این ماجراها ختم به خیر بشه...وحدت وهمدلی همه ماایرانیها وطن رو به سوی سربلندی وتعالی میبره.چشم وگوش مون فقط به کلام خدا ومعصومین ورهبرمون راه نجات از گرداب چه کنم؟؟؟ چه کنم؟؟؟ هایی ست که وجود همه مون روگرفته!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
کار خود مسئولین دانشگاه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۱
که چی بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۱
این ناشناس آگاه و دانا توضیح بده که چرا باید دانشجوها را مسموم و اذیت کنند بجای اینکه با بهتر کردن کیفیت غذا سعی در جذبشان داشته باشند...ممنووونممم:/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
درکوچه و بازار و بین مردم که بگردی صحبت اینه که مسمومیت ها کار حکومت است اینجوریمیخواهند صدای اعتراض را خاموش کنند
Iran (Islamic Republic of)
راحله احسانی
۲۱:۳۱ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
فکر کنم شما با کسایی معاشرت دارید که پای رسانه‌های سعودی و لندنی نشستن!
یکم تو انتخاب همنشین و هم‌صحبت دقت کنید که هر حرف دروغ و مسخره‌ای رو باور نکنید. به هر حال شما هم عقل دارید و باید اینطور مواقع ازش استفاده کنید... حیف شماست که مغزتون آکبند بره لای خاک!
Iran (Islamic Republic of)
قولومی
۱۲:۲۰ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
پعه که چقد رو دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
چنین مسئله به این مهمی مسئولی نداره. من باید بیام بررسی کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
وجه مشترک این غذاها ، مواد اولیه شون هست که معمولا از یک جا تا مین می شود . لطفا بررسی دقیق بشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
وقتی دیدن که اعتراضات توی دانشگاه هم داره فروکش میکنه اومدن به آشپزخونه نفوذ کردن شاید تعدادی داشنجو رو بیارن کف حیاط دانشگاه ولی بازم نقششون نمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
هرچی شما میگید از بخت بد اتفاق میافته شما هم تقصیری ندارید !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
رسیدگی کنید و ببینید چه کسی یا کسانی دارند این کارها رو می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
احتمالاً این هم کار آمریکاست!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
پس چی غیر مستقیم کار آمریکاست دیگه . دیگه از این واضح تر.
Germany
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
طبق معمول همه چی میندازین گردن دشمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
خوب این قضیه واقعا مشکوک چرا الان که نزدیک 16 اذر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
نخیربقول بعضیا کارخودشونه اینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
چرا باید دانشجویان خودمون رو مسموم کنیم نادان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
برای اینکه روشونو کم کنن نادان که حال بیرون رفتنم نداشته باشن نادان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
اره گردن دشمنه پس کی میتونه باشه منتهااین دشمنهاازمردم داخل کشورمون هستن و وطن فروش هستن واجیرشده ی دست امریکا وانگلیس هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۱
دشمن یعنی هر کسی که به جای کار درست، کار غلط انجام میده. بفهم. اینقدر پای رسانه های خارجی نشستی مغزت پکیده پکیده. دشمن از همکلاسی حسود شروع میشه تا برسه به شیطان که بزرگترین دشمن انسان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۱
ناشناس۱۳و۱۰ دقیقه شماها اگه ادعای مبارزه دارین که اصلا نباید غذای سلف رو بخورین آخه نیست که مال نظامه
United States of America
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
یبار یکمی خیلی کم حقایق نوشتی اما چرا فقط دانشجویان؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
این مسمومیت ها برای این انجام شده که دانشجویان دلپیچه بگیرند تا هوای اعتراض به سرشان نزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
کار امثال خود احمقت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
حتما اینم کار خودشونه...
امان از این مردم سطحی نگر...
United States of America
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
دقیقا گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
ممنون که کشف کردی آقای شرلوک هلمز!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۳ آذر ۱۴۰۱
یعنی این تحلیل، اوج حماقت را نشون میده. اخه مگه این مسمومیت از نظر زمانی چقدر کارایی برای کنترل اعتراضات رو داره؟ یک ماه؟! دو هفته؟! یک هفته؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
ترور بیولوژیکی نظام جمهوری اسلامی
خاک بر سرتون که بچه های خودتونو انقدر راحت درگیر میکنید
ول کنید برید آقا
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
ایووول افرین بتو
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
دمت گرم
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
ایی جوونا مگ قتل کردن یا اختلاس کلان یا حق مردمو خوردن یا باعث شدن تو یسال همچی صدبرابر بشه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۵:۵۶ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
چشم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
پرچم آمریکائی ؛ خفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۱
بچه جون برو بگیر بخواب. قبل از خواب یادت نره مسواک بزنی. شب بخیر کوچولو
آخرین اخبار