بازار آب قزوین آماده راه اندازی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: پروژه بازار آب با آماده سازی زیرساخت‌های لازم و سامانه‌های مربوطه در قزوین آماده راه‌اندازی شد.

یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: برنامه ریزی کرده ایم تا پیش از پایان سال جاری در مراسمی با حضور وزیر نیرو پروژه بازار آب را به طور رسمی کلید بزنیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر رصدخانه آب، سامانه‌های مربوط به بازار آب قزوین نیز طراحی و آماده شده، تاکید کرد: در راستای اجرای این طرح، بانک آب در استان قزوین ایجاد شده و ۲ بازار اولیه و ثانویه به فعالیت خواهند پرداخت.

ملکی با بیان اینکه با اجرای این طرح قرار نیست کاهشی در سهم آب بخش کشاورزی اتفاق بیافتد، افزود: در بازار اولیه امکان فروش آب از محل صرفه جویی به بخش صنعت وجود دارد و در بازار ثانویه آب، کشاورزان می‌توانند ۴۰ درصد آبی که برای آن قادر به تولید نیستند را به سایر کشاورزان عرضه کنند.

به گفته این مسوول، قزوین پس از خراسان رضوی دومین استانی است که طرح بازار آب در آن عملیاتی می‌شود.

ملکی با بیان اینکه بهره وری آب در کشور از جمله استان قزوین پایین بوده و به میزان مصرف آب تولید و ثروت خلق نمی‌کنیم، تصریح کرد: با اجرای بازار آب بدون شک بهره وری آن ارتقا پیدا کرده و ضریب تبدیل آب به درآمد نیز افزایش خواهد یافت چرا که با سازوکار‌های پیاده شده، آب موجود صرف تولید محصولات بیشتر و با ارزش افزوده بالاتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی دخل و تصرفی در این طرح نداشته و تنها نقش نظارتی ایفا می‌کنند، افزود: در این طرح دولت در تعیین نرخ آب نقش دارد و بازار قیمت آن را براساس تقاضا و در یک حالت شبیه به بورس مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح مصرف آب در بخش کشاورزی به سمت تولید محصولاتی با سوددهی بالا می‌رود، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح یک مدیریت جدید در حوزه آب به شمار می‌رود و بدون شک ارتقای بهره وری و افزایش تولید و درآمد را در بخش کشاورزی و صنعت به دنبال خواهد داشت و به ما در حفاظت بهتر از منابع آب هم کمک می‌کند.

در حال حاضر ۸۸ درصد مصرف آب استان قزوین به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.