وابستگی تغذیه بیش از ۸۰ درصد دام‌های کهگیلویه و بویراحمد به مراتع

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تغذیه بیش از ۸۰ درصد دام‌های استان از مراتع تامین می‌شود.

علی بهنام پور گفت: پرورش و نگهداری دام در کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز به شیوه روستایی و عشایری مرسوم و متداول بوده و اقتصاد و معیشت غالب مردم به این مهم وابسته است.

او با اشاره به اینکه دامداری‌های علمی و صنعتی هم در چند سال اخیر در استان پیشرفت‌های خوبی داشته است، افزود: سرجمع تولیدات دامی این استان ۱۵۵ هزار تن است و با تولید ناخالص داخلی به ارزش ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان نقش مهمی در اقتصاد و تولید دارند.

بهنام پور با بیان اینکه صنعت دام و طیور کهگیلویه و بویراحمد با ۳ چالش اساسی روبرو است، ادامه داد: پدیده خشکسالی موجب شده از جمعیت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری واحد دامی استان بیش از ۸۰ درصد آن‌ها که دام سبک هستند به مراتع وابسته باشند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد حذف ارز ترجیحی را دومین چالش اساسی صنعت دام و طیور برشمرد و اضافه کرد: سران ۳ قوه تصمیم گرفتند که ارز ترجیحی حذف و به سمت ارز نیمایی برود و موجب شد قیمت نهاده‌های دامی ۵ تا ۶ برابر افزایش پیدا کند.

نبود تناسب میان قیمت تمام شده و قیمت فروش محصولات دامی

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تناسبی میان قیمت تمام شده و قیمت فروش محصولات دامی به ویژه گوشت قرمز و مرغ وجود ندارد، گفت: قیمت تمام شده یک کیلو گوشت قرمز به صورت زنده برای دامدار حداقل بیش از ۱۰۰ هزار تومان است، اما در واقع بیش از ۷۰ هزار تومان در بازار مشتری ندارد و تولید غیر اقتصادی شده است.

او سومین چالش پیش روی دامداران این استان را کشش بازار عنوان کرد و افزود: کشش بازار در مورد محصولات دامی بسیار پایین است.

بهنام پور با بیان اینکه دامپروران این استان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار دارند، ادامه داد: امسال به دلیل کمبود علوفه طبیعی و بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی به شدت در تنگنای تغذیه دام‌های خود قرار گرفته اند.

وی می‌گوید: از میزان تولید سالیانه ۹۶هزار تن شیر و ۱۶ هزار تن گوشت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد، ۳۵هزار تن شیر و ۸ هزار تن گوشت قرمز در مناطق عشایری تولید می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.