زنده شدن امید در بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی از اعطای بسته‌های تشویقی بی‌سابقه برای نوسازی بنا‌های ناپایدار خبر داد.

محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی در سوادکوه به منظور بررسی مشکلات بازآفرینی شهری، از اعطای بسته‌های تشویقی بی‌سابقه برای نوسازی بنا‌های ناپایدار خبر داد و گفت: مردم را به مشارکت در نوسازی بنا‌های ناپایدار در سراسر استان‌ها دعوت می‌کنیم.

او افزود: هدف اصلی برگزاری ستاد بازآفرینی استان است تا مشکلات مطرح و تصمیمات مشترک برای پیشبرد طرح‌های بازآفرینی شهری با اعضا گرفته شود.

آیینی مهم‌ترین برنامه دولت سیزدهم در این حوزه را نوسازی و مقاوم‌سازی بنا‌ها برشمرد و گفت: ستاد بازآفرینی شهری متشکل از بیش از ۲۰ عضو بوده که هر کدام وظیفه‌ای در حوزه بافت‌های فرسوده، بافت‌های تاریخی و سکونت گاه‌های غیررسمی یا حاشیه در سطح استان دارند که یک چهارم استان شامل همین محدوده حاشیه می‌شوند.

او از حضور سفیران نوسازی به استان‌ها در ۵ دی امسال در استان‌های مختلف خبر داد و افزود: این خبر را برای اولین بار مطرح می‌کنم که به مناسبت ۵ دی روز ایمنی و زلزله بم، سفیرانی از شهر بم به عنوان سفیران نوسازی با هدف بازگویی حادثه بم، دعوت مردم به مشارکت در نوسازی بنا‌های ناپایدار به استان‌های سراسر کشور خواهند رفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد بسته‌های تشویقی مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: بسته تشویقی بی‌سابقه که برای اولین بار در ایران در سطح ملی اجرا خواهد شد و هر کسی هر خانه‌ای با هر متراژی داشته باشد امکان گرفتن پروانه ساختمان را دارد حتی اگر زیر ۵۰ متر باشد.

او افزود: دسته دوم کسانی هستند که در عمق بافت‌ها تجمیع می‌کنند و به حداقل حساب تفکیک می‌رسند، مثلا اگر در شهر زیراب حداقل حساب تفکیک ۱۵۰ متر باشد دو تا ۷۵ متر تفکیک تجمیع و یک طبقه تراکم تشویقی داده می‌شود با ۲۵ صدم پارکینگ تشویقی و تراس و بالکن هم جزء تراکم ساختمانی محسوب نمی‌شود.

آیینی گفت: اگر در محور‌های اصلی بافت بخش‌هایی از بافت گره زیادی داشته باشد و ماشین نمی‌تواند عبور کند اگر دو طرف معابر بازگشایی شود، یک طبقه تراکم تشویقی و طبقه هم‌کف کاربری غیرمسکونی تبدیل می‌توان کرد و اگر در حاشیه معبر امکان پارکینگ باشد ۲۵ صدم تخفیف پارکینگ داده می‌شود.

او درمورد تسهیلات در نظر گرفته شده، افزود: در مجموعه بافت‌های فرسوده و محل‌های بازآفرینی شهری امکان بهره‌مندی از تمام تسهیلات، حمایت‌ها و تخفیفات نهضت ملی بدون رعایت شرایط چهارگانه وجود دارد و از محل اعتبارات اشتغال‌زایی تبصره ۱۸ در سطح تهران ۴۵۰ میلیون تومان در کلان شهر‌ها ۴۰۰ میلیون و در سایر شهر‌ها ۳۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد پرداخت می‌شود که ۱۵۰ میلیون آن صفر درصد و در تمام شهر‌های مازندران تقریبا ۱۰ و نیم درصد خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.