بیش از ۱۰ هزار شاغل در پارک‌های علم و فناوری

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: دانشگاه مبدأ تحولات اساسی در جامعه است.

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم و رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری در نشست خبری با خبرنگاران گفت: هماهنگی‌های لازم برای این که چطور می توانیم از ظرفیت‌های استاندارد استفاده کنیم، انجام شده و دستورالعمل برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری ابلاغ شده است.

صالحی تاکید کرد: برخی از فعالیت‌های ملی ما نتیجه فعالیت‌های استانی است که برگزیده می‌شوند.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: سعی کردیم جشنواره امسال طعم دانش آموزی و دانشجویی بیشتری داشته باشد؛ بنابراین فقط مختص آموزش عالی نیست و برنامه‌های زیادی با آموزش و پرورش داریم.

صالحی افزود: یک نمایشگاه در استان‌ها با نام دستاورد پژوهش‌های فناوری برگزار می‌شود و پارک‌های علم و فناوری هم درگیر برگزاری این نمایشگاه‌ها هستند.

او تاکید کرد: برای ما خیلی مهم است که در آذر، این دستاورد‌ها را به سمع و نظر مردم برسانیم.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری گفت: حوزه آموزش و پرورش برای ما بسیار مهم است. باید کاری کنیم ارتباط آموزش عالی با آموزش و پرورش بسیار قوی باشد. در مدارس هم زنگ پژوهش و یک سری برنامه ویژه بین دانش‌آموزان و دانشجویان خواهیم داشت.

صالحی اضافه کرد: مهم است سیاست‌های ما به سمتی بروند که نخبه‌های ما به رشته‌های انسانی، اجتماعی و علوم پایه اقبال پیدا کنند. در چند سال اخیر هم تمایل به رشته‌های انسانی بیشتر شده است.

او اشاره کرد: دانشگاه مبدا تحولات اساسی در جامعه است. ما امروز بیشتر از ۱۰ هزار شاغل در پارک‌های علم و فناوری داریم. بنابر‌این نگاه ویژه به مبدا بودن دانشگاه شده است. مرجعیت و دیپلماسی علمی و جایگاه علمی ایران در جهان برای ما بسیار مهم است.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت:‌ امسال قرار است بزرگترین نمایشگاه برگزار شود. جشنواره تجلیل از اندیشمندان و پژوهشگران جوان امسال در نمایشگاه برگزار می‌شود و این نمایشگاه نگاه ویژه به بحث تجاری بودن دارد.

او گفت: ما مأموریت آینده نگاری و آینده پژوهی داریم. برای کوانتوم و متاورس امسال غرفه جداگانه گذاشتیم تا بازدیدکنندگان بیشتر با این مباحث آشنا شوند. با آموزش و پرورش هماهنگ کردیم تا دانش‌آموزان به همراه خانواده‌هایشان از دانشگاه‌های استان بازدید کنند و آشنایی ایجاد شود؛ این اقدام در روز‌های مختلف هفته پژوهش و با هماهنگی، اتفاق خواهد افتاد.

قرار است از ظرفیت انجمن‌های علمی که تعداد آن ها حدود ده هزار مورد است، استفاده شود.

او گفت: برای اولین بار فضای بسیار بزرگی از نمایشگاه را به انجمن‌های علمی دانشجویی تخصیص داده ایم. امسال به طور ویژه در بخش ارتباط با صنعت و جامعه، برگزیدگانی در سطح ملی خواهیم داشت.

از نتایج این هفته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

معرفی همکاران صنعتی

معرفی کارفرمایان برتر

معرفی سه استاندار برتر در این حوزه

تقدیر از دانشگاه‌های برتر در حوزه مهارت زایی برای اشتغال

تقدیر از دانشگاه‌های برتر در حوزه صنعت و جامعه

معرفی وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برتر

گفتنی است برگزیدگان ملی باید امتیازات بالایی بیاورند. ۲۸۵ نفر معرفی شده اند و جلسات بررسی انجام شده است. هر سال حدود ۲۰ نفر پژوهشگر برتر معرفی می‌شوند.

حداکثر هشت نفر از سازمان‌ها و وزارت‌های دیگر نیز معرفی می‌شوند.

بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با آموزش و پرورش، امسال از صد دانش‌آموز پژوهشگر برتر در سطح ملی و استانی تقدیر خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار