مذاکره مقامات اطلاعاتی آمریکا و روسیه برای تبادل زندانیان

کاردار آمریکا در روسیه اعلام کرد مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه و رئیس سیا در دیدار اخیر خود درباره تبادل زندانیان رایزنی کردند.

الیزابت رود، کاردار آمریکا در روسیه، تصریح کرد که سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه و ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، درباره حل و فصل احتمالی مناقشه در اوکراین گفتگو یا مذاکره نکردند.

رود به ریانووستی گفت که این دو مقام سرویس اطلاعاتی درباره خطرات هسته‌ای صحبت کردند که هدف از دیدار اخیر آن‌ها در آنکارا بود. او افزود که تماس‌های جدید از طریق این کانال ارتباطی در حال حاضر برنامه ریزی نشده است.

کاردار آمریکا در روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه که امروز دوشنبه منتشر شد به ریانووستی گفت: آمریکا و روسیه در حال مذاکره در مورد آزادی احتمالی بریتنی گرینر بسکتبالیست و پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی هستند.

رود گفت که واشنگتن چندین بار با مسکو در مورد آزادی تماس گرفته است، اما هنوز "پاسخ جدی" دریافت نکرده است.

گرینر در ماه فوریه به دلیل همراه داشتن روغن شاهدانه در مسکو بازداشت شد و با ۹ سال زندان روبرو شد. ویلان نیز در سال ۲۰۱۹ به اتهام جاسوسی محکوم شد و به ۱۶ سال زندان محکوم شد.

بنا بر گزارش ها، واشنگتن پیشنهاد داده است که مبادله‌ای برای ویکتور بوت، یک شهروند روسی که ۱۴ سال پیش توسط اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا دستگیر و به جرم توطئه برای فروش اسلحه به یک گروه تروریستی به ۲۵ سال زندان محکوم شد، ارائه دهد.

برای بایدن مهم است که سفارت آمریکا در مسکو باز بماند

کاردار آمریکا در مسکو اعلام کرد برای بایدن مهم است که سفارت آمریکا در مسکو باز بماند

 الیزابت رود، کاردار آمریکا در مسکو به ریانووستی گفت: "آمریکا با روسیه کانال‌های ارتباطی در سطح کاری دارد. برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مهم است که سفارت در مسکو به کار خود ادامه دهد.  وی افزود: ”روابط دوجانبه ما در سطح نسبتاً پایینی قرار دارد و شمار نیرو‌ها در سفارتخانه‌های ما به میزان قابل توجهی از سطح معمول خود کاهش یافته است.

رود با اشاره به اینکه "برای رئیس جمهور بایدن بسیار مهم است که سفارت ما باز بماند و کار کند” ابراز امیدواری کرد مسکو و واشنگتن دیگر دیپلمات‌ها را اخراج نکنند "زیرا به نفع هر دو کشوراست که سفارتخانه‌های ما با کل نیرو‌ها و با کارکرد کامل فعال باشند. "

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا، اوایل ماه نوامبر گفت برای هدایت واشنگتن به سمت درک این موضوع که تحریم‌ها آسیب قابل توجهی به دیپلمات‌های روسی در سراسر جهان وارد می‌کند، کار زیادی لازم است.

ماه گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد روسیه دلیلی برای حفظ حضور دیپلماتیک فعلی خود در کشور‌های غربی نمی‌بیند و باید توجه بیشتری به کشور‌های آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقا شود.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد مسکو تمرکز جغرافیایی خود را از غرب به کشور‌هایی تغییر می‌دهد که مایل به همکاری با روسیه در شرایط متقابل سودمند و برابر هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار