برداشت ۴۰ کیلوگرم زعفران از اراضی فامنین

مدیر جهاد کشاورزی فامنین گفت: ۱۴ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت زعفران اختصاص یافته که امسال حدود ۴۰ کیلوگرم زعفران برداشت شده است.

منصور خزایی با اشاره به تداوم برداشت زعفران در شهرستان فامنین  گفت:در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، برداشت زعفران تا نیمه آذر ماه در شهرستان ادامه خواهد داشت.

او با بیان اینکه با توجه به کم آب بر بودن زعفران، کشت این محصول می‌تواند جایگاه مهمی در تغییر الگوی کشت شهرستان داشته باشد ادامه داد: بخش اصلی نیاز آبی زعفران در پاییز و زمستان و از طریق نزولات جوی تامین می‌شود و می‌تواند جایگاه مهمی در الگوی کشت متناسب با کم آبی داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی فامنین گفت:بخشی از سطح کشت این محصول در شهرستان فامنین به زنان روستایی تعلق دارد که در سطوح اندک و در منازل مشغول به پرورش این گیاه هستند و علاوه بر تامین نیاز خانواده با فروش بخشی از تولید خود سهمی در افزایش درآمد خانوار دارند.

خزایی گفت: با توجه به پر هزینه و زمانبر بودن کشت سنتی زعفران، کشت نیمه مکانیزه و مکانیزه این محصول علاوه بر سهولت در انجام عملیات کشاورزی موجب صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها می‌شود.

او گفت: با افزایش سطح زیر کشت زعفران در شهرستان روند بسته بندی محصول از حالت سنتی خارج شود و کشاورزان به بازار‌های فروش این محصول دسترسی آسانتری پیدا کنند.

استان همدان با داشتن ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است به نحوی که بخش کشاورزی ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی این استان را به خود اختصاص داده است.

بخش کشاورزی استان همدان همچنین ۵.۴ درصد از تولیدات و ۴.۳ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.